حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
روایتی از روز دانشجو؛

ذات دانشجو مطالبه‎‌‌گر و پویاست

ذات دانشجو مطالبه‎‌‌گر و پویاست

روز دانشجو در استان سمنان با حضور دانشجویان مطالبه‌گر و مسئولین جهادی استان درحالی برگزار شد که تمام دانشجویان متفق‌القول خواستار شنیدن صدای مطالبه‌گر دانشجویان توسط مسئولین بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، امسال هم به‌مثابه سال‌های گذشته روز دانشجو فرا رسید با این تفاوت که در دولت مردمی و انقلابی که پرچم‌دار عدالت‌جویی و عدل‌گستری است تفاوت برگزاری مراسم‌های این روز با دولت‌های قبلی به‌وضوح مشاهده می‌شد.


خوشبختانه مراسم‌های روز دانشجو در حالی برگزار شد که فضای دانشگاه‌های استان در عین آرامش و متانت پر از جوشش دانشجویان مطالبه‌گر و آرمان‌خواه بود و خبری از التهاب و اعتراض نبود.


اما به همت مسئولین جهادی استان سمنان این روز تنها به حضور در دانشگاه و برگزاری چند مراسم محدود ختم نشد؛ بلکه استاندار و فرماندار و نماینده ولی‌فقیه و مدیرکل دادگستری استان سمنان هر کدام به فراخور شرایط در خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها حضور یافته و پای درد دل دانشجویان نشستند.


اما در اصلی‌ترین مراسم‌های روز دانشجو باید به برگزاری آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد سمنان اشاره کنیم که با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سالن آمفی‌تئاتر فرزانگان این دانشگاه برگزار شد.


وی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره دانشجویان مبارز سال ۱۳۳۲ گفت: حرکت اعتراضی دانشجویان با واقعه ۱۶ آذر به سمت استکبار ستیزی رفت. در واقع نگاه دانشجویان به حکومت پهلوی پس از این واقعه به گونه‌ای بود که از یک سو آن را دست نشانده استکبار به ویژه آمریکا می‌دانستند و از سوی دیگر سرکوبها و استبداد حکومت را نشانه همراهی و حمایت آمریکا تلقی می‌کردند.


رحمانی‌فضلی، امیرکبیر را آغازگر گفتگوهای سیاسی میان دو کشور ایران و آمریکا دانست و افزود: امیرکبیر که می‌خواست با وارد کردن یک نیروی سوم به صحنه سیاست ایران، از قدرت روز افزون روسیه و انگلیس در ایران بکاهد، در صدد برقراری روابط با آمریکا برآمد.


وی در ادامه با بیان مطالبی روند انجام مذاکرات و شکل گیری روابط بین ایران و آمریکا در دوران قبل و بعد از انقلاب مشروطه مردم ایران، نقش آمریکا در دوران جنگ های جهانی اول و دوم، ایجاد بلوک شرق (سوسیالیسم و کمونیسم) و غرب (لیبرالیسم و سرمایه داری)، در وابستگی ایران قبل از انقلاب و برخی از دلایل عناد و مخالف با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.


رحمانی‌فضلی با اشاره خدشه‌دار شدن ابهت آمریکا در منطقه بواسطه تسخیر سفارت آمریکا معروف به «لانه جاسوسی» اظهار کرد: آمریکا از بدو انقلاب با پشتیبانی و مسلح کردن گروهک‌های مخالف نظام، طراحی و اجرای کودتاهای نظامی و سیاسی، حمله طبس، راه‌اندازی جنگ تحمیلی ۸ ساله و حمایت از رژیم بعثی عراق، مخالفت با تمام مسائل و مواضع ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنی خود را با دولت و ملت ایران ثابت کرده است.


این استاد دانشگاه افزود: آمریکا با هویت ایران مخالفت و عناد دارد و این دشمنی را بارها در اقدامات غلط ناشی از تحلیل‌های نادرست خود به اثبات رسانده، آنها به دنبال این هستند که امتیاز سیاسی از ایران بگیرند و امتیاز اقتصادی دهند. جهان معتقد به امپریالیست بودن و زیاده‌خواهی آمریکا است، اگر فردی گمان داشته باشد که این کشور دست از زیاده‌خواهی برمی‌دارد، تصوری باطل است.


پس از سخنرانی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، نمایندگان انجمن‌های علمی، کانون‌ها و تشکلات دانشجویی امید برتر، متاب، توانگر و بسیج دانشجویی به قرائت بیانیه، بیان دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود پرداختند و جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

 

این دانشجویان در سخنان خود خواستار رسیدگی جدی به مطالبات به حق دانشجویان شدند و بیان داشتند که مطالبه‌گری برخاسته از ذات دانشجوی حق‌طلب عدالت‌خواه است و در این مسیر باید مسئولین گوش شنوای سخنان دانشجویان باشند تا امید از قشر نخبگانی به بستر جامعه سرایت کند و زمینه تحول فراهم شود.


حسنی یک از فعالین دانشجویی ابراز کرد: فعالیت‌های دانشجویان در دانشگاه معطوف به کسب قدرت سیاسی نیست، بلکه به‌منظور آگاهی‌بخشی اصحاب قدرت به پذیرش مطالبات عمومی در راستای توسعه، تحول و پیشرفت کشور برای بقا است.

 

همتی از دانشجویان بسیجی و مطالبه‌گر نیز عنوان کرد که دانشجو نقطه عطف مطالبه‌گری کشور در مسیر تکامل و تحول است؛ اما باید راه و روش درست مطالبه‌گری را در پیش بگیرد.


آنها همچنین در قالب سؤالاتی از رحمانی‌فضلی در رابطه‌ با قوانین انتخاباتی سؤالاتی را پرسیدند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از