حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
به همت توانبخشی در سال جاری اجرایی شد؛

توزیع ۴۹۰ دستگاه سمعک در بین جامعه هدف

توزیع ۴۹۰ دستگاه سمعک در بین جامعه هدف

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان گفت: در سال گذشته نیز ۳۱۰ دستگاه سمعک با حواله دولتی خریداری و در بین توان‌خواهان توزیع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، معصومه میراج  با اشاره به اینکه نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ نفر از افراد با اختلال شنوایی خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تحت حمایت بهزیستی استان و در معاونت توان‌بخشی قرار دارند، گفت: در راستای ارتقای سطح توانمندی آنان  فعالیت‌های متعددی انجام شده است که جمعیتی که علی‌رغم دارابودن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبرو هستند.

 

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان افزود: یکی از راه‌های ارتقای سطح توانمندی افراد دارای  معلولیت شنوایی، کمک به شنوایی این افراد است که این امر با سمعک محقق شده که در این راستا در سال گذشته ۳۱۰ دستگاه سمعک با حواله دولتی خریداری و در بین توان‌خواهان توزیع شده است.

 

میراج ادامه داد: بر خلاف تصور عموم، کیفیت سمعک‌های خریداری شده از طرف بهزیستی در رده بهترین دستگاه‌های موجود در بازار است و ویژگی خاص این سمعک‌ها به دلیل خرید با حواله بسیار ارزان‌تر از قیمت بازار است که لازم است بعد از خرید، دستگاه به شنوایی‌شناس معتمد در هر شهرستان ارائه تا به‌منظور تجویز و تنظیم سمعک اقدام لازم انجام شود.

 

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان با بیان اینکه اولویت توزیع سمعک‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد فعال در جامعه هستند، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز تا کنون تعداد ۴۹۰  دستگاه  سمعک، ۶۲۰۰ حلقه باتری سمعک، ۶۰۰ واحد لوازم جانبی  سمعک (پروب، برس و...)  تهیه و در حال واگذاری به توان‌خواهان است  و نیز مبلغ چهار میلیارد ریال به‌عنوان کمک‌هزینه موردی به‌منظور حمایت از توان‌خواهان با اختلال شنوایی و تربیت شنیداری به‌حساب توان‌خواهان واریز شده است.

 

میراج گفت: افراد دارای محدودیت شنوایی به‌عنوان طیف خاصی از افراد دارای معلولیت، تقریباً نزدیک به ۱۵ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: اصل ۲۰ و ۲۹ قانون اساسی به برابری حقوق آحاد مردم جامعه و برخورداری از فرصت‌های برابر تأکید داشته و بر همین اساس تکالیف متعددی را به عهده دستگاه‌های اجرایی قرار داده است.  

 

وی خاطرنشان کرد: توان‌خواهان برای تحویل سمعک موردنیاز لازم است تا به مددکاران خود در مراکز مثبت زندگی و یا تأمین و توسعه شهرستان محل سکونت خود مراجعه تا از طریق بهزیستی شهرستان اقدامات لازم به عمل آید.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از