
یک کارشناس پویانمایی:
تکنولوژی باید در خدمت هنر باشد
یک کارشناس پویانمایی گفت: تکنولوژی تنها زمانی ارزشمند است که در خدمت خلاقیت و بیان هنری قرار گیرد، زیرا هنر بدون فناوری روز ناقص است و فناوری بدون هنر، بیروح و بیاثر خواهد بود.
مجیدرضا عیوضی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به تجربههای کاری و دیدگاههای خود درباره انیمیشنسازی اظهار کرد: پویانمایی رسانهای منحصربهفرد است که همه رشتههای هنری را در خود جای میدهد و برای کارگردانی پویانمایی باید عکاسی، ترکیببندی، نقاشی و موسیقی را بشناسید.
این کارشناس انیمیشنسازی افزود: بیشتر به ساخت فیلمهای کوتاه علاقه دارم، چرا که در مدتزمانی کوتاه میتوان دنیایی نو خلق و داستانی ماندگار را روایت کرد، پروژه اخیر من با عنوان نیمهتاریک در ژانر علمی - تخیلی به موضوع فضانوردی ایرانی میپردازد و پیشتر نیز فیلم کوتاه بهشت را با موضوع نابودگری انسان و طبیعت ساخته بودم.
وی درباره ورودش به این عرصه گفت: من از وجه هنری به پویانمایی نزدیک شدم و در این حرفه کیفیت هنری و تکنیکی هر دو اهمیت بالایی دارند و داستان، طراحی، نورپردازی، موسیقی و خلاقیت باید در کنار فناوریهای روز قرار گیرند و در این میان فنّاوری ابزاری در خدمت ایدههای هنرمند است و باید با روح داستان هماهنگ باشد.
عیوضی تأکید کرد: اگر گروهی فقط از متخصصان فنی تشکیل شود؛ اما داستانپرداز نداشته باشد اثر به مشکل برمیخورد؛ چراکه پویانمایی کاری تیمی است و ترکیب آرتیست، تکنیکالیست و نویسنده خوب، نتیجه مطلوبی به همراه دارد.
وی با اشاره به تجربههای جهانی تصریح کرد: نمونههایی مثل پویانمایی راتاتویی نشان میدهد که هنر و فن دوروی یک سکهاند و کارهای کوتاه هنریتر امکان نوآوری بیشتری دارند و گاه پلی برای ساخت آثار بلند میشوند.
این کارگردان درباره اهمیت گروههای سنی مختلف گفت: در ایران توجه کافی به تفاوتهای سنی در تولیدات پویانمایی نشده است و آثار کودکونوجوان اغلب تکراریاند و دیتای منسجم برای تحلیل و تولید محتوای متنوع وجود ندارد و این در حالی است که هر گروه سنی قواعد خاص خود را دارد و باید جدی گرفته شود.
وی درباره جشنوارهها نیز عنوان کرد: برخی هنرمندان صرفاً برای جلبتوجه جشنوارهها فیلم میسازند؛ اما من معتقدم هنرمند باید سبک شخصی خود را دنبال کند و جایزه گرفتن یا نگرفتن مهم نیست، مهم این است که اثر بازتاب دنیای درونی و دیدگاه خالقش باشد.
این کارشناس درباره چرخه مالی پویانمایی کوتاه گفت: سرمایهگذاری عمدتاً شخصی است و حمایتهای نهادهایی مانند مرکز مستند تجربی کافی نیست؛ زیرا اگر سرمایهگذاری تقویت شود، میتوان بازار مناسبی برای پویانمایی ایرانی ایجاد کرد و داستان خوب میتواند سالها ارزشآفرینی کند.
عیوضی خاطرنشان کرد: چالشهای مالی برای انیمیشنسازان در جهان نیز وجود دارد؛ اما در کشورهای دیگر، استودیوها حرفهایتر و سرمایهگذاران منسجمتر عمل میکنند و در ایران نیز اگر حمایتها و سرمایهگذاریها افزایش یابد، استعدادهای زیادی داریم که میتوانند آثاری جهانی خلق کنند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!