حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف:

افزایش قیمت بنزین کارشناسی نیست

افزایش قیمت بنزین کارشناسی نیست

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: طرح این موضوع تنها یک شعار تبلیغ انتخاباتی است که دوراندیشی و حساسیت جامعه را محک می‌زند.

یدالله سبوحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به زمزمه‌های گرانی بنزین توسط مشاوران مسعود پزشکیان، گفت: این شعار تنها یک تبلیغ انتخاباتی است که با هدف محک حساسیت جامعه بیان شده است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه مصرف انرژی کشور در حوزه حمل‌ و نقل حدود ۲۷ درصد کل انرژی است، افزود: سهم مصرف بنزین در کل سبد انرژی هر خانوار بسیار محدود است.

وی همچنین تصریح کرد: در حوزه حمل‌ و نقل نه‌تنها بنزین بلکه گازوئیل و گاز طبیعی به‌عنوان سی‌ان‌جی استفاده می‌شود.

سبوحی با بیان اینکه اگر منابع انرژی درست استفاده شود، افزایش قیمت بنزین تأثیری در تورم نخواهد گذاشت، اظهار کرد: سال ۹۸ با افزایش قیمت حساسیت زیادی در جامعه ایجاد شد که مردم به طور طبیعی نسبت به افزایش آن حساس شدند.

وی با اشاره به اینکه نباید به مسائلی که حساسیت اجتماعی را بر می‌انگیزد، پرداخت، گفت: با توجه‌ به سیاست‌ها می‌شود قیمت بنزین تغییر پیدا نکند.

سبوحی ابراز کرد: در سیاست بلندمدت در رابطه‌ با بهبود و اصلاح سیستم اقتصاد انرژی کشور، باید تدوین و طراحی به‌صورت مرحله‌ای پیش رود بدون اینکه آسیبی به کشور وارد شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این حالت به‌تدریج از منابعی که تخریب می‌شود به جایی که به بودجه دولت واریز شود؛ برای اصلاح ساختار اقتصاد انرژی استفاده شود.

وی ابراز کرد: از این منابع می‌توان برای اصلاح ساختار سیستم تأمین اجتماعی، توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و توسعه فناوری استفاده کرد.

به گفته سبوحی، وقتی که فناوری بهبود پیدا کرد می‌تواند مسئله بنزین در اولویت قرار گیرد؛ ولی در حال حاضر هیچ نیازی به ایجاد حساسیت در جامعه برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت آینده اگر هوشمندانه و مبتنی بر کار کارشناسی فعالیت کند، می‌تواند طرحی را ارائه دهد که در راستای توسعه پایدار جامعه باشد و حساسیت در جامعه ایجاد نکند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از