حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
یادداشت؛

جای خالی تبیین حجاب همچنان ملموس است

جای خالی تبیین حجاب همچنان ملموس است

در نگاه به اعتراضات سال گذشته و تمرکز دشمن بر موضوع حجاب نیاز به تبیین عقلانی و الزام به وجهه اجتماعی موضوع حجاب را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، در تحلیل و چرایی بروز اعتراضات سال گذشته می‌توان به دو جنبه داخلی و خارجی قضیه اشاره کرد که هرکدام در جای خود قابل‌بحث و گفتگو است.

 

دررابطه‌با علل وعوامل داخلی اعتراضات و اغتشاشات سال گذشته که متأسفانه  بیشتر قشر نوجوان و جوان ما را تحت‌تأثیر قرار داده بود باید نکاتی را مدنظر قرارداد.

 

ابتدا امر باید بدانیم که چرا دشمن حجاب را برای نابودی و ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی انتخاب کرد که این موضوع به وجهه اصلی انقلاب و دین ما با نماد حجاب برمی‌گردد که دقیقاً نشان‌دهنده وجهه اجتماعی موضوع حجاب است.

 

متأسفانه، غفلت مسئولین و مبلغین نظام اسلامی در امر تبیین حجاب از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به‌وضوح مشخص و مبین است که هیچ‌گاه در رابطه‌ با اصل حجاب فارغ از مسئله دینی و اعتقادی به جنبه عقلانی و استدلالی و همچنین بعد اجتماعی آن توجه نشده است.

 

متأسفانه، تمامی مسئولین  از ابتدای شکل‌گیری انقلاب تا کنون متفق‌القول یک خطای راهبردی را مرتکب شدند و به چارچوب الزام و کارکرد عقلانی حجاب توجه نکردند و علت این موضوع و عدم پرداختن به اغنا در موضوع حجاب توسط دست‌اندرکاران امر شاید به عدم تبیین درست توسط خود مسئولین و یا عدم دغدغه‌مندی آنها برمی‌گردد.

 

اما علت اساسی و ریشه‌ای دیگر در اعتراضات سال گذشته که می‌توان آن را اعتراض نسل جدید انقلاب دانست به معضلات ساختار آموزش‌وپرورش برمی‌گردد که هیچ توجهی به بعد تربیت و  پرورش نداشته تمام توان جامعه فرهنگی بر آموزش صرف متکی است و این ضعف سیستماتیک موجب پرورش مدیران ناکارآمد و فاسد در کشور شده است.

 

ضعف ساختار تربیتی در آموزش‌وپرورش به سه رکن عدم پرورش تفکر انتقادی و همچنین عدم پرورش هوش هیجانی و در نهایت عدم استدلال در قبال پذیرش دین اسلام بازمی‌گردد که متأسفانه موجب رفتارهای هیجانی در اعتراضات سال گذشته و عدم بررسی و صحت‌وسقم موضوعات مطرح شده در فضای مجازی و در نهایت در بسیاری از نوجوانان گرایش به ادیان دیگر را سبب شد.

 

جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری دقیقاً به تبیین موضوعات اساسی دین اسلام مانند حجاب و یا توضیح علت برتری دین اسلام به سایر ادیان بازمی‌گردد که متأسفانه باوجود این حجم از مشکلات در سال گذشته بازهم منویات مدنظر مقام معظم رهبری اجرایی نشده است.

 

انتظار می‌رود مسئولین امر به فحوای کلام رهبری دقت و توجه بیشتری داشته و با تغییر رویکردها و اهداف مطروحه سبب بروز تحول در آینده کشور شوند.

خسرو مومنی- استاد دانشگاه 

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از