حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
بررسی یک بحران اجتماعی؛

زنگ خطر ازدواج سمنانی‌ها به صدا درآمد

زنگ خطر ازدواج سمنانی‌ها به صدا درآمد

متأسفانه، استان سمنان در سیاه‌چاله جمعیتی قرار گرفته و یکی از علل اصلی این موضوع به کاهش تمایل جوانان استان سمنان به ازدواج و از سوی دیگر افزایش طلاق باز می‌گردد.

به  گزارش خبرنگار اجتماعی  پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ معضل کاهش نرخ ازدواج و از سوی دیگر افزایش طلاق در جامعه یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی است که دامن‌گیر نسل جوان کشور شده و می‌بایست مسئولان و کارشناسان برای حل این بحران  برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

اما این موضوع در استان سمنان باتوجه‌به اینکه از نظر شیب جمعیتی در وضعیت مطلوبی قرار نگرفته و تقریباً رشد جمعیت در استان سمنان در پایین‌ترین رده کشور قرار دارد، می‌بایست مبحث ازدواج و طلاق جدی‌تر مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

بدین سبب که یکی از علل کاهش رشد جمعیت در استان شکل‌نگرفتن ازدواج و از سوی دیگر ازدواج‌های ناپایدار است که در هر دو شکل سبب می‌شود تا فرزندانی به جامعه اضافه نشده و همچنان جمعیت استان به سمت پیری حرکت کند.

موضوع جمعیت در استان سمنان به حدی جدی است که در حال حاضر با کمبود 20 هزار نیروی کار در کارخانجات مواجه هستیم و کارفرمایان برای تامین این تعداد نیرو مجبور به استفاده از افراد غیربومی و یا اتباع شده‌اند.

اما بررسی‌های به‌عمل‌آمده حکایت از آن دارد که معضل ازدواج و طلاق و فرزندآوری در استان سمنان یک معضل چندوجهی و برگرفته از عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و... است که بخشی از این عوامل کشوری و مشمول همه خانواده‌های ایرانی است و برخی مختص شرایط بوم استان سمنان است که باید مسئولان برای حل آن  به‌تمامی این معضلات توجه داشته و در کنار یکدیگر به حل و بررسی آن بپردازند تا شاهد افزایش نرخ ازدواج و کاهش نرخ طلاق در سطح استان سمنان باشیم.به همین خاطر به بررسی و ریشه‌یابی این موضوع در ابعاد مختلف پرداختیم.

معضل گرانی مسکن از علل کاهش تمایل به ازدواج در استان سمنان

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد روشن‌بین با اشاره به دلائل مسئله کاهش ازدواج در کشور اظهار داشت: یکی از عوامل کاهش میزان ازدواج به مسئولان ذی‌ربط (سه قوه) مربوط می شود که باید زمینه‌سازی‌های لازم را در این حوزه فراهم آورند.

وی در ادامه افزود: از جمله این عوامل مسئله شغل و به دنبال آن افزایش سطح درآمد فرد در جهت تشکیل خانواده و دیگری موضوع مسکن است، این دو مورد کار ویژه می‌طلبد و چون در هر مورد ما به استانداردهای لازم نرسیده‌ایم، خودبه‌خود می‌تواند تمایل به ازدواج را کاهش دهد، البته تلاش‌هایی در این زمینه انجام و شایسته  تقدیر است، اما اقداماتی بیش از این را می‌طلبد. 

این روان‌شناس و کارشناس مسائل خانواده افزود: علت دوم کاهش میزان ازدواج خود مردم هستند که شامل خانواده‌های افرادی که قصد ازدواج دارند، می‌شود که این عامل می‌تواند موضوعاتی چون آداب‌ و رسوم، مهریه‌های سنگین و برخی سخت‌گیری‌ها در امر ازدواج، را در برگیرد. 

وی در ادامه اضافه کرد: کم‌رنگ‌شدن مسائل دینی نیز عامل دیگری در کاهش میزان ازدواج است، البته جامعه ما یک جامعه دینی است، اما در اینجا منظور ارتباط واقعی با دین است و معنویت واقعی با دین کم‌رنگ شده است، برای نمونه شکل توکل به خدای متعال به‌گونه‌ای که باید باشد، نیست. 

روشن‌بین با بیان اینکه مسئله دیگر ازدواج بدون مهارت است، گفت: ازدواج با مهارت یعنی افراد برای کسب شناخت درست نسبت به یکدیگر باید تحقیقات کافی داشته باشند، ازاین‌رو بر مشاوره پیش از ازدواج تأکید بسیار زیادی شده است تا شناخت کافی خانواده‌ها نسبت به یکدیگر و زوجین به‌خوبی فراهم آید.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش میزان ازدواج، نبود مهارت‌های زندگی است، عنوان کرد: مهارت‌ها عواملی چون محبت‌ورزی، گفتگو، ارتباط مؤثر و غیره را شامل می‌شود، چون افراد این مهارت‌ها را ندارند نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده بیم دارند.

وی در خصوص علل ویژه کاهش تمایل به ازدواج در استان سمنان تصریح کرد: در استان سمنان موضوع گرانی مسکن یکی از عوامل مهم کاهش رغبت به ازدواج در جوانان است و طرح مسکن ملی که به‌صورت سراسری در کشور در حال اجراست، برای جوانان سنگین است. اگر طرح‌هایی در این راستا اجرا تا افراد بتوانند با پرداخت مبالغ کمتری صاحب‌منزل شوند، می‌تواند عامل مهمی در کاهش دغدغه خانواده‌ها در استان سمنان باشد.

وی در بیان این مسئله که مشکلات ازدواج در استان سمنان با توجه به مراجعات صورت گرفته در کدام قشر بیشتر است، توضیح داد: به طور دقیق نمی‌توان گفت مشکلات ازدواج در قشر تحصیل‌کرده بیشتر است و یا قشر متوسط جامعه. ولی شاید بتوان گفت در قشر پایین جامعه استان سمنان مشکلات ما کمی بیشتر است و دلائل آن را نیز می‌توان کم‌بودن میزان اطلاعات و مهارت‌ها دانست و می‌طلبد کارگاه‌های خانواده در جهت ایجاد آمادگی و آموزش مهارت های لازم برای ازدواج برای این خانواده ها برگزار شود.

این کارشناس و روان‌شناس مسائل خانواده در نهایت بحث دخالت خانواده‌ها و متأسفانه گاهی تشویق به جدایی و از سوی دیگر بحث اشتغال بانوان و مسائل مرتبط با آن را از عوامل جدایی در سطح استان سمنان دانست و بیان کرد: با تمام تفاسیر گفته شده در فوق بیشترین عامل جدایی در استان سمنان  به کاهش میزان معنویت و عدم مهارت در زندگی زناشویی باز می‌گردد.

وی با اشاره به عامل فرهنگ‌سازی در جهت رشد آمار ازدواج عنوان کرد: این حوزه فعالیت به صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، رسانه‌های مختلف و همه آن‌هایی که فعالیت‌هایشان به نوعی با فرهنگ ارتباط دارد، مربوط می‌شود، نسل امروز نیاز به ایجاد انگیزه و تمایل به ازدواج دارند و این مهم باید به شکل یک انقلاب رخ دهد. 

روند ازدواج و طلاق هردو در استان سمنان کاهشی است

باتوجه‌به روند افزایش سطح طلاق و کاهش میزان ازدواج در استان سمنان عباس قندالی در پاسخ به این سؤال خبرنگار مرآت در خصوص وضعیت استان از نظر ثبت ازدواج و طلاق گفت:  در سال 1402  3 هزار و 68 مورد ازدواج ثبت و نسبت به مدت مشابه سال 1401 که 3 هزار 249 مورد بوده است، 5.6 درصد کاهش ازدواج را داشته‌ایم. 

وی در ادامه افزود: البته رقم ثبت ازدواج در سطح کشور نیز به میزان 8.1 درصد کاهش یافته و نسبت به میانگین کشوری در وضع بهتری قرار داشتیم، اما در رتبه‌بندی کلی و موضوع میزان نرخ خام ازدواج (به ازای هر 1000 نفر در نظر گرفته می شود) در سال گذشته نرخ خام سمنان 4.4 بوده یعنی به ازای هر 1000 نفر جمعیت 4.4 ازدواج کرده‌اند و براین اساس استان سمنان در رتبه 31 جدول یعنی آخرین استان قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت ازدواج در استان سمنان افزود:  روند ازدواج  طی پنج سال اخیر یعنی بین سال‌های 1398 تا 1402 از رقم 5.3 به رقم 4.4 رسیده‌ و روند کاهشی داشته و از نظر آمار طلاق نیز در سطح کل استان 7.1 کاهش میزان طلاق را داشته‌ایم و طبق آمار در سال 1402 تعداد یک هزار و 586 طلاق ثبت و نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 1401 که تعداد آن یک هزار و 613 مورد بوده است، روند کاهشی داشته است. 

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با اشاره به روند عمومی طلاق در طی پنج سال اخیر بیان داشت: در سال 1398 میزان طلاق 7.1 در سال 1399 این میزان به 9.1، در سال 1400 به 3.2، در سال 1401 نیز 3.2 و در سال 1402 به رقم 6.2 رسیده است.

بنا به گفته قندالی همچنین میانگین سن ازدواج برای بار اول در سطح کشور ویژه خانم ها 24 سال و آقایان 28.3 بوده و در استان سمنان سن خانم ها 24.9 و آقایان 28.5 و این میانگین در استان نسبت به کشور در سطح بالاتری قرار دارد و این خوب نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص سن طلاق نیز برای بار اول در کشور برای خانم ها 33.9 و آقایان 38.6 بوده و این رقم در استان ما در خصوص زوجه 34.4 و آقایان 38.8 بوده است. 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از