حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
دبیر ستاد امر به معروف استان سمنان:

اربعین به جریانی استراتژیک بدل شده است

اربعین به جریانی استراتژیک بدل شده است

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر استان سمنان گفت: پیاده‌روی اربعین موجب شده بین دو ملت ایران و عراق اتحادی استراتژیک ایجاد شود که دشمنان از آن هراس دارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن انصاری‌نیا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت زیارت اربعین و ترویج فرهنگ آن گفت: زیارت رفتن با پای پیاده هم مورد سفارش قرآن است و هم در روایات گوناگون به آن تأکید شده و سبب تکریم مقام سیدالشهداء (ع) می‌شود.

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر استان سمنان تصریح کرد: درک رشادت و شهادت امام حسین (ع) و یارانش از دیگر مفاهیم مورد اشاره در زیارت اربعین است و در زیارت اربعین هم مشاهده می‌کنیم که هشت بار کلمه اشهد به‌کار رفته است.

انصاری‌نیا با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین (ع) در حکمت ۲۱۸ نهج‌البلاغه گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند یکی از نشانه‌ها‌ و مراحل ایمان اقرار به زبان است، بنابراین زائر امام حسین (ع) و کسی که می‌خواهد با ایشان پیمان بسته و همراهی کند می‌بایست اقرار به ولایت و جایگاه امام داشته باشد و مصائب و شرایط امام را نیز درک کند‌.

وی خاطرنشان کرد: پیاده‌روی و زیارت اربعین سبب پاسداشت نهضت امام حسین (ع) می‌شود و هر قدمی که در راه کربلا برداشته می‌شود زائر به کرامت امام حسین (ع) گواهی می‌دهد، همان‌گونه که در فرازی از زیارت اربعین، می‌گوییم «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ» یعنی «خدایا من گواهی می‌دهم که حسین ولیّ تو و فرزند ولیّ تو، و برگزیده تو، و فرزند برگزیده توست حسینی که به کرامتت رسیده» 

انصاری‌نیا با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت اربعین با پایِ پیاده گفت: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین برود، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد و هنگام برگشت با او وداع کرده و به وی می‏‌گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد، بنابراین پیاده به زیارت رفتن فضیلت‌هایی دارد که اگر تمام درختان قلم شود و تمام اقیانوس‌ها جوهر باز هم از نوشتن آن عاجز هستند.

وی تأکید کرد: حماسه اربعین فقط یک حرکت مذهبی و معنوی نیست؛ بلکه جریانی با تعاملات استراتژیک بین دو ملت ایران و عراق است و استحکام این روابط سبب می‌شود بتوانند در حمایت از منافع مظلومان بایستند.

انصاری‌نیا عنوان کرد: به‌گونه‌ای پیاده‌روی اربعین مانند نخ یک تسبیح است که نه‌تنها شيعيان بلکه مسلمانان را با هم متحد کرده‌ و جلوه شکوه اسلام را نمایان می‌کند.

وی با بیان اینکه قرار است تا چند روز دیگر راهپیمایی بزرگ اربعین برگزار شود، گفت: راهپیمایی اربعین سبب شده، دشمنان اسلام وحشت کنند و هرسال تمام تلاششان این است به هر طریق از این راهپیمایی سوءاستفاده کرده و یا آن را ناامن کنند و کاری کنند مردم در این راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت نکنند.

انصاری‌نیا ابراز کرد: فرقه‌های نوظهور چند سالی است که وارد صحنه شده و حتی توانسته‌اند در راهپیمایی اربعین حضور جدی داشته باشند و یا موکب راه‌اندازی کنند این فرقه‌ها توانسته‌اند با جوانان ایرانی زیادی در اربعین ارتباط برقرار کنند و در حال حاضر این خطر بزرگی است که در راهپیمایی اربعین جوانان شیعه را تهدید می‌کند و همه باید هوشیار باشند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از