حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد:

امام سجاد (ع) طلایه‌دار جهاد تبیین

امام سجاد (ع) طلایه‌دار جهاد تبیین

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام سجاد (ع) با جهاد تبیین و روشنگری هوشمندانه موجب احیای اسلام و جریان حق شدند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا شمس‌الدین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مواضع تبیینی انجام شده توسط امام سجاد (ع) گفت: روشنگری و تبیین حقایق، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا بود که هجمه‌ها و تبلیغات دشمن را خنثی کرد.

 وی در ادامه افزود: در جهاد تبیین چند اصل قطعی شامل شیوه‌های اخلاقی و بیان حقایق همراه با منطق، عقلانیت کامل، متانت و پرهیز از دشنام، تهمت، دروغ و فریبکاری در مواجهه با افکار عمومی مدنظر است و می‌توان گفت طلایه‌دار این جهاد، امام سجاد (ع) است.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در دوران خفقان شدید حاکم بر جامعه که اذهان مردم در ظلمت به سر می‌برد، امام سجاد (ع) یک نمونه‌ای کامل از جهاد تبیین را به منصه ظهور رساند تا حجت را بر همگان تمام کرده و عذری بر ترک جهاد تبیین برای کسی باقی نگذارد.

 شمس‌الدین خاطرنشان کرد: فعالیت سیاسی امام سجاد (ع) از مهم‌ترین زوایای زندگانی این حضرت بعد از واقعه کربلا بود که در قالب جهاد تبیین صورت پذیرفت و در این راستای، می‌توان به فعالیت وی در قالب دعا، سخنرانی و مجلس روضه اشاره کرد.

 وی همچنین تأکید کرد: پس از واقعه کربلا دشمنان برای پیشبرد اهداف شوم خود افکار عمومی را در ظلمت قرار دادند و حقایق را در چشم مردم تحریف کردند، امام سجاد (ع) در این دوران با وجود رنج‌های به‌جا مانده از واقعه کربلا دست از جهاد تبیین نکشید و به بیان حقایق و آرمان‌های بزرگ اسلام پرداخت. 

شمس‌الدین عنوان کرد: پس از واقعه کربلا جهاد تبیین را به‌وضوح در شام می‌توان مشاهده کرد، آن هنگام که یزید دستور داد خطیب بر منبر رفته و آن بزرگواران را لعن کرده و علیه امیرالمؤمنین و امام حسین (ع) صحبت کند، امام سجاد (ع) به یزید فرمود به من اجازه بده کلامی بگویم که رضای خدا و رسولش را به همراه دارد و برای همگان نافع است.

 وی در ادامه افزود: یزید آگاهی داشت اگر امام بر منبر رود باعث رسوایی او و هم‌فکرانش می‌شود ابتدا نپذیرفت که امام سجاد (ع) سخنرانی کند؛ ولی با اصرار مردم به‌ناچار پذیرفت، امام نیز چندجمله‌ای صحبت کردند که همین چند جمله کفایت کرد تا واقعیت برای مردم روشن و حکومت یزید متزلزل و مقدمات نابودی فراهم شود. 

شمس‌الدین ابراز کرد: بنا به روایتی ۳۵ سال پس از واقعه کربلا امام سجاد (ع) در روز ۱۲ محرم سال ۹۵ هجری قمری به‌وسیله زهری که هشام بن عبدالملک برادر ولید بن عبدالملک، خلیفه وقت دستور آن را داده بود به شهادت رسیدند.

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از