حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان:

امام رضا (ع) موجب گسترش تشیع شد

امام رضا (ع) موجب گسترش تشیع شد

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: حضور امام رضا (ع) در ایران موجب رشد و گسترش تشیع شد و ایران را به کانون تشیع تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علیرضا قنبری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه رأفت و مهربانی از ویژگی‌های شاخص امام رضا (ع) است، گفت: یکی از القاب حضرت، امام رئوف بوده و به امام مهربانی‌ها نیز ملقب هستند و در بین اهل بیت (ع) بیش از هر چیز به مهربانی با دشمنان و مخالفان خود شهرت دارند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان در ادامه افزود: واژه رأفت و مهربانی تفاوت‌هایی دارند؛ اما در امام رضا (ع) لقب رئوف با مهربانی و رحمت نسبت به شیعیان گره خورده و هر زائری که وارد حرم رضوی می‎شود، شاهد سرازیر شدن رأفت از در و ديوار حرم است.

قنبری عنوان کرد: امام رضا (ع) مناظرات بسیاری با نحله‌های فکری گوناگون برگزار کردند که موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی را در مردم فراهم آورد.

این مقام مسئول با اشاره به هدف امام رضا (ع) از برگزاری مناظرات ابراز داشت: آن حضرت با تشکیل مناظرات و گفتگو با ادیان مختلف به دفاع از اصول اسلام و رفع شبهات و ایرادات فِرَق مختلف می‌پرداختند.

قنبری خاطرنشان کرد: با حضور امام رضا (ع) ایران به کانون تشیع تبدیل شده و تلاش‌های بسیاری برای تحکیم مبانی عقیدتی و کلامی شیعه صورت گرفته است. 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه حضرت علی‌ بن موسی الرضا (ع) القاب بسیاری دارند، گفت: مشهورترین لقب حضرت، رضا بوده که به معنای خشنودی و رضایت است.

وی با اشاره به روایتی درباره لقب «رضا» از امام محمدتقی (ع) افزود: حضرت فرمودند؛ خداوند تبارک و تعالی او را «رضا» نام داده است؛ زیرا در آسمان خدا از او راضی بود و در زمین، پیامبر و امامان از او رضایت داشتند و همان‌گونه که همسویان و دوستانش از او خرسند بودند، دشمنان و مخالفانش هم از وی رضایت داشتند؛ و این وضعیت برای هیچ یک از نیاکان ایشان رخ نداده بود؛ از همین رو تنها او را «رضا» نامیده‌اند.

این مقام مسئول با بیان فضائل زیارت امام رضا (ع) گفت: در برخی روایات به نقل از امام موسی بن جعفر (ع) آمده که فرمودند: «کسی که قبر فرزندم علی را زیارت کند و یک شب نزد ایشان بماند گویا که خدا را در عرش زیارت کرده است».

قنبری در ادامه افزود: در روایات دیگری زیارت امام رضا (ع) سبب آمرزش گناهان شده و در برخی روایات ثواب ۷۰ حج  و در روایات دیگر هزار حج عمره و در بعضی روایات هم یک میلیون حج عمره قرار داده شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از