حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان:

خشک‌سالی تاغ‌زارها را تهدید می‌کند

خشک‌سالی تاغ‌زارها را تهدید می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کاهش بارندگی و از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و آفت‌ها، تاغ‌زارها را تهدید می‌کنند.

جعفر مرادی‌حقیقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی گفت: «اتحاد برای سرزمین، میراث طبیعی ما و آینده ما» شعار امسال است که براین‌اساس حفظ و نگهداری پوشش گیاهی همه عرصه‌ها حائز اهمیت است. 

وی در ادامه افزود: بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی استان سمنان عرصه‌هایی کویری و بیابانی است باتوجه‌به وسعت بیابان‌های اطراف استان سمنان در تلاش هستیم با نهال‌کاری مساحتی از عرصه‌های بیابانی و کویری را حفظ و از فرسایش بادی جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده با همکاری و حمایت دانشگاه تهران ایجاد بادشکن‌های غیرزنده برای تثبیت خاک بوده است. 

وی با اشاره به وسعت نهال‌کاری در سطح استان گفت: بیش از ۱۳۰ هزار هکتار نهال‌کاری صورت‌گرفته و امید است بتوان این اقدامات را ادامه داد. 

این مقام مسئول به معضلات کانون ریز‌گرد‌ها در سطح استان اشاره کرد و افزود: در جنوب گرمسار، جنوب دامغان و جنوب شاهرود منطقه « تورود» سه‌نقطه بحرانی برای ما محسوب می‌شوند و مهار آن‌ها جزو برنامه‌های هفتم توسعه اقتصادی کشور بوده و اعتباراتی به آن تخصیص‌یافته است.

وی از وجود ۱۵ کانون تولید ریزگرد و گرد و غبار در سه منطقه بحرانی در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بیابان‌زایی ناشی از کاهش توان بیولوژیکی اراضی در مناطق نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب است که این امر بدان معناست که بیابان‌زایی تنها تهدیدی برای مناطق خشک و نیمه‌خشک نیست و حتی مناطق نیمه‌مرطوب هم در معرض تهدید قرار می‌دهد. 

مرادی حقیقی ابراز کرد: اقدامات بیولوژیکی در جهت حفظ و ایجاد پوشش گیاهی در عرصه‌های مختلف صورت‌گرفته و در سفر رئیس‌جمهور شهید در دوره اول و همچنین سفر اخیرش به استان سمنان اعتباراتی جهت ادامه اقدامات تخصیص‌یافته است. 

وی بیان کرد: از اقدامات صورت‌گرفته برای افزایش تاغ‌زارها افزایش پوشش گیاهی به مساحت ۱۳۰ هزار هکتار نهال‌کاری در سطح استان و ۱۷۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی بوده و تاغ‌زارهای ما در برخی مناطق مساعد و در برخی مناطق دچار آفت سفیدک و شپشک تاغ هستند، همچنین خشکسالی و اُفت آب‌های زیر‌زمینی باعث خشک‌شدن ریشه‌های تاغ‌زارها می‌شوند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از