حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
روایتی از اعتکاف دهه هشتادی‌ها؛

پاتوق عاشقانه با معبود به هیاهوی مجازی می‌ارزد

پاتوق عاشقانه با معبود به هیاهوی مجازی می‌ارزد

نوجوانان شرکت‌کننده در مراسم معنوی اعتکاف حال و هوای عاشقانه با خدای خویش را به بسیاری جذابیت‌های مجازی و دنیایی ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»،  خداوند اعتکاف را فرصتی برای نجوای بندگان با خودش قرار داده تا در آشفته‌بازار مشکلات دنیوی، بندگانش کنج خلوتی برای فراقت از دنیا و پرداختن به آخرت را پیدا کند و به‌دوراز دنیای پرهیاهو پیوند تازه‌ای با خالق خویش برقرار سازند.

خوشبختانه در سال‌های جاری اعتکاف توانسته جایگاه خود را در بین نسل جدید به‌خوبی باز کند و گروه‌های مختلف نوجوانان را به سمت خود بکشاند تا حال و هوایی عاشقانه را با معبود خویش رقم بزنند.

راهی مساجد میزبان معتکفین جوان می‌شویم تا با هم‌صحبت‌شدن با آنها علت حضور در مراسم اعتکاف را از نزدیک و زبان خودشان بشنویم.

اینجا از هیاهوی مجازی خبری نیست

یکی از این معتکفین دهه هشتادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم معنوی گفت: امسال برای اولین‌بار در این مراسم شرکت کرده و در کنار هم‌کلاسی‌هایش می‌خواهد به‌دوراز فضای مجازی و هیاهوی کاذب استفاده از تلفن همراه تنها از برنامه‌های فرهنگی اعتکاف در مسجد بهره‌مند شود.

این دهه هشتادی ابراز داشت: نسل ما به این برنامه‌ها معنوی همراه بانشاط نیازمند است و از اینکه توانسته برای حضور در مسجد برای مراسم اعتکاف حضور داشته باشد ابراز خرسندی کرد؛ اما از اجرای سخنرانی‌های طولانی گله‌مند بود و اعتقاد داشت طولانی‌بودن سخنرانی فقط باعث خستگی معتکفین می‌شود.

معتکف نوجوان سرشار از بازیگوشی بدون هیچ پروایی در این گفتگو اظهار کرد: فضای مدرسه و خانواده همراه با امرونهی بزرگ‌ترها برایش کسل‌کننده شده است و از اینکه توانسته بود برای دوری از مشکلات و محدودیت‌های مدنظر در این مراسم عبادی شرکت کند، خوشحال بود.

وی همچنین بیان کرد: به‌خاطر تربیت خانوادگی شاید نتوانم برخی برنامه‌ها و صحبت‌های مسئولین برگزارکننده را به‌درستی درک کنم و یا به‌درستی استفاده کنم؛ اما فقط می‌دانم به‌جای درستی پناه آورده‌ام و دوست دارم زمان بیشتری در این مکان مقدس حضور داشته باشم.

شرکت در اعتکاف را به هیچ قیمتی از دست نمی‌دهم

یک معتکف دهه هشتادی دیگر که برای دومین سال در مراسم اعتکاف شرکت کرده است، ابراز داشت: باتوجه‌به خاطره خوبی که در اعتکاف سال گذشته داشتم و با اینکه دغدغه دروس مدرسه را برای شرکت در آزمون‌ها داشتم؛ اما تصمیم گرفته‌ام که شرکت در این مراسم معنوی را به هیچ قیمتی از دست ندهم تا بتواند با خلوت‌کردن با خداوند منان برای آینده‌اش به تصمیمات بهتر و مستحکم‌تری دست پیدا کنم.

در بین معتکفین دهه نودی‌ها نیز حضور داشتند که یکی از این معتکفین اظهار کرد: اصلاً از چگونگی و برنامه‌های عبادی در اعتکاف اطلاعی نداشته است؛ اما از طریق برخی دوستانش در مدرسه مطلع شده است که در مسجد برنامه‌های متنوع و شادابی برای مراسم اعتکاف برگزار می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به کنجکاوی از چگونگی برگزاری مراسمات افزود: دوست داشتم سه روز فارغ از برنامه‌های مدرسه و روزمره به‌صورت شبانه‌روز در کنار دوستانم باشم در اعتکاف شرکت کرده‌ام؛ اما در همین مدت‌زمان کم با تفکر به این نتیجه رسیده‌ام که اگر بخواهم می‌توانم روزبه‌روز به خداوند نزدیک‌تر شوم و چیزهای خیلی مهم‌تری در این دنیا وجود دارد.

والدین ضعف اعتقادی را جدی نمی‌گیرند

معتکف دیگر خاطرنشان کرد: نسل ما از طرف برگزارکنندگان برنامه‌های فرهنگی و اعتقادی نیازمند توجه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی فراوان و تأثیرگذار دارد چرا که بسیاری از خانواده‌ها بیشتر بر روی پیشرفت علمی ما تمرکز کرده‌اند و نیازها و ضعف‌های اعتقادی ما را در نظر نمی‌گیرند.

این جوان پرشور در ادامه اظهار کرد: متأسفانه نوع و روش تربیت نسل ما تغییر کرده و نکات مهم اعتقادی که پایه تربیتی نسل امروزی محسوب می‌شود برای خانواده‌ها در اولویت آخر قرار گرفته است و همین امر موجب شده خیلی از نوجوانان و جوانان با برنامه‌های همچون اعتکاف غریبه باشند.

امید است که مسئولین با درنظرگرفتن و اجرای مستمر برنامه‌های فرهنگی، تربیتی متنوع و شاد راهگشای نجات فرزندان معصوم کشورمان از آسیب‌های اجتماعی شوند.


انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از