حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود:

۳ طرح آبخیزداری در شاهرود اجرا شد

۳ طرح آبخیزداری در شاهرود اجرا شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: سه طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوضه آبخیز این شهرستان اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، اظهار کرد: بند سنگ و ملات حوضه آبخیز ده‌ملا شاهرود با حجم آبگیری ۶۰۰ مترمکعب با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ساخته شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تصریح کرد: سالانه حجم فراوانی از رواناب‌ها و سیلاب پس از بارش باران وارد دشت‌های این حوضه می‌شد که با اجرای این بند سنگ و ملاتی از هدررفت بخش زیادی از آن جلوگیری می‌شود.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه آبخیز ده‌ملا طبق نظر کارشناسان در اولویت کار این اداره است.

کشاورزیان هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ تأسیسات صنعتی و جلوگیری از سیلاب‌های جاده‌ای عنوان کرد و ادامه داد: مرمت ۲۰۰ مترمکعب بند سنگ و ملات روستای بَرم خارتوران بیارجمند و لایروبی ۲۷ هزار مترمکعب بند خاکی این روستا با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با بیان اینکه بندهای سنگ و ملاتی حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد، ابراز داشت: این نوع از بندها منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی است.

گفتنی است شهرستان شاهرود دارای یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مرتع و دو میلیون ۳۰۰ هزار هکتار بیابان است.

استان سمنان ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۵۵ درصد را نواحی بیابان و خشک، ۳۸/۵ درصد مراتع، دو درصد اراضی کشاورزی و ۳/۶ درصد آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

ایرنا

 

پایان پیام/

 

۳ طرح آبخیزداری در شاهرود اجرا شد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از