حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/27 شمسی | 2024/10/18 میلادی
استقبال والدین از سامانه سپند مطلوب نبود
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان سمنان:

استقبال والدین از سامانه سپند مطلوب نبود

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: از حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز در استان سمنان، تنها 2 هزار و 500 دانش‌آموز در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و این موضوع نه‌تنها مختص استان سمنان بلکه در سطح کشور نیز قابل مشاهده است.

جلیل صفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت سرویس مدارس و سامانه سپند گفت: سرویس مدارس به‌عنوان یکی از ارکان مهم در فرایند آموزش و پرورش، نقش حیاتی در تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به مدارس ایفا می‌کند.

وی در ادامه افزود: سرویس مدارس نه‌تنها به والدین کمک می‌کند تا دغدغه‌های مربوط به حمل و نقل فرزندانشان را کاهش دهند، بلکه به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با آرامش و امنیت بیش‌تری به مدرسه بروند و با توجه به جمعیت بالای دانش‌آموزان در کشور، وجود یک سیستم منظم و کارآمد برای مدیریت سرویس مدارس ضروری است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان عنوان کرد: سامانه سپند، به‌عنوان یک ابتکار جدید در این راستا، به‌منظور ساماندهی سرویس مدارس راه‌اندازی شده است و این سامانه که تقریباً چهار سال پیش آغاز به کار کرد، امسال مجدداً فعالیت خود را از خردادماه شروع کرده و تا اواخر شهریورماه ادامه داشت.

صفری به هدف از راه‌اندازی این سامانه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این سامانه، فراهم‌کردن بستری مناسب برای ثبت‌نام والدین و رانندگان سرویس‌های مدارس بوده و این سامانه تحت نظارت شهرداری‌ها قرار داشته و آموزش و پرورش هیچ دخالتی در آن ندارد.

این مقام مسئول با بیان نحوه کار سامانه سپند افزود: نحوه کار سامانه سپند به‌گونه‌ای طراحی شده که والدین می‌توانند به‌راحتی وارد سایت irtusepand.ir شده و با ایجاد یک کاربری، اطلاعات لازم را وارد کنند و این فرایند ساده و کاربرپسند، به والدین این امکان را می‌دهد که سرویس مدرسه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: با این حال، آمار ثبت‌نام نشان‌دهنده استقبال کم از این طرح است؛ از حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز در استان سمنان، تنها 2 هزار و 500 دانش‌آموز در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و این موضوع نه‌تنها مختص استان سمنان بلکه در سطح کشور نیز قابل مشاهده است.

صفری تأکید کرد: یکی از دلایل این استقبال کم ممکن است عدم آگاهی کافی والدین از مزایای این سامانه باشد، والدین باید بدانند که استفاده از سامانه سپند می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت فرزندانشان منجر شود.

وی از احراز هویت رانندگان در این سامانه خبر داد و افزود: رانندگان نیز باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و پس از احراز هویت و تأیید صلاحیت، فعالیت خود را آغاز کنند، تأیید صلاحیت رانندگان در شهرستان‌ها توسط شهرداری و در روستا‌ها توسط دهیاری‌ها انجام می‌شود و این امر به افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده و امنیت بیش‌تر دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: مدیران مدارس نیز در این طرح نقش نظارتی دارند و هرگونه دخالت در فرایند ثبت‌نام یا تعیین قیمت سرویس‌ها تخلف محسوب می‌شود و قیمت سرویس مدارس تحت نظارت شهرداری تعیین می‌شود؛ برای مثال، قیمت سرویس اتوبوس‌ها در مرکز استان ۲۷۰ هزار تومان و سواری‌ها ۵۸۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: اهمیت سرویس مدارس تنها به تسهیل حمل و نقل محدود نمی‌شود؛ با توجه به چالش‌هایی که والدین در زمینه حمل و نقل فرزندان خود با آن مواجه هستند، وجود یک سامانه منسجم و کارآمد مانند سپند ضروری است.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از