حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی:

تمرینات مقاومتی سبب بهبود عملکرد بدن می‌شود

تمرینات مقاومتی سبب بهبود عملکرد بدن می‌شود

کارشناس‌ارشد تربیت‌بدنی گفت: انجام تمرینات ورزشی با وزن بدن و بدون استفاده از دستگاه مزایای زیادی دارد که کم‌تر مورد توجه ورزشکاران قرار می‌گیرد.

مائده توانگر در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به تمرین‌های مقاومتی در ورزش گفت: یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت فیزیکی و روانی، همچنین افزایش توان بدنی ورزش و انجام تمرینات مقاومتی است.

کارشناسی‌ارشد تربیت‌بدنی در ادامه افزود: سؤال حائز اهمیت هنگام تمرینات مقاومتی این است که برای انجام تمرینات مقاومتی استفاده از دستگاه‌های ورزشی تأثیرگذارتر است یا استفاده از وزن بدن؟ نکته این است که هر دوی این روش‌ها رویکرد خاص خود را دارند و از نظر تأثیرگذاری بر بانوان و آقایان متفاوت هستند.

توانگر عنوان کرد: انجام تمرینات مقاومتی با وزن بدن مزایای بسیاری دارد که این مزایا شامل؛ دسترسی و انعطاف‌پذیری، بهبود تعادل و هماهنگی، پیشگیری از بروز آسیب و تنوع و خلاقیت در انجام تمرینات می‌شود، انجام این تمرینات با وزن بدن کم‌تر مورد توجه ورزشکاران قرار گرفته است.

وی همچنین به معایب تمرینات مقاومتی با وزن بدن اشاره کرد و افزود: انجام تمرینات مقاومتی با وزن بدن دارای برخی معایب بوده و شاخص‌ترین آن محدودیت در افزایش قدرت است، زیرا نمی‌توان به‌صورت تدریجی مقاومت بدن را افزایش داد و به‌اصطلاح به بدن اضافه‌بار وارد کرد.

توانگر ادامه داد: از دیگر معایب تمرین با وزن بدن باید به‌سختی در هدف‌گیری گروه‌های عضلانی خاص نیز اشاره کرد، چرا که هنگام تمرین با وزن بدن عضلات مورد هدف به‌خوبی درگیر نشده و یا میزان آن بسیار ناچیز خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: انجام تمرینات با وزنه‌ها و دستگاه‌ها نیز شامل برخی مزایا و معایب بوده؛ اما از سوی دیگر مزایای چشمگیرتری داشته و بیش‌تر مورد انتخاب ورزشکاران قرار گرفته است.

وی به مزایای انجام تمرینات با دستگاه‌ اشاره کرد و افزود: انجام تمرینات مقاومتی با دستگاه و وزنه‌ها مزایای بسیار خوبی به همراه دارد که شامل؛ قابلیت تنظیم مقاومت و شدت تمرینات، تقویت عضلات خاص و دقت در رشد عضله هدف، ایجاد عضلات بزرگ‌تر و قوی‌تر و تنوع در انجام تمرینات و طیف وسیعی از حرکات می‌شود.

توانگر بیان کرد: استفاده از تجهیزات هنگام تمرینات مقاومتی معایبی نیز به همراه دارد؛ اما این معایب آن‌قدر چشمگیر نیستند که بگوییم این روش برای انجام تمرینات مناسب نیست، معایب این روش شامل؛ نیاز به وجود تجهیزات، در صورت بی‌دقتی خطر آسیب‌دیدگی و هزینه عضویت در باشگاه است.

وی تأکید کرد: انجام تمرینات مقاومتی دارای دو رویکرد متفاوت برای بانوان و آقایان است؛ زیرا مردان به طور ذاتی دارای توده عضلانی بیش‌تر هستند؛ اما زنان توده‌های عضلانی ضعیفی دارند، انجام تمرینات مقاومتی با دستگاه برای آقایان دارای تأثیرگذاری بسیاری است؛ اما برای بانوان که به‌طورکلی به‌دنبال تناسب‌اندام و تقویت عضلات بدون افزایش حجم زیاد هستند انجام تمرینات با وزن بدن می‌تواند مؤثرتر باشد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از