حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی:

تمرینات استقامتی بی‌خوابی‌های مزمن را درمان می‌کند

تمرینات استقامتی بی‌خوابی‌های مزمن را درمان می‌کند

کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی معتقد است که انجام ورزش‌های منظم و تمرینات استقامتی اضطراب را کاهش داده و بی‌خوابی‌های مزمن را درمان می‌کند.

سمیرا پورمیرزائی در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به فواید تمرینات استقامتی گفت: تمرینات استقامتی به ‌مرور زمان عملکرد بدن را به‌صورت قابل‌ توجهی تغییر داده و سبب بهبود سلامتی می‌شود.

کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی در ادامه افزود: تمرینات استقامتی در سطوح مختلفی فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و آناتومیکی تأثیرگذار بوده و با گذشت زمان به‌خوبی می‌توان تغییر عملکرد بدن را بعد از انجام تمرینات مشاهده کرد.

پورمیرزائی عنوان کرد: تمرینات استقامتی سبب افزایش سازگاری‌های فیزیولوژیکی می‌شود، زیرا مصرف اکسیژن را افزایش داده و سبب بهبود کارایی سیستم قلبی، عروقی و تنفسی خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش حجم ضربان قلب در تمرینات استقامتی گفت: قلب هنگام انجام تمرینات قوی‌تر و کارآمدتر می‌شود و در هر بار ضربان خون بیش‌تری را در بدن پمپاژ می‌کند و به‌نوعی گردش خون در بدن افزایش می‌یابد، همچنین سبب کاهش ضربان قلب در حالت استراحت شده و عملکرد قلب و سیستم گردش خون بهبود می‌یابد. 

پورمیرزائی خاطرنشان کرد: هنگامی که خون بیش‌تری در بدن پمپاژ شود، حجم خون نیز افزایش پیدا کرده و سبب می‌شود اکسیژن و مواد مغذی بیش‌تری به عضلات در حال کار برسد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مویرگ‌ها در عضلات افزود: با گذشت زمان و انجام تمرینات استقامتی تعداد مویرگ‌ها در عضلات افزایش‌ یافته و سبب بهبود خون‌رسانی به عضلات می‌شود.

کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی افزایش تعداد میتوکندری‌ها در سلول‌های عضلانی را از فواید بیوشیمیایی تمرینات استقامتی برشمرد و افزود: به نیروگاه‌های سلولی میتوکندری می‌گویند؛ زیرا سبب تولید انرژی در بدن می‌شوند.

وی تأکید کرد: انجام تمرینات استقامتی سبب افزایش آنزیم‌های هوازی در بدن می‌شود، افزایش این آنزیم‌ها از این‌ جهت حائز اهمیت است که در فرایند تولید انرژی هوازی نقش دارند.

پورمیرزائی با بیان اینکه تمرینات استقامتی آناتومیک بدن را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: با انجام این تمرینات شاهد افزایش اندازه و تعداد سلول‌های عضلانی و ایجاد تغییرات در نوع فیبرهای عضلانی هستیم.

وی ابراز کرد: انجام ورزش منظم به‌خصوص ورزش‌های استقامتی سبب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی در افراد شده و نوعی درمان برای بی‌خوابی‌های مزمن به‌شمار می‌رود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از