حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
نویسنده و پژوهشگر مهدیشهری:

نوروز در سنگسر به افسانه‌ها گره‌خورده است

نوروز در سنگسر به افسانه‌ها گره‌خورده است

نویسنده و پژوهشگر مهدیشهری‌ در خصوص فلسفه نوروز در بین عشایر ایل مهدی‌شهر (سنگسر) گفت: مردم عشایر و غیور مهدی‌شهر نوروز را با افسانه‌های کهن دیار خود می‌شناسند.

رضا حاجعلیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در مورد نام‌گذاری روزها بر اساس تقویم ایل سنگسری گفت: طبق تقویم سنگسری روز تحویل سال نو روز «رام» یا شادی، فردای سال‌تحویل روز آب، روز دوم به نام باد و روز سوم به نام آتش نام‌گذاری شده است.

این نویسنده و پژوهشگر در رابطه ‌با فلسفه نام‌گذاری این سه روز بر اساس افسانه‌های کهن عشایر سنگسر اظهار کرد: سنگسری‌ها معتقد هستند شخصی به نام نوروز نامزدی دارد و در طی سفری که در پیش دارد قصد می‌کند برای نامزد خود لباسی زیبا از جنس ابریشم تهیه  و با تقدیم آن به نامزدش موجب شادی و سرور وی شود.

حاجعلیان در ادامه افزود: نامزد نوروز پیش کرم‌های ابریشم رفته با آنان صحبت و با کرم‌های ابریشم قرار می‌گذارد که با برگ توت آنان را تغذیه کند و کرم‌های ابریشم نیز در عوض غذا، به نوروز نخ ابریشم دهند.

این نویسنده در ادامه ابراز داشت: نامزد نوروز در ابتدای سمنان شروع به جمع‌آوری برگ‌های توت کرده آنها را شسته تا کرم‌های ابریشم بتوانند نخ‌های ابریشم تمیز و نظیف به نامزد نوروز تحویل دهند پس از بسته‌شدن پیله‌های ابریشم و قبل از سوراخ‌شدن پیله‌ها نامزد نوروز پیله‌ها را در آبجواش ریخته و نخ‌های نازک، لطیف و زیبای ابریشم را تولید و در کارگاه خانگی خود پارچه حریر را تهیه کرده و به‌خاطر فصل بهار رنگ پارچه ابریشم را سبز می‌کند.

وی در ادامه علت نام‌گذاری سه روز اول بهار در تقویم ایل سنگسر اظهار کرد: نوروز پس از تهیه لباس سبز حریر زیبا و سبزرنگ خانه را با نظافت منزل و پهن کردن گلیم و فرش‌های سنگسری محیا حضور نامزد خود می‌کند.

حاجعلیان همچنین خاطرنشان کرد: نامزد نوروز به‌خاطر خستگی تصمیم به استراحت می‌گیرد؛ اما این استراحت موجب خواب طولانی و آمدن نوروز شده و نوروز با دیدن لباس زیبا نه‌تنها خوشحال نمی‌شود؛ بلکه به‌خاطر خواب نامزدش و عدم توجه به وی خانه را ترک می‌کند.

این نویسنده خوش‌ذوق در ادامه افسانه مردمان غیور عشایر سرزمین مهدی‌شهر بیان کرد: نامزد نوروز پس از بیداری متوجه رفتن نوروز می‌شود و همین اتفاق موجب می‌شود نامزد نوروز اقدام به خودکشی کند و سه‌راه را برای این اقدام نافرجام مدنظر قرار دهد.

وی همچنین پیش‌بینی‌های مردم سنگسر از حوادث سال جدید را معطوف به تصورات آنها از افسانه نوروز دانست و افزود:  مردم مهدی‌شهر تصور می‌کنند اگر نامزد نوروز خود را در آب غرق کند ایل سنگسر بارش باران در سه روز اول سال را نظاره‌گر خواهند بود، اما اگر خود را در خاک بیندازد سالی گردوخاکی و خشکسالی پیشرو خواهند داشت و اگر نامزد نوروز خود را در آتش بیندازد سال داغ و بدی را مدنظر قرار می‌دهند.

حاجعلیان ابراز کرد: به‌خاطر همین مردم ایل سنگسر دعا می‌کنند نامزد نوروز خود را در آب بیندازد تا سال خوبی پیش رو داشته باشند البته مردم اجازه خودکشی را به نامزد نوروز ندادند و به او امید دادند که زندگی سرشار از فراز و نشیب است و می‌بایست با تلاش و کار همیشه آماده باشیم و همین موجب تلاش مجدد نامزد نوروز می‌شود.

وی در پایان افزود: این قصه در فرهنگ سنگسری انتقال‌دهنده امید به نسل جوان است و با بیان این قصه یادآور می‌شویم تمام زندگی یعنی تلاش و اگر در زندگی یک‌بار به زمین افتادید نباید برای همیشه این اتفاق پیش آید؛ بلکه باید دوباره قد راست کنید بلند شوید و حرکت کنید.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از