حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
رئیس ستاد انتخابات استان سمنان:

فضای انتخاباتی در سطح استان سمنان آرام است

فضای انتخاباتی در سطح استان سمنان آرام است

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان گفت:خوشبختانه شاهد فضای تبلیغاتی بسیار آرام در سطح استان هستیم و امیدواریم تا پایان برگزاری انتخابات به‌دور از هر گونه تنش سپری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ نشست خبری انتخاباتی  ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه و مسئول ستاد انتخابات استان سمنان با موضوع اقدامات صورت‌گرفته جهت برگزاری انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در محل استانداری سمنان برگزار شد.

احمد ریواده دراین نشست خبری  ضمن تقدیر و تشکر از زحمات اصحاب رسانه با تأکید بر نقش‌آفرینی اصحاب رسانه تصریح کرد: طی سال ۱۴۰۲ اصحاب رسانه در موضوعات مختلف به‌ویژه رسانه‌ای کردن اقدامات و دستورالعمل‌های تبلیغات و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نقش بسزایی داشته‌اند، به‌نحوی‌که حضور پررنگ اصحاب رسانه و اطلاع‌رسانی اقدامات صورت‌گرفته موجب ایجاد امنیت روانی در کشور شد.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان تصریح کرد: فعالیت اصحاب رسانه موجب ایجاد امیدآفرینی و رضایت‌مندی مردم خواهد شد به‌نحوی‌که با رسانه‌ای کردن برنامه‌های ایام ملی و مذهبی موجب تولید، محتوای اخلاقی و دینی در سطح استان سمنان شده‌ است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه در پوشش خبری برنامه‌های ملی و مذهبی همانند برگزاری اجلاسیه‌ها، یادواره‌ها، مناسبات ملی و مذهبی به‌ویژه پوشش خبری راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ موجب خرسندی و سربلندی استان شده‌اند و رویدادهای بسیاری توسط اصحاب رسانه برای استان سمنان به‌یادگارمانده است.

ریواده در رابطه‌ با اقدامات صورت‌گرفته در حوزه برگزاری انتخابات خاطرنشان کرد: اقدامات صورت‌گرفته در فرایند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باتوجه‌به اطلاعیه‌های کشوری و با در نظر، رفتن کلیه قوانین صورت‌گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان با تأکید بر آرام بودن فضای تبلیغاتی در سطح استان اظهار کرد: رعایت تمام نکات و هم‌افزایی و همدلی ارکان تأثیرگذار در انتخابات بسیار مهم است و اقدامات درست و اصولی احزاب سیاسی استان موجب حاکم شدن یک فضای تبلیغاتی بسیار آرام در سطح استان شده است که از همه احزاب سیاسی سطح استان کمال تشکر و قدردانی را داریم و امیدواریم تا پایان برگزاری انتخابات با کمک احزاب و فعالان سیاسی و رسانه‌ها در این چند روز باقیمانده دو رویداد بزرگ برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با همین فضای آرام و به‌دور از هر گونه تنش سپری شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ستاد انتخابات به سه اصل مهم و راهبردی توجه ویژه دارد و چهار جوب برگزاری انتخابات مبتنی بر ۳ اصل بی‌طرفی کامل بر اساس ماده ۷۳ و ماده ۷۵ قانون، رعایت امانت‌داری و حق‌الناس و مر قانون است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان در رعایت اصل بی‌طرفی ابراز داشت: باتوجه‌به ماده ۷۳ و ۷۵ قانون اصل بی‌طرفی می‌بایست توسط مجریان انتخابات در تمام سطوح از رؤسای قوا تا اعضای ستاد انتخابات در سطح یک بخشداری مکلف به بی‌طرفی هستند و این اصل مبتنی بر قانون بوده و می‌بایست اعمال شود.

ریواده دررابطه‌با ثبت‌نام تعداد نفرات نهایی نامزدهای انتخاباتی تصریح کرد: در مرحله پیش ثبت‌نام ۴۶۱ نفر به‌صورت بر خط به وبگاه مراجعه کرده بودند و داوطلب بودن را اعلام کرده بودند که از این تعداد ۲۵۲ نفر ثبت‌نام نهایی خود را در سامانه ثبت کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بررسی صلاحیت‌ها ۱۴۸ نفر از نامزد در چهار حوزه انتخابیه در حال رقابت هستند؛ اما از این تعداد تا ۷۲ ساعت قبل از اخذ رأی ممکن است انصرافی حاصل شود در حوزه سمنان، مهدی شر و سرخه ۴۳ نفر، حوزه شاهرود و میامی ۴۴ نفر، حوزه دامغان ۳۴ نفر و در حوزه گرمسار و آرادان ۲۷ نفر در مرحله رقابت تبلیغاتی به سر می‌برند.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان دررابطه‌با دوره‌های آموزشی برگزار شده برای مجریان برگزاری انتخابات ۱۱ اسفندماه اظهار کرد: جلسات توجیهی و آموزشی مستمری برای مجریان برگزاری انتخابات برگزار شده است و همه برگزارکنندگان تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند البته لازم به ذکر است باتوجه‌به تهیه بانک اطلاعاتی حضور افراد در برگزاری دوره‌های قبل انتخابات سعی کرده‌ایم از افراد باتجربه و توانمند در این راستا استفاده شود.

ریواده در خصوص تعداد شعبه‌های اخذ رأی در سطح استان ابراز داشت: در سطح استان ۶۸۱ شعبه اجرایی در سطح استان برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی‌شده است که این شعبات از آمادگی کامل جهت اخذ رأی مردم برخوردار هستند.

وی در رابطه‌ با تعداد حوزه‌های انتخابیه برنامه‌ریزی‌شده افزود: در حوزه انتخابیه سمنان ۱۵۲ شعبه پیش‌بینی‌شده است که از این تعداد ۱۴۲ شعبه شهری، ۱۰ شعبه روستایی،۱۴۲ شعبه ثابت و ۱۰ شعبه سیار پیش‌بینی‌شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان تصریح کرد: در حوزه انتخابیه شاهرود ۲۲۲ شعبه پیش‌بینی‌شده است که از این تعداد ۱۶۰ شعبه شهری و ۶۲ شعبه روستایی پیش‌بینی‌شده است که از مجموع ۲۲۲ شعبه ۱۷۲ ثابت و ۵۰ شعبه سیار در نظر گرفته شده است.

ریواده در ادامه افزود: در حوزه انتخابیه دامغان مجموعاً ۹۸ شعبه پیش‌بینی که از این تعداد ۶۶ شعبه شهری و ۳۲ شعبه روستایی و از مجموع ۹۸ شعبه ۶۸ شعبه ثابت و ۳۰ شعبه سیار پیش‌بینی‌شده است.

وی در خصوص حوزه انتخابیه گرمسار اظهار کرد: در حوزه انتخابیه گرمسار مجموعاً ۷۰ شعبه پیش‌بینی‌شده است که از این تعداد ۵۴ شعبه شهری و ۱۶ شعبه روستایی پیش‌بینی‌شده است که از مجموع ۷۰ شعبه،۵۵ شعبه ثابت و ۱۵ شعبه سیار در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه انتخابیه سرخه مجموعاً ۲۲ شعبه در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۱۱ شعبه شهری و ۱۱ شعبه روستایی و از مجموع ۲۲ شعبه ۱۷ شعبه ثابت و پنج شعبه سیار برنامه‌ریزی‌شده است.

ریواده در رابطه‌ با حوزه انتخابیه میامی افزود: در حوزه انتخابیه شهرستان میامی مجموعاً ۵۱ شعبه پیش‌بینی‌شده است که از مجموع شعب هفت شعبه شهری و ۴۴ شعبه روستایی در نظر گرفته شده است و از مجموع ۵۱ شعبه،۳۵ شعبه ثابت و ۱۶ شعبه سیار برنامه‌ریزی‌شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان در ادامه تعداد حوزه‌های انتخابیه افزود: در حوزه انتخابیه مهدی‌شهر ۴۰ شعبه پیش‌بینی‌شده است که از مجموع شعب ۳۲ شعبه شهری و ۸ شعبه روستای در نظر گرفته شده و از مجموع این ۴۰ شعبه ۳۱ شعبه ثابت و ۹ شعبه سیار محسوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه آرادان ۲۶ شعبه پیش‌بینی‌شده است و از این مجموع ۱۰ شعبه شهری و ۱۶ شعبه روستایی در نظر گرفته شده است که از مجموع این شعب ۱۸ شعبه ثابت و ۸ شعبه سیار لحاظ شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان ابراز داشت: از ۶۸۱ شعبه‌ای که توسط هیئت اجرایی پیش‌بینی‌شده، ۴۸۲ شعبه شهری و ۱۹۹ شعبه روستایی برنامه‌ریزی‌شده است و از مجموع ۶۸۱ شعبه ۵۳۸ شعبه ثابت و ۱۴۳ شعبه سیار محسوب می‌شود.

وی در رابطه‌ با میزان امکانات و پشتیبانی‌های انجام شده تصریح کرد: تمام ملزومات و امکانات لازم برای شعب در نظر گرفته شده است و به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها ارائه شده است.

این مقام مسئول افزود: برای هر شعبه پنج تا هفت نفر هیئت اجرایی در نظر گرفته شده است و معمولاً سه نفر به‌عنوان عوامل انتظامی و حفاظت برای هر شعبه در نظر گرفته شده است که مجموع هیئت اجرایی افراد شعب ۴ هزار و ۲۰۰ نفر افراد آموزش‌دیده است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان اظهار کرد: ضمن بیان تعداد نفرات واجد شرایط جهت حضور در پای صندوق‌های رأی به تفکیک هر شهرستان تعداد رأی اولی‌های سطح استان را ۲۲۳ هزار و ۵۸۷ نفر اعلام کردند.

وی در پایان پیش‌شماره ۰۲۱۱۱۷ را برای پاسخگویی به سؤالات انتخاباتی مردم به‌صورت برخط اعلام کرده و افزود: میزان مشارکت در دوره قبل ۴۷/۴ درصد بوده است و امید است در دوره جدید با مشارکت حداکثری روبرو شویم.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از