حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
در مناظره دانشجویی خبرگزاری «مرآت» مطرح شد:

رابطه «صندوق رأی و حل مشکلات جامعه»

رابطه «صندوق رأی و حل مشکلات جامعه»

تأثیر رأی‌دادن در حل مشکلات جامعه مسئله‌ای است که این روزها زیاد به آن پرداخته می‌شود و از این ‌رو جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف سمنان با حضور در دفتر خبرگزاری مرآت به مناظره در این خصوص پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ چالش این روزهای جامعه به رأی‌دادن و یا ندادن و اینکه تا کنون رأی ما چه تأثیری در حل مشکلات جامعه داشته برمی‌گردد و کسانی که به‌گونه‌ای با صندوق‌های رأی قهر کرده‌اند علت را در این بیان می‌کنند که تاکنون رأی‌دادن ما تأثیری در بهبود وضعیت کشورنداشته است و البته در نگاه برخی دیگر مشکلات موجود به انتخاب‌های غلط ما بازمی‌گردد که نتوانسته‌ایم با انتخاب اصلح فرد مناسب را روانه خانه ملت کنیم.

 از این‌ رو باتوجه‌ به دو نوع گفتمان ذکر شده در فوق مناظره‌ای تحت عنوان «رابطه صندوق‌های رأی و مشکلات جامعه» با حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف سمنان در دفتر خبرگزاری مرآت برگزار شد.

انتخابات مظهر جمهوریت نظام است

زهرا متین دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان به‌عنوان موافق رأی‌دادن گفت: جمهوریت به این معناست که مردم نقش خودشان را در هدایت  کشور ایفا کنند، یعنی هر جا مردم احساس کردند مسئولان بی‌کفایتی دارند آن را ترمیم و اصلاح کنند و اگر مسئولی منحرف شد بیایند و نقش خودشان را ایفا کنند.

 وی در ادامه افزود: شکی نیست که جبهه استکبار با انتخابات مخالف است، نظام ما از جمهوری و اسلامی تشکیل شده است و دشمن با این نظام مشکل دارد، اما انتخابات مظهر جمهوری است و راه اصلاح کشور همین انتخابات است. 

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان ابراز کرد: در قرآن هم آمده است که کفار تحت هیچ عنوانی حق تسلط بر مؤمنان را ندارند؛ بنابراین به عقیده بنده شرکت‌نکردن در انتخابات به معنای زمینه‌سازی برای تسلط کافران بر مؤمنان است. حال که انتخابات را پیش رو داریم باید در انتخابات شرکت کرده و کوتاهی نکنیم؛ چون کوتاهی‌کردن در این مهم وجهه کشور را تخریب و زمینه تسلط بیگانگان را فراهم می‌سازد.

نیز در ادامه مناظره ابراز کرد: باید تلاش کنیم و در خصوص انتخاب اصلح به مدرک و سخنرانی‌های تبلیغاتی نامزدها توجه نکنیم و تحقیق کنیم و به اصلح‌ترین فرد از این میان رأی دهیم. به عقیده بنده وقتی مردم‌سالاری دینی داریم باید رأی دهیم و پای صندوق‌های رأی حاضر شویم. 

قوانین کشور نیاز به بازنگری و اصلاح  دارد

امیرعلی عموزاده نیز در ادامه مناظره ابراز کرد:  ما با جمهوری اسلامی مخالف نیستیم، بحث بنده اصلاح قوانین و ساختارهاست. به عقیده من انتخاب افراد باید بدین صورت باشد که همان‌طور که رهبری به‌عنوان فرمانده کل قوا فرماندهان نظامی را انتخاب می‌کنند و یا رئیس قوه قضائیه توسط حاکم تعیین می‌شود و یا در دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری و... نمایندگان مجلس نیز به همین شکل انتخاب شوند و مردم تعیین‌کننده نباشند که چهار سال برای مثال یک فرد از طریق انتخابات وارد مجلس شود در حالی که متخصص نیست.

 عموزاده تصریح کرد: در تعین رهبر جامعه دو معیار مشروعیت و مقبولیت وجود دارد و بر همین پایه و اساس به عقیده بنده حاکم جامعه همان‌گونه که در انتخاب فرماندهان نظامی و دیگر ارکان مهم همچون قوه قضائیه بهترین را انتخاب می‌کنند و خوب شاهد پیشرفت‌های بسیاری هم بوده‌ایم؛ چون بهترین‌ها در این حوزه‌ها انتخاب شده‌اند؛ بنابراین درمورد نمایندگان مجلس نیز باید چنین باشد.

این دانشجوی دانشگاه سمنان اذعان کرد: اما اگر با برگزاری انتخابات، انتخاب نماینده به مردم سپرده شود به مردم هم گفته شود شما خودتان مسئولید و مطالبه‌گری کنید در حالی که این مطالبه‌گری هنوز در بین آحاد مردم وجود ندارد شاهد ضعف ساختار مجلس و همچنین عدم پیشرفت کشور و همین وضع موجود هستیم.

بنا به گفته عموزاده کشور نیاز به پشتوانه مردمی دارد؛ بنابراین باید رأی‌گیری باشد و مردم پای صندوق‌های رأی بروند و چون کشور ما بر مبنای مردم‌سالاری دینی است و هدف نیز این است که نظام جمهوری اسلامی تقویت شود؛ اما  باید مجلس تخصصی شده و کارها به دست افراد متخصص و متعهد سپرده شود. 

وی همچنین تأکید کرد: موضوعات مهمی اکنون کشور با مشکلات متعددی  از جمله معیشت، وارداتی که کمر تولید را شکسته است، بیکاری جوانان و...مواجهه است و باید حل این مسائل به دست افراد کاردان و متخصص سپرده شود. متأسفانه افرادی کاندید شده‌اند که تک‌بعدی هستند و در یک بعد خاص تخصص دارند اینها به عقیده من نمی‌توانند مشکلات حوزه‌های غیرمرتبط با تخصص خودشان را حل کنند. باید در هر حوزه فرد متخصص به کار گرفته شود تا مشکلات در ابعاد مختلف حل شود.

مصونیت کشور به انتخابات گره‌خورده است

زهرا میر حاج یکی دیگر از دانشجویان موافق رأی‌دادن در این مناظره بیان کرد:  بعضی‌ها می‌گویند؛ چون مشکل داریم پای صندوق‌های رأی نمی‌رویم و عده‌ای از فعالان سیاسی به دلیل مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی با صندوق‌های رأی قهر کرده‌اند درحالی‌که باید به این نکته توجه داشته باشیم اگر مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی کم شود نهاد جمهوریت ضعیف شده و نمایندگان ضعیفی وارد مجلس می‌شوند.

میر حاج ابراز کرد:  بنابراین هر کس که به عزت ایران اسلامی علاقه‌مند است باید در این انتخابات شرکت کند، چون مصونیت کشور وابسته به حضور مردم و انسجام و اتحاد مردم است، در جمهوری اسلامی باید حس اعتماد متقابل بین مردم و مسئولان ایجاد شود، ما نیازمند گفتگوهای ملی یعنی تشکل‌های سیاسی، احزاب، گروه‌ها هستیم و مسئولان نظام و مردم باید بتوانند به همدیگر کمک  کرده  و مشکلات را حل کنند.

وی همچنین ابراز کرد:  اعتراض حق مردم است و باید صدای مردم شنیده شود؛ اما از راه و در چارچوب قانون باید انجام گیرد و به نتیجه اصلی برسد، انتخابات به معنای حضور مردم در صحنه است و حضور مردم در صحنه یعنی نظام جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی دارد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد سمنان بیان کرد: اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و کشور به انتخابات وابسته است و هیچ ابزار قدرتی مثل حضور مردم برای کشور قدرت افزا نیست، اگر کاهش حضور مردم را داشته باشیم از طرف مقابل افزایش فشارهای دشمن را داریم، بنابراین باید مشکل خودمان را در داخل کشور و با هم‌افزایی داخلی حل کنیم.

بدون رأی‌گیری هم کشور پیشرفت می‌کند

امیرعلی عموزاده نیز در ادامه این مناظره و عدم نیاز به رأی‌گیری ابراز کرد: برخی از کشورهای اسلامی همچون مالزی 20 سال است که نرخ تورمشان 2 درصد است با اینکه در آن کشور اقوام و قومیت های مختلف با مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می کنند و آنها هم مثل ما برخی آرمان ها را قبول دارند مثل مستکبر دانستن آمریکا و اسرائیل  به عنوان قدرت جهانی، کمک به مظلوم و ... ولی کشورشان در مسائل اقتصادی و ... به صورت روتین و قوی کار می کند یا عربستان که برای مثال زن ها در آن حق رأی ندارند آیا این کشورها پیشزفت نکرده اند و یا در آنها قانون خوب تصویب نمی شود؛ بنابراین به عقیده من ارتباطی بین رأی دادن و ندادن مردم و پیشرفت و عدم پیشرفت کشور وجود ندارد کما اینکه اگر مردم رأی ندهند هم این امکان وجود دارد که کشور پیشرفت کند. 

این دانشجوی دانشگاه آزاد اضافه کرد:  چه نیاز به رأی دادن مردم هست چرا مردم باید در انتخاب افراد دخالت کنند که اگر بد شد بگوییم خودتان رأی دادید، به نظر من باید یک ساختار جدید طرح شود. 

زهرا میرحاج  در ادامه سخنان خود در تأیید نیاز به رأی‌دادن عنوان کرد: بحث این است که اگر ما مسئولان دغدغه‌مند داشته باشیم خوب همه چیز سر جای خودش هست و نیازی هم به رأی‌دادن مردم نیست، به عقیده من مهم‌ترین مسئله در رأی‌دادن یعنی احساس مسئولیت کردن یعنی احساس وظیفه کردن و تداوم داشتن این احساس وظیفه و لازمه این احساس وظیفه کردن تحقیق‌کردن در انتخاب اصلح است.

علت رد و تأیید صلاحیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود

احسان علی وردی نیز در جایگاه مخالف  رأی‌دادن عنوان کرد: مسئله مهم این است که بدانیم چرا رأی می‌دهیم، به عقیده من مهم‌ترین عنصر باید در تعیین کاندیدای اصلح شایسته‌سالاری باشد؛ یعنی اگر فردی به‌عنوان نامزد انتخابات به مردم معرفی می‌شود باید فردی شایسته باشد. 

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: متأسفانه موضوعی وجود دارد و آن اینکه افرادی پس از ثبت‌نام رد صلاحیت و برخی دیگر تأیید صلاحیت می‌شوند؛ اما به مردم علت این رد و تأیید صلاحیت‌ها گفته نمی‌شود و شفاف‌سازی دراین‌خصوص انجام نمی‌گیرد.

علی وردی ابراز کرد:  به عقیده من مشکل از انتخابی است که از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود و فقط به مردم گفته می‌شود فلانی رد و یا تأیید صلاحیت شده است و نتیجه این می‌شود که مجلس، مجلسی ناکارآمد می‌شود.

کسی که‌رای نمی‌دهد حق اعتراض ندارد

مریم آجودانی به‌عنوان موافق رأی‌دادن عنوان کرد: به عقیده من باید رأی داد و پای صندوق‌های رأی رفت و فرد اصلح را انتخاب کرد و به آن دسته از افرادی که می‌گویند رأی نمی‌دهیم گفت پس شما حق هیچ نوع اعتراضی را ندارید؛ چون در زمانی که به حضور شما نیاز بود در صحنه حاضر نبودید.

این دانشجوی دانشگاه آزاد در نهایت بیان کرد: بنده معتقدم رأی ندادن یعنی رأی‌دادن به افراد فاسق و دزد و اختلاس‌گر. در موضوع انتخابات بحث انتخاب اصلح بسیار حائز اهمیت است و اگر رأی ندهیم در حقیقت عرصه و میدان را برای افراد غیر اصلح فراهم می‌کنیم، خوشبختانه امروز انتخاب اصلح در جامعه به یک گفتمان تبدیل شده است.

انتهای خبر/

 

 

رابطه «صندوق رأی و حل مشکلات جامعه»

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از