حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
رئیس هیأت شطرنج شهرستان‌ سمنان مطرح کرد:

شطرنج‌بازان سمنانی در حسرت خانه اختصاصی

شطرنج‌بازان سمنانی در حسرت خانه اختصاصی

رئیس هیأت شطرنج شهرستان‌ سمنان گفت: متأسفانه چهار سال است که شطرنج‌بازان سمنانی خانه اختصاصی ندارند و خانه شطرنج شهرستان سمنان در تصاحب اداره‌کل ورزش و جوانان است.

سعیده حیدریان در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به فعالیت هیأت ورزشی شطرنج شهرستان سمنان گفت: شطرنج‌بازان در رده‌های سنی 8 تا ۱۸ سال، بزرگسال و پیشکسوت در سمنان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس هیأت شطرنج شهرستان‌ سمنان در ادامه افزود: هیات شطرنج یکی از فعال‌ترین و بااستعدادترین هیأت ورزشی استان است که طی سال‌های گذشته در رده‌های سنی مختلف توانسته مقام‌های متعددی را کسب کند.

حیدریان با بیان اینکه ورزشکاران در مسابقات رشته شطرنج بر اساس رده‌های سنی و زمان طبقه‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: مسابقات رشته شطرنج بر اساس زمان شامل استاندارد یا فکری، سریع و برق‌آسا است و در مسابقات بر اساس سن ورزشکاران در رده سنی ۸ تا ۲۰ سال با هم به رقابت می‌پردازند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: برخی مسابقات در این رشته ورزشی نیز به‌صورت آزاد برگزار می‌شود و بر اساس سن نیست و شرکت‌کنندگان با هر رده سنی با هم به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه برگزارکننده مسابقات برای ارگان‌ها و نهادهای متخلف نیز هستیم، ابراز کرد: کلاس‌های اختصاصی برای شرکت‌کنندگان ارگان‌های مختلف جهت حضور در مسابقات برگزار می‌شود‌.

حیدریان در خصوص برنامه‌های پیش‌ روی این هیأت ورزشی بیان کرد: برگزاری مسابقات قهرمانی رده‌های سنی شهرستان سمنان و مسابقات ملی رشته ورزشی شطرنج را تا پایان سال خواهیم داشت.

این مقام مسئول همچنین افزود: ۳۹ شهر در مسیر جاده ابریشم وجود دارند که هیأت‌ شطرنج شهرستان سمنان میزبانی مسابقات شطرنج این شهرها برای ۶ماهه پایانی سال را در دستور کار خواهد داشت. 

وی در خصوص چالش‌های موجود در هیأت ورزشی شطرنج شهرستان‌ سمنان توضیح داد: خانه شطرنج از سال ۸۸ در جنب بلوار ورزش با اعتبار ملی ساخته شد و در اختیار شطرنج‌بازان قرار گرفت؛ اما متأسفانه چهار سالی است که این فضا از طرف اداره‌کل ورزش و جوانان استان سمنان تصاحب شده است.

حیدریان با انتقاد از خلف‌وعده  اداره‌کل ورزش و جوانان استان سمنان ابراز کرد: متأسفانه چهار سال گذشته و هنوز خانه شطرنج به ورزشکاران این رشته بازنگشته و هنوز اداره ورزش شهرستان در این مکان مستقر است و شطرنج‌بازان از داشتن خانه خودشان که تکمیل‌کننده هویتشان است، محروم هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر شطرنج‌بازان سمنان خانه اختصاصی ندارد، اظهار کرد: رخت‌کن ورزشگاه غدیر محل تمرین شطرنج‌بازان است که از استانداردهای لازم برخوردار نیست و مطالبه شطرنج‌بازان سمنانی اختصاص مکانی استاندارد است.

وی با اشاره به مذاکرات با فدراسیون شطرنج برای تأسیس آکادمی شطرنج و پایلوت کردن شهر سمنان به‌عنوان مرکز استعدادیابی رده‌های پایه شطرنج ایران، بیان کرد: یکی از استانداردهای لازم جهت اجرای این امر مکان ورزشی شطرنج است که در حال حاضر استانداردهای مدنظر فدراسیون برای آکادمی و پایلوت شدن وجود ندارد.

حیدریان با درخواست از مسئولان استان جهت تحویل خانه شطرنج اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر آکادمی شطرنج در سمنان راه‌اندازی شود که بتوانیم از حمایت‌های فدراسیون بهره‌مند شویم. 

وی با اشاره به اینکه سمنان به‌دلیل مرکز استان بودن متأسفانه امکانات مجزایی برای شطرنج‌بازان ندارد، بیان کرد: امکانات ورزش شطرنج شهرستان سمنان تحت عنوان هیأت استان است و به‌صورت جداگانه و اختصاصی برای شطرنج‌بازان وجود ندارد که امیدواریم با حمایت مسئولان لوازم اصلی مسابقات این رشته ورزشی به مالکیت شهرستان دربیاید.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از