حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
امام‌جمعه موقت سمنان:

اربعین هر ساله جهانی‌تر می‌شود

اربعین هر ساله جهانی‌تر می‌شود

امام‌جمعه موقت سمنان گفت: حرکت عظیم اربعین نه‌تنها دارای وجه دینی بلکه دارای ابعاد ویژه سیاسی و اجتماعی در سطح جهان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین مهدوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با بیان اینکه زیارت ائمه (ع) چه در زمان حیات ایشان و چه به هنگام زیارت قبور مطهر آن بزرگواران، یکی از مواردی است که در دین ما بسیار به آن توصیه شده است؛ اظهار داشت: در میان همه زیارت‌ها، زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مورد عنایت و تأکید ویژه اهل‌بیت (ع) بوده و امام معصوم این زیارت پرفضیلت را به شیعیان خود نیز توصیه کرده‌اند.

 

امام‌جمعه موقت سمنان در ادامه بیان کرد: در میان همه اوقات زیارت سید و سالار شهیدان زیارت اربعین موردتوجه خاص بوده و هست و حتی به تعبیر امام حسن عسکری (ع) یکی از نشانه‌های فرد مؤمن، انجام زیارت اربعین است.

 

وی افزود: زیارت اربعین به‌خصوص موردتوجه در منابع دینی ما قرار گرفته و از دیرباز در میان علما و پیشوایان دینی ما مرسوم بوده است.

 

مهدوی‌نژاد با تأکید به ثواب اخروی و اثرات بی‌نظیر و مطلوب زیارت اربعین، گفت: با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) رفتن، سنتی بوده که از دیرین به آن عمل شده و اکنون نیز با استقبال گسترده مردم دنیا، این سنت نیکو به اجتماع و راهپیمایی بین‌المللی در ایام اربعین حسینی تبدیل شده است.

 

امام‌جمعه موقت سمنان با اشاره به اهمیت برگزاری دسته‌جمعی و شکل عمومی زیارت اربعین، خاطرنشان کرد: برگزاری راهپیمایی و انجام حرکتی با این گستردگی نه‌تنها دارای بُعد دینی بلکه دارای ابعاد ویژه سیاسی و اجتماعی در سطح جهان است.

 

وی افزود: در کنار هم قرارگرفتن افراد از قومیت‌ها و ملل گوناگون، تبادل مفاهیم اجتماعی و سیاسی میان این افراد به سبب ارتباط با یکدیگر ایجاد و حفظ روابط برادری و صمیمیت میان مسلمین کشورهای مختلف یکی از آثار نیکوی اجتماعی این حرکت عظیم است.

 

مهدوی‌نژاد در ادامه بیان کرد: استفاده از فضای معنوی حاکم بر مسیر، محتواهای مذهبی موجود در مسیر و موکب‌ها، سخنرانی‌ها و تبلیغات دینی و شرکت در آیین‌های مذهبی موجود تنها برخی از ابعاد مذهبی و دینی حاکم بر این سفر زیارتی مهم است.

 

امام‌جمعه موقت سمنان با اشاره به اینکه هیئت‌ها و مردم در طول سال خود را برای ارائه خدمات و محتوای مناسب در ایام اربعین آماده می‌کنند؛ اذعان داشت: اجتماع عظیم مردمی اربعین یک برنامه چندروزه و مقطعی نیست؛ بلکه هیئات مذهبی و افراد دست‌اندرکار در طول سال در حال فعالیت و مهیاکردن این برنامه هستند به‌عبارت‌دیگر زیارت اربعین یک زیارت کوتاه‌مدت نبوده و در واقع جریانی پویا در سراسر سال است.

 

وی در ادامه بیان کرد: اقتدار مذهبی و این مسئله که دین اسلام جاذبه و کشش جمع‌کردن میلیون‌ها نفر را از سراسر دنیا در یک‌زمان و مکان مشخص داشته و سبک زندگی خاصی را برای این میلیون‌ها نفر در این ایام و چه‌بسا برای بقیه عمر مشخص می‌کند؛ کاملاً درخور توجه است.

 

مهدوی‌نژاد با اشاره به تلاش گسترده استکبار جهانی در جلوگیری از انعکاس این رویداد بزرگ جهانی، تصریح کرد: علی‌رغم کارشکنی‌ها و حیله‌های صهیونیسم و استکبار جهانی، این حرکت بزرگ روزبه‌روز فراگیرتر شده و دشمن در این زمینه روزبه‌روز مأیوس‌تر خواهد شد.

 

امام‌جمعه موقت سمنان با بیان اینکه فرهنگ حسینی خط بطلانی بر فرهنگ‌های مادی و لائیک  است، گفت: حرکت عظیم اربعین که در نوع خود یک اجتماع هر ساله بی‌نظیر در سطح دنیا و ادیان است و علی‌رغم تبلیغات منفی دشمن هر روزه رشد و رونق بیشتری پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به ماهیت عدالت‌خواهانه حرکت‌های برخاسته از فطرت پاک بشری، تصریح کرد: بنا به اعتقاد اکثر ادیان، فرجام جهان برقراری عدالت و گسترش حکومتی عادل در سراسر دنیا بوده و رزمایش دینی سیاسی اربعین، نمونه‌ای از تجمیع و تجمع مردم جهان تحت یک پرچم به پیروی از مهدی موعود (عج) در هنگام ظهور آن حضرت است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از