حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان خبر داد:

امن‌سازی 200 هزار هکتار برای یوزهای ایرانی

امن‌سازی 200 هزار هکتار برای یوزهای ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار هکتار زیستگاه امن در منطقه خارتوران برای بقای این گونه جانوری ایجاد شده است.

بهرامعلی ظاهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت حفاظت از یوزهای ایرانی در استان سمنان، گفت: یوزپلنگ آسیایی یک گونه نادر و در حال انقراض‌ است و  در استان سمنان به‌دلیل تصادفات جاده‌ای و عوامل انسانی جان این گونه نادر در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان در ادامه افزود: در راستای حفاظت از این گونه جانوری منحصر به فرد، محیط‌ زیست استان سمنان با همکاری بخش‌های دیگر اقدام به اجرای طرح فنس‌کشی، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ترافیکی، اجرای روشنایی مناسب در جاده و نصب علائم و اطلاع‌رسانی در محل تردد یوزها کرده است.

ظاهری با بیان اینکه  فنس‌کشی در مسیر تردد یوزها در کریدور میان‌دشت از توابع شهرستان میامی آغاز شده است، ابراز کرد:  این منطقه در واقع قلمرو یوزپلنگ‌ها تلقی می‌شود؛ زیرا بیش‌ترین تردد یوزها در آن ثبت شده و به میزان ۸ کیلومتر مسیر رفت و برگشت فنس‌کشی شده و یک کریدور امن برای این گونه نادر ایجاد شده است.

این مقام مسئول از تخصیص اعتبار برای ایجاد کریدور امن در زیستگاه یوزپلنگ‌ها خبر داد و افزود: با پیگیری‌های انجام گرفته توسط اداره محیط‌ زیست، استانداری و اداره راه و شهرسازی، از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعتباری در حدود ۵۰ میلیارد تومان برای حفاظت بیش‌تر از یوزپلنگ‌ها اختصاص داده شده است. 

وی با اشاره به اقدامات اضافی به‌منظور افزایش ایمنی این گونه جانوری اظهار داشت: علاوه بر نصب و اصلاح علائم قدیمی، ۱۰ دوربین کنترل سرعت به دوربین‌های موجود اضافه  و راه‌اندازی شد، همچنین در زمان پیک سفرها و شلوغی‌های جاده‌ای، نیروی انسانی نیز در این مسیر مستقر خواهند بود تا نظارت بیش‌تری بر تردد خودروها انجام شود.

ظاهری در مورد سرعت مجاز مصوب در جاده حفاظت شده اظهار کرد: طبق قانون مصوب سرعت مجاز هنگام رانندگی در این منطقه ۹۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده و رانندگان موظف به رعایت آن هستند. 

وی در ادامه افزود: رعایت این سرعت نه‌تنها سبب حفظ گونه‌های حیات‌وحش در این زیستگاه می‌شود؛ بلکه برای خود رانندگان نیز ایمنی بیش‌تری را به ارمغان می‌آورد.

ظاهری از کاهش تلفات این گونه جانوری خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای برای یوزپلنگ‌ها کاهش یافته و هم‌اکنون ذخیره‌گاه زیست‌کره توران یک زیستگاه امن برای این گونه به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به رصد دوربین‌های راه‌اندازی شده در پنج‌ ماه اخیر در منطقه حفاظت شده توران بالغ بر ۱۶ قلاده یوزپلنگ مشاهده شده که شامل زاد و ولد‌‌های سال گذشته، زاد و ولد‌های امسال و مولد‌ها می‌شود که نشان‌دهنده تأثیر اقدامات انجام شده برای حفظ این گونه جانوری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان عنوان کرد: یوزپلنگ‌ها به‌دلیل نیاز زیستی خود اغلب به جابه‌جایی و مهاجرت در بین زیستگاه‌های خود پرداخته و همین عامل آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد از این جهت نیاز به زیستگاه‌های متعددی دارند که به‌صورت یک شبکه امکان اتصال به هم را داشته باشند، در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار هکتار زیستگاه امن فاقد هرگونه خطر و تهدید  برای بقای این گونه جانوری ایجاد شده است.

ظاهری ابراز کرد: حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به‌عنوان یک نماد از تنوع زیستی کشور، نه‌تنها وظیفه دولت و نهادهای محافظت از محیط‌ زیست بلکه وظیفه همه‌ افراد جامعه بوده و امیدواریم که با تلاش‌های مستمر و مؤثر تمامی ذی‌نفعان، نسل آینده بتواند زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت ایران، از جمله یوزپلنگ ایرانی را در زیستگاه‌های طبیعی خود مشاهده کند و تعداد قلاده‌های یوزپلنگ هر روز افزایش یابد و از خطر انقراض آن جلوگیری شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از