حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

خودکشی یک آسیب جدی به سلامت عمومی است

خودکشی یک آسیب جدی به سلامت عمومی است

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: خودکشی مسئله‌ای پیچیده است که هیچ علت واحدی برای آن وجود ندارد.

محیا سادات میرمعصومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به عوامل خودکشی گفت: آشنایی با علل و عوامل اقدام به خودکشی و پیشگیری از افسردگی به‌عنوان عامل حیاتی در پیشگیری بسیار مهم است.

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به اهمیت پیشگیری از خودکشی پرداخت و افزود: خودکشی پدیده پیچیده‌ای است که طی قرن‌ها توجه فیلسوفان، حکماً، پزشکان، جامعه‌شناسان و هنرمندان را به خود جلب کرده است چراکه خودکشی به‌عنوان مشکل جدی سلامت عمومی، توجه ما را می‌طلبد.

میرمعصومی با اشاره به اینکه متأسفانه پیشگیری و کنترل این معضل اجتماعی کار ساده‌ای نیست، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهند پیشگیری از خودکشی در صورتی امکان‌پذیر است که شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اعم از تدارک بهترین شرایط برای تربیت فرزندان و جوانانمان و درمان مؤثر اختلالات روانی برای کنترل محیطی عوامل خطر باشد و انتشار مناسب اطلاعات و آگاهی‌بخشی، عناصر اساسی در موفقیت برنامه‌های پیشگیری از خودکشی هستند.

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به علل و عوامل اقدام به خودکشی خاطرنشان کرد: خودکشی مسئله‌ای پیچیده است که هیچ علت واحدی برای آن وجود ندارد و خودکشی، نتیجه تعامل پیچیده‌ای از عوامل زیستی، ژنتیکی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است.

میرمعصومی افزود: توضیح این مسئله که چرا در شرایط یکسان عده‌ای خودکشی می‌کنند و عده دیگر حتی در شرایط بدتر خودکشی نمی‌کنند، مشکل است، با این‌حال، بسیاری از خودکشی‌ها قابل‌پیشگیری هستند که در حال حاضر، خودکشی مسئله عمده سلامت عمومی در تمام کشورها است.

وی در رابطه‌ با خودکشی و اختلالات روانی در خودکشی اذعان کرد: تحقیقات در کشورهای در حال‌توسعه و نیز توسعه‌یافته دو عامل را نشان می‌دهد. اولاً رفتارهای اکثریت افرادی که خودکشی می‌کنند، یک اختلال روانی قابل‌تشخیص دارند و ثانیاً خودکشی در بیماران روانپزشکی شایع‌ترند.

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: گروه‌های تشخیصی افراد شامل تمامی انواع افسردگی، اختلال شخصیت شخصیت‌های ضداجتماعی و مرزی با خصایص تکانشگری، پرخاشگری و تغییرات خلقی مکرر، الکلیسم (و سوءمصرف مواد در نوجوانان)، اختلال اسکیزوفرنی، اختلال روانی ذاتی، اختلالات روانی دیگر است.

میرمعصومی در رابطه‌ با افسردگی خاطرنشان کرد؛ افسردگی، شایع‌ترین تشخیص در خودکشی‌های کامل است که هر فردی هر از گاهی احساس درماندگی، غم، تنهایی و ناپایداری را تجربه می‌کند، اما معمولاً این هیجان‌ها زودگذرند. به‌هرحال، زمانی که هیجان‌ها مداوم بوده و در عملکرد طبیعی فرد اختلال ایجاد می‌کنند، احساس و بیماری افسردگی ایجاد می‌شود.

وی به تعدادی از نشانه‌های شایع افسردگی اشاره کرد و افزود: احساس غم به‌صورت روزانه در اغلب ساعات روز، بی‌علاقگی در فعالیت‌های معمول، کاهش وزن (زمانی که رژیم گرفته نشده) یا افزایش وزن، پرخوابی یا کم‌خوابی یا بیدارشدن خیلی زود از خواب، احساس خستگی و ضعف همیشگی، احساس بی‌ارزشی، احساس گناه یا ناامیدی، احساس تحریک‌پذیری و بی‌قراری همیشگی، مشکل در تمرکز، تصمیم‌گیری و به‌یادآوردن، افکار مکرر مرگ و خودکشی می‌توان عنوان کرد.

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: گرچه طیف گسترده‌ای از درمان‌ها برای افسردگی وجود دارد، دلایل متعددی برای عدم تشخیص گذاری این بیماری در غالب موارد وجود دارد.

وی در رابطه‌ با علت عدم تشخیص‌گذاری این بیماری افزود: غالباً افراد از ابراز افسردگی، احساس شرمندگی می‌کنند چراکه افسردگی را نشانه ضعف می‌دانند و افرادی که با هیجان‌های مربوط با افسردگی آشنا هستند و قادر به تشخیص آن به‌عنوان یک بیماری نیستند.

میرمعصومی خاطرنشان کرد: تشخیص افسردگی در فردی که بیماری جسمی دیگری هم دارد، دشوار است و ممکن است افراد افسرده طیف گسترده‌ای از دردهای مبهم را نشان دهند.

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که گرچه بسیاری از افرادی که خودکشی می‌کنند، یک اختلال روانی دارند؛ ولی اکثریت آنها (حتی در کشورهای توسعه‌یافته) نزد متخصصان بهداشت روانی نرفته‌اند و از این‌رو مراجعه مداوم و به‌موقع به کارکنان مراقبت‌های بهداشت اولیه مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت هر منطقه جهت غربالگری‌ها و معاینات روانی، اجتماعی، ضرورت دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از