حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
یادداشت؛

سرخوردگی دولتمردان آمریکایی

سرخوردگی دولتمردان آمریکایی

امسال که در سالگرد فتنه اعتقادی، شاهد عدم همراهی مردم با فتنه‌گران، بروز اختلاف در سران فتنه و ازبین‌رفتن اتحاد آنها، تعطیلی شبکه‌های ماهواره‌ای ضد نظام و سرخوردگی دولتمردان آمریکایی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی ایران، آمریکا با برآورد اشتباه از گستره و عمق انگیزه و هدف مردم ایران در به‌ثمررسیدن انقلاب، با حمایت از سرکوب و کشتار انقلابیون توسط رژیم پهلوی، با عیان کردن خباثت‌های خود و سرکردگان رژیم و افزایش تنفر مردمی باعث تسریع در به‌ثمررسیدن انقلاب اسلامی و پس از آن، حذف آمریکا از مناسبات سیاسی ایران شد.

در ادامه آمریکا که گمان نمی‌کرد بذر انقلاب ریشه دوانده باشد سعی کرد با اقداماتی مثل کودتای نوژه و طبس، با مداخله نظامی و کمترین هزینه انقلاب را در نطفه بخشکاند. نتیجه این برآورد غلط نیز برای آمریکا چیزی جز رسوایی نبود.

برآورد آمریکا از قدرت نظامی ایران پس از انقلاب به‌گونه‌ای بود که در صورت حمله گسترده نظامی و تحمیل جنگ نیابتی توسط عراق، ایران امکان دفاع ندارد و در زمان کوتاهی حکومت درمانده شده و در نهایت سقوط خواهد کرد.

اشتباه محاسباتی از قدرت ایمان و اراده ایرانیان این فتنه را نیز بی‌اثر کرد و میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی به عراق، تحریم گسترده تسلیحاتی ایران و ورود مستقیم در جنگ با جنایاتی مثل حمله ناو وین سنس به هواپیمای مسافربری ایران که نشان‌دهنده استیصال آمریکا بود، نتیجه‌ای جز رسوایی و درماندگی برای آمریکا به همراه نداشت.

پس از ناکامی در جنگ تحمیلی، برنامه آمریکا تضعیف ایران از درون بود بدین منظور سعی کرد با حمایت از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و سوءاستفاده از اختلافات قومی و قبیله‌ای، زمینه سرنگونی حکومت اسلامی را فراهم آورد؛ اما سیاست راهبردی رهبری معظم انقلاب و تأکید بر اتحاد اقوام و قبایل باتکیه‌بر حس وطن‌پرستی و اشتراکات مذهبی باعث عدم همراهی آنها با فتنه‌های آمریکایی شده و به جز تحرکات محدود که رفته‌رفته آنها نیز از بین رفتند چیزی عاید آمریکایی‌ها نشد و نتیجه این فتنه هم برای آمریکا رسوایی بود.

با گسترش شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ها، مدل فتنه آمریکایی هم تغییر کرد و با صرف هزینه‌های گزاف رسانه‌ای، ایجاد شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و حمایت مالی گسترده از هم‌پیمانان داخلی خود در فضای فرهنگی، تهاجم گسترده فرهنگی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

با اینکه در این مورد برای آمریکایی‌ها توفیقاتی هم حاصل شد؛ اما بصیرت دینی و انقلابی مردم باعث شد هیچگاه آنچه مطلوب آمریکا بود حاصل نشد و این فتنه هم برای آمریکا نتیجه‌ای جز ناامیدی نداشت.

پس از فتنه فرهنگی و در جریان انتخابات ۸۸ فتنه سیاسی شکل گرفت. برآورد آمریکایی‌ها از فضای سیاسی کشور به‌گونه‌ای بود که انقلاب اسلامی ایران را در آستانه فروپاشی می‌دیدند و بدین منظور خیلی دستپاچه و با تمام قوا و صرف هزینه‌های گزاف وارد میدان شدند پس از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی آن سال ایرانی‌ها بزرگ‌ترین اجتماع را در بصیرت انقلابی و اسلامی خود به نمایش گذاشتند و باز هم نتیجه تمام اوهام آمریکایی برایشان رسوایی گسترده بود.

پس از شکست در فتنه سیاسی نوبت به فتنه اقتصادی بود گسترده‌ترین تحریم‌های سازمان ملل توسط آمریکایی‌ها بر ایران تحمیل شد و برآورد آمریکایی‌ها زانوزدن ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود؛ اما هر چه گذشت معلوم شد ایران از اصول خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و به گفته خود آمریکایی‌ها تحریم‌ها بی‌اثر بود و برای آمریکا انزوا و نفرت بین‌المللی را به همراه آورد.

دولتمردان آمریکایی که از صرف هزینه‌های گزاف علیه ایران به نتایج مطلوب خود دست نیافته بودند و پس از جشن ۴۰ سالگی انقلاب به‌شدت از سوی مخالفان خود سرزنش می‌شدند پس از فوت ناگهانی خانم مهسا امینی در سال ۱۴۰۱ سعی داشتند برای برون‌رفت از وضعیت به وجود آمده ضربه کاری را به ایران وارد کنند. بدین منظور با دستپاچگی فتنه اعتقادی را به اجرا درآوردند.

بدین منظور با صرف هزینه‌های مالی هنگفت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دروغ‌پردازی و عملیات روانی گسترده، سعی در تحریک عواطف و احساسات جوانان داشتند برنامه آن‌قدر غیرمنسجم و دستپاچه بود که روزبه‌روز شاهد تغییر تاکتیک دشمن بودیم و خیلی زود دست عوامل رو شده و اختلافات در جبهه دشمن عیان شد. بااین‌وجود این فتنه هم راه به جایی نبرد و نتیجه‌ای برای آمریکا جز یاس و ناامیدی به همراه نداشت.

امسال که در سالگرد فتنه اعتقادی، شاهد عدم همراهی مردم با فتنه‌گران، بروز اختلاف در سران فتنه و ازبین‌رفتن اتحاد آنها، تعطیلی شبکه‌های ماهواره‌ای ضد نظام و سرخوردگی دولتمردان و اعوان و اذناب آمریکایی هستیم بیش‌ازپیش شکست فتنه‌های آمریکایی و رسوایی اندیشکده‌های آنان به‌روشنی قابل رویت است و این امید را برای دوستان به همراه می‌آورد که با اتحاد و یکپارچگی قادر خواهیم بود بر هر فتنه‌ای غلبه کنیم و انقلاب اسلامی ایران را بر قله‌های افتخار ببینیم.

قطعاً هر جنگی بدون تلفات نخواهد بود ماهم مدعی این نیستیم که در فتنه‌های مکرر هیچ‌گونه تلفاتی نداشتیم؛ اما میزان دستیابی به اهداف برای طرفین مشخص‌کننده پیروز نبرد است. در فتنه‌های این ۴۴ساله قطعاً آمریکایی‌ها با برآوردهای غلط و محاسبات اشتباه نتایج ناامیدکننده‌ای را به دست آورده و شکست‌خورده قطعی مقابله با ایران اسلامی است.


یادداشت: محمد ابوترابی، محقق و پژوهشگر 

انتهای خبر/


لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از