حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی:

هیچ کالایی بدون مجوز ترخیص نمی‌شود

هیچ کالایی بدون مجوز ترخیص نمی‌شود

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گفت: اظهارنامه گمرکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا بدون وجود آن بسیاری از امور گمرکی صورت نمی‌پذیرد.

ناصر امن‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در توضیح اظهارنامه گمرکی و چگونگی تنظیم آن گفت: همه افرادی که قصد ورود و خروج بار از گمرک را دارند موظف هستند قبل از هر اقدامی کالا‌های خود را از طریق یک سند به گمرک اعلام کنند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در سند اعلامی باید اطلاعاتی از قبیل حجم، نوع، ماهیت، تعداد و ارزش کالا به گمرک اظهار شود و این سند اظهارنامه گمرکی نامیده می‌شود.

امن‌زاده عنوان کرد: هنگامی که صاحبان کالا‌ یک اظهارنامه به گمرک تحویل می‌دهند در واقع یک تعهد حقوقی دارند که مسئولیت آن بر عهده خودشان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر اظهارنامه گمرکی دچار ایراد باشد ترخیص کالا انجام نخواهد شد، ابراز کرد: گمرک هنگام ترخیص کالا‌ اطلاعی از محموله ندارد به همین علت صاحب کالا موظف است که کالای خود را به گمرک اظهار کرده و پس از بررسی سند اظهار کالا در صورت مطابقت‌ با اظهارنامه، مجوز لازم جهت ترخیص صادر شود.

امن‌زاده تأکید کرد: بدون اظهارنامه و تأیید آن از سوی گمرک روند ترخیص ادامه پیدا نکرده و ادامه این مسیر بدون اظهارنامه ممکن نیست مگر در محدود مواردی که از سوی قوانین امور گمرکی ذکر شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر کالا مشمول حقوق و عوارض گمرکی نباشد باز هم باید اظهارنامه گمرکی به‌صورت کتبی ارائه شود و نقض این موارد در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که واردات به‌صورت غیرتجاری و توسط مسافران انجام‌ گرفته باشد، در چنین شرایطی اظهارنامه شفاهی کفایت می‌کند.

امن زاده با بیان اینکه وجود مغایرت در اظهارنامه و اطلاعات حقیقی کالا عواقبی برای صاحب کالا در پی خواهد داشت، گفت: اظهارنامه باید در کمال نظارت و دقت نوشته شود و مشخصات و جزئیات به‌طور دقیق قید شود، در صورت عدم تطابق با تشخیص گمرک جریمه مالی برای صاحب کالا صادر می‌شود.

وی در ادامه افزود: در اصطلاحات گمرکی اصطلاحی تحت عنوان «روز اظهار کالا» وجود دارد که به معنای امضاشدن اظهارنامه بوده و به‌ضمیمه اسناد مربوطه توسط اظهارکننده کالا به گمرک ارائه می‌شود و همچنین شماره دفتر ثبت اظهارنامه به آن اختصاص داده می‌شود.

امن‌زاده ابراز کرد: اظهارنامه گمرکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا بدون وجود آن بسیاری از امور گمرکی صورت نمی‌پذیرد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از