حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس ارشد تربیت‌بدنی:

ورزش حرفه‌ای برای کودکان مضر است

ورزش حرفه‌ای برای کودکان مضر است

کارشناس ارشد تربیت‌بدنی معتقد است که فعالیت ورزشی حرفه‌ای به‌دلیل ایجاد فشار روانی و اضطراب بر روی کودکان مناسب نیست و سبب کاهش علاقه آن‌ها به ورزش می‌شود.

سمیرا پورمیرزائی در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص ورزش‌های مناسب برای کودکان گفت: ورزش نقش مهمی در رشد جسمی و روانی کودکان دارد؛ اما انتخاب ورزش مناسب برای آن‌ها بسیار حیاتی است، زیرا برخی از ورزش‌ها به‌دلیل شدت، بروز خطرات احتمالی یا نیاز به مهارت‌های خاص ممکن است برای کودکان مناسب نباشد.

کارشناس ارشد تربیت‌بدنی در ادامه افزود: رشته‌هایی که در آن وزنه‌ به‌کار می‌رود برای کودکان مناسب نیست؛ زیرا این ورزش‌ها می‌تواند فشار زیادی به استخوان‌ها و مفاصل کودکان وارد کرده و باعث آسیب‌های جدی شود، اگرچه تقویت عضلات مهم است، اما این رشته‌ها برای سنین زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش‌های تماسی برای کودکان نامناسب است، اظهار کرد: رشته‌هایی مانند فوتبال آمریکایی یا هاکی می‌تواند خطر صدمات جدی مانند ضربه‌مغزی را برای کودکان به همراه داشته باشد؛ زیرا این ورزش‌ها نیاز به آمادگی جسمانی بالا و مهارت‌های خاص دارد و برای کودکان و نوجوانان بالای ۱۵ سال توصیه می‌شود.

پورمیرزائی عنوان کرد: هیچ‌گاه کودکان زیر ۱۲ سال را به شرکت در رقابت‌های حرفه‌ای تشویق نکنید؛ زیرا شرکت در مسابقات حرفه‌ای در سنین پایین می‌تواند فشار روانی زیادی به کودکان وارد کرده و موجب کاهش علاقه آن‌ها به ورزش شود، همچنین این نوع رقابت‌ها معمولاً نیاز به تمرینات فشرده و زمان‌بر دارد که می‌تواند بر روی تحصیل و زندگی اجتماعی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

کارشناس ارشد تربیت‌بدنی تأکید کرد: بهترین ورزش‌ برای کودکان باید شامل فعالیت‌هایی باشد که نه‌تنها ایمن و سرگرم‌کننده است، بلکه به رشد فیزیکی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند.

بنا به گفته پورمیرزائی، شنا بهترین ورزش برای کودکان بوده و یک فعالیت کامل بدنی است که به تقویت عضلات، بهبود انعطاف‌پذیری، افزایش استقامت و قد در کودکان کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: دوچرخه‌سواری نیز یک فعالیت‌ ساده و در دسترس برای کودکان است و به تقویت عضلات پا و افزایش استقامت کمک می‌کند و علاوه بر دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک نیز به تقویت تعادل، انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی در کودکان منجر شده و همچنین می‌تواند پایه‌ای برای سایر ورزش‌ها باشد.

این کارشناس تربیت‌بدنی در مورد بهترین سن برای شروع ورزش در کودکان توضیح داد: کودکان می‌توانند از سن پنج‌سالگی فعالیت‌های ورزشی سبک را آغاز کنند؛ زیرا در این سن، تمرکز بر روی بازی و حرکات بدنی است و کودکان از ورزش‌کردن لذت می‌برند و از سن ۶ سالگی به بعد، می‌توان برای حضورشان در رشته‌های ورزشی مختلف برنامه‌ریزی کرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از