حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/02/30 شمسی | 2024/05/19 میلادی
روان‌شناس و روان‌درمانگر کودک:

کنترل پرخاشگری در کودکان نیاز به ریشه‌یابی دارد

کنترل پرخاشگری در کودکان نیاز به ریشه‌یابی دارد

روان‌شناس و روان‌درمانگر کودک گفت: پشت پرده هر نوع پرخاشگری کودک مجموعه‌ای از علل و عوامل وجود دارد که باید شناسایی شود.

عاطفه بیدختی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، در خصوص انواع پرخاشگری در کودکان و تعریف آن گفت: پرخاشگری یکی از انواع اختلالات رفتاری شایع در کودکان است که البته گاهی با نگرانی‌ها و استیصال والدین و مسئولان مدرسه کودکان همراه است.

این روان‌شناس کودک در ادامه با بیان اینکه پرخاشگری در سنین مختلف کودک معنای متفاوتی دارد، افزود: پرخاشگری در سنین یک تا 3 سالگی کودک و زمانیکه او به خواسته‌اش نرسیده رخ دهد، موضوعی تقریباً طبیعی است، اما زمانی‌که این پرخاشگری مرتباً تکرار شده و شکل آزاردهنده به خود بگیرد نیاز به درمان دارد.

وی با بیان اینکه برخی بیمارهای روان‌شناختی زمینه پرخاشگری شدید را در کودکان ایجاد می‌کنند، بیان کرد: به طور مثال در کودکان اوتیسم به جهت آنکه کودک توان برقراری ارتباط کلامی مؤثر با دیگران و بیان خواسته خود را ندارد پرخاشگری در کودک رخ می‌دهد و البته باید به این نکته توجه داشت که هر کودکی که پرخاشگری شدید دارد صرفاً کودک اوتیسم نیست.

این روان‌شناس و روان‌درمانگر کودک همچنین به موضوع بیش‌فعالی در کودکان اشاره کرد و افزود: کودکان بیش‌فعال دارای تکانه‌های شدید هستند و گاهی نمی‌توانند رفتار خود را کنترل و تصمیم‌گیری درستی داشته باشند، به همین جهت بدون درنظرگرفتن عواقب رفتار خود دست به رفتارهای پرخاشگرانه می‌زنند.

بیدختی، افسردگی در کودکان را نیز یکی دیگر از علل پرخاشگری دانست و بیان کرد: افسردگی صرفاً با گوشه‌گیری کودک خود را نشان نمی‌دهد؛ بلکه خلق تحریک‌پذیر و عدم توانایی کنترل رفتار در کودکان یکی از نشانه‌های افسردگی است.

این روان‌شناس کودک با بیان اینکه پشت پرده هر پرخاشگری علل متعددی وجود دارد که باید لحاظ شود، افزود:  برخی بیماری‌ها در کودکان از جمله بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید، کم‌خونی و بیماری‌هایی مانند آسم و آلرژی نیز سبب پرخاشگری می‌شوند که باید در روند درمان در نظر گرفته شوند.

وی با بیان اینکه در جریان درمان کودکان پرخاشگر باید والدین را نیز در نظر گرفت، توضیح داد: برای درمان پرخاشگری کودکان علاوه بر اینکه می‌بایست برای مدیریت خشم در کودکان برنامه‌ریزی و درمان لازم  انجام شود، نیاز است که والدین در کنار کودکان رفتارهایی که سبب ماندگاری خشمشان می‌شود را اصلاح کنند.

بیدختی در مورد پرخاشگری برخی کودکان که همراه با کتک‌زدن دیگران است، توضیح داد: ابتدا می‌بایست الگو پرخاشگری در کودکان اصلاح شود گاهی تماشای فیلم‌های خشن و گاهی رفتارهای والدین سبب این موضع شده که می‌بایست اصلاح شود و در مرحله بعدی می‌بایست جلوی تکرار این موضع در کودک گرفته شده و همان لحظه متوجه کار زشت خود شود و در نهایت بادید حس مسئولیت‌پذیری در کودک با مجبور کردنش به عذرخواهی اگر مقصر است انجام پذیرد.

این روان‌شناس در مورد درمان‌های دارویی در مورد پرخاشگری نیز اظهار کرد: اگر درمان با آموزش و اصلاح رفتار میسر واقع نشود درمانگر می‌بایست از روش‌های درمان دارویی آن هم به جهت خطرناک بودن پرخاشگری و احتمال آسیب وارد شدن به دیگران استفاده کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از