حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی

حل مشکلات معیشتی مردم فعلاً ضرورتی ندارد

حل مشکلات معیشتی مردم فعلاً ضرورتی ندارد

در حالی که مطالبه مردم و دغدغه دولت حل مشکلات اقتصادی است، اما جریان تندرو اصلاحات در تلاش است تا افکار عمومی را نسبت به بی‌اهمیت بودن مسئله معیشت متقاعد کند!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «مرآت» به نقل از خبرگزاری «راه دانا»؛ در حالی جریان رادیکال اصلاحات تمام تلاش خود را کرد تا مانع تشکیل دولت وفاق ملی شود، اما سرانجام همدلی و وفاق مجلس و دولت منجر به روی کار آمدن دولت وفاق شد.

دولتی که به‌رغم حضور گسترده‌ای از طیف اصلاح‌طلب در آن اما همچنان رضایت اصلاح‌طلبان تندرو را جلب نکرده و این جریان درصدد است تا به هر شکلی با اعمال فشار بر دولت چوب لای چرخ آن بگذارد.

این جریان در پی آن است که دو مسئله حجاب و اینترنت را ابزار فشار بر دولت قرار دهد تا از این طریق یا مطالبات و سهم‌خواهی خود را عملیاتی کند و یا دست‌کم زمینه را برای آشوب خیابانی مهیا کند.

در شرایطی که مطالبه قاطبه جامعه بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت است و از سوی دیگر شخص رئیس‌جمهور نیز بر این مقوله تأکید دارد؛ اما جریان رسانه‌ای اصلاحات در تلاش است تا به این بهانه که بهبود شرایط اقتصادی زمان‌بر است، معیشت را از اولویت اول کشور و دولت خارج کند.

موج رسانه‌ای این جریان به بهانه اینکه اصلاح اقتصادی دست‌کم دو سال به طول خواهد انجامید، صبر مردم را کم‌تر از این میزان دانسته و معتقد است در کم‌تر از دو سال پرداختن به مسئله اقتصادی باید دولت اقداماتی در زمینه اینترنت و حجاب زنان انجام دهد.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی نوشته است: جامعه نمی‌تواند دو سال صبر کند و خیلی که دندان روی جگر بگذارد تا پایان سال است و تا آن‌وقت دولت باید کاری بکند تا جامعه احساس کند که واقعاً قرار است این دولت کاری انجام دهد.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: شاید چاره‌ای جز این نباشد که به در دسترس‌ترین موضوع‌ها برای زنده نگه‌داشتن امید پرداخته شود. اول، در حوزه اینترنت و دوم، در حوزه جامعه. در حوزه اینترنت، حل معضل خودساخته فیلترینگ و در حوزه جامعه، موضوع زنان می‌تواند مهم‌ترین تصویر وفاق با مردم باشد که حل آن‌ها پیام امیدبخشی به جامعه ارسال می‌کند؛ پیامی که نشان می‌دهد واقعاً اتفاقی رخ‌ داده و قرار است در پروژه وفاق، مردم هم شریک باشند.

ماندن در کنار دولت دست و پاگیر است!

اعمال فشار طیف تندرو اصلاحات به دولت تنها به جابه‌جایی اولویت‌ها محدود نمی‌شود، این جریان در تلاش است تا به ایجاد شکاف عمیق بین دو رویکرد ماندن با دولت یا موج‌سواری خیابانی دامن بزند.

محسن آرمین از چهره‌های تئوریسین اصلاحات به‌تازگی در اظهاراتی گفته است: ایستادن در کنار دولت موجب فاصله‌ گرفتن از جامعه می‌شود.

این اظهارات نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان رادیکال بر این باورند که اگر برای حل مشکلات کشور در کنار دولت ایستاده و از آن حمایت کنند امکان پرسه‌زنی‌های خیابانی را از دست خواهند داد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان خود را عامل اصلی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنند و معتقدند که با رویکرد تغییر توانستند پزشکیان را بر کرسی پاستور بنشانند. با این حال به‌جای آنکه نسبت به وی احساس مسئولیت داشته و در برنامه‌های دولت همراه پزشکیان باشند، اردوکشی‌های خیابانی را اولویت اصلی خود دانسته و ماندن در کنار دولت را عاملی برای از دست دادن این امکان عنوان می‌کنند.

این جریان بر این باور است همان‌طور که عامل پیروزی پزشکیان در انتخابات بوده است می‌تواند در تداوم حمایت مردم از رئیس‌جمهور هم نقش داشته باشد؛ یعنی به تعبیر دیگر رگ خواب جامعه برای حمایت از پزشکیان یا مخالفت با آن را در اختیار دارد.

این در حالی است که  مواضع و رفتار این جریان دست‌کم از زمان تبلیغات انتخاباتی تا روی کار آمدن مسعود پزشکیان نشان داد که  پروژه ثابت و مستمر اصلاحات در برابر دولت، تلاش برای تأمین مطالبات جریانی خود و فرعی و اصلی کردن اولویت‌های خود است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از