حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
امام جمعه دامغان:

راهپیمایی اربعین زمینه‌ساز صلح جهانی است

راهپیمایی اربعین زمینه‌ساز صلح جهانی است

امام جمعه دامغان گفت: راهپیمایی اربعین از آنجا که سبب هم‌گرایی ملت‌ها و حتی گرایش‌های دینی مختلف می‌شود زمینه‌ساز صلح جهانی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ اربعین گفت: پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) یک نماد جهانی، قدرت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مسلمانان است و هرساله مردم از همه نقاط برای احیای فرهنگ اربعین به کربلا می‌آیند. 

امام جمعه دامغان تصریح کرد:  زیارت اربعین در فرهنگ شیعه حائز اهمیت بوده و در منابع معتبر نیز ذکر شده است که زیارت اربعین حاوی پیام نهضت امام حسین (ع) است که در آن، با شهادت و رشادت در برابر ظلم ایستادگی کردند. 

رستمیان در ادامه افزود: هرسال با احیای ارزش‌های نهضت عاشورا و یادآوری آن برای ایستادگی در برابر ظلم و ستم این پیام به دنیا مخابره می‌شود که زیر بار ظلم نباید سر تعظیم فرود آورد و هیچ سرزمینی نباید در اشغال ظالمان قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: نهضت عاشورا و اربعین دارای ابعاد عاطفی است که می‌تواند یکی از اصول اساسی سبک زندگی اسلامی باشد و می‌توان آن را درک کرد که این جز در سایه توحید و تقوا قابل فهم نخواهد بود. 

رستمیان در ادامه به نقش اربعین در جهان اشاره کرد و افزود: اربعین نه‌تنها بر مسلمانان بلکه بر غیرمسلمانان به‌شدت تأثیرگذار است و ابعاد جهانی آن در ایام اربعین به طور شفاف قابل مشاهده است به‌گونه‌ای که اربعین برای همه افراد نوعی شگفتی به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: در دوره‌ای که اسلام‌هراسی رواج و دشمنان با  تبلیغات بسیار سعی در کم‌رنگ کردن اعتقادات و نهضت‌های عاشورایی دارند، مراسم اربعین در معرفی اسلام و مقابله با اسلام‌هراسی و تبلیغات ضد دین نقش مهمی ایفا می‌کند. 

رستمیان تأکید کرد: در آمریکا مراسم اربعین به شکل راهپیمایی برگزار شده و شاهد آثار خوب آن بر مردم و حتی غیرمسلمانان هستیم، اربعین سبب ایجاد تحول شده و نهضت آزادی‌خواهانه امام حسین (ع) به سراسر جهان مخابره شده است. 

وی اذعان کرد: راهپیمایی اربعین سبب برقراری صلح جهانی شده و ارزش‌های حرکت اربعین از نگاه حضرت امام علی (ع) که حضرت در نهج‌البلاغه بیان فرمودند مانند تقوا، ایمان، علم و دانش، دگردوستی، تعاون و جهاد نیز در حرکت امام حسین (ع) و حماسه اربعین اهمیت دارد. 

وی تأکید کرد: در حرکت بزرگ اربعین باید به روایات، احادیث و نهج‌البلاغه توجه داشته باشیم و با مطالعه آن‌ها به درک خوبی برسیم تا در راستای تبیین ارزش‌ها و مفاهیم بیان شده تلاش کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از