حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده:

بی‌توجهی به فرزندان عواقب جبران‌ناپذیری دارد

بی‌توجهی به فرزندان عواقب جبران‌ناپذیری دارد

روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده گفت: عدم ارتباط مؤثر و مناسب با فرزندان عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

زهرا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به روابط مؤثر فرزندان با والدین گفت: بخش مهمی از سلامت روانی یک فرد در جامعه مرتبط با شیوه صحیح ارتباط با خانواده است.

روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده در ادامه افزود: برای ایجاد پیوندی قوی بین والدین و فرزندان داشتن یک ارتباط خوب و مؤثر از دوره کودکی حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: یک ارتباط مؤثر و سازنده همراه با مهر و عاطفه کار والدین را برای صحبت درباره مسائل پیچیده با فرزندان، آسان‌تر می‌کند.

محمدی با بیان اینکه پاسخ به خواسته‌ها و رفتار فرزندان یکی از پیچیده‌ترین کارهای والدین محسوب می‌شود، اظهار کرد: والدین برای برقراری ارتباط بهتر با فرزندان باید تعریف و تمجید، تشویق، عدم تنبیه‌های نامناسب، خوب گوش‌کردن و درک علایق را سرلوحه قرار دهند.

وی به اهمیت ارتباط مؤثر والدین با فرزندان اشاره کرد و گفت: روابط مؤثر خانوادگی سبب شکل‌گیری نگرش آن‌ها به دنیا شده و باعث رشد فکری و ذهنی آنها در جامعه می‌شود.

محمدی همچنین تصریح کرد: فرزندان از طریق ارتباط با پدر و مادر، اعضای دیگر خانواده، مربی‌ها و معلمان شیوه رفتار و مدیریت واکنش‌ها را یاد می‌گیرند.

به گفته این روان‌شناس؛ فرزندان با ارتباط‌گیری راهی برای ابراز خودشان و شکل‌گیری هویتشان پیدا می‌کنند تا بتوانند در اجتماع حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه عدم ارتباط مؤثر و مناسب با فرزندان عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت، گفت: عدم ارتباط مناسب با فرزندان، درک‌ نکردن علایق و تفکر و سرزنش‌های متداوم باعث بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به فرزندان خواهد شد که در سنین نوجوانی و بلوغ زمینه‌ساز دریافت اطلاعات نادرست از محیط‌های خطرزا مانند فضای مجازی و ارتباط نامناسب با همسالان می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: عدم توجه و ارتباط با فرزندان نه‌تنها در دوران نوجوانی بلکه در دوران جوانی و بزرگسالی سبب ایجاد مشکلاتی مانند؛ انزوا و درگیری، افسردگی، عدم اعتمادبه‌نفس، دوری از اجتماع و اعتیاد به مواد مخدر می‌شود.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از