حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
معاون اجتماعی بهزیستی استان سمنان خبر داد:

راه‌اندازی اورژانس اجتماعی سیار در استان سمنان

راه‌اندازی اورژانس اجتماعی سیار در استان سمنان

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان سمنان گفت: خدمات اورژانس اجتماعی سیار در چهار شهرستان دامغان، شاهرود، گرمسار و سمنان به‌صورت شبانه‌روزی برقرار است.

ساره امیرجان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به میزان تماس با اورژانس اجتماعی طی یک‌سال اخیر گفت: طی یک سال اخیر تعداد موارد تماس با خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی 2 هزار و 332 گزارش شده است. 

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان سمنان در ادامه افزود: اورژانس اجتماعی برنامه‌های گوناگونی از جمله  مداخله در هنگام بروز بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی و فوری به افرادی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار داشته و یا دچار آســیب اجتماعی شده‌اند را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اورژانس اجتماعی به‌منظور جلوگیری از بروز انحراف مجدد آسیب‌دیدگان انجام می‌شود، گفت: اورژانس اجتماعی تلاش می‌کند تا با ارائه خدمات به افراد آسیب‌دیده از بروز انحرافات در آن‌ها جلوگیری کند و یا به مراقبت از افرادی که در گذشته دچار انحرافات بوده‌اند، بپردازد.

امیرجان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی به‌صورت سیار فعالیت دارد، بیان کرد: خدمات سیار اورژانس اجتماعی به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرد كه كارشناسان با وسیله نقلیه و ایجاد یک پایگاه متحرک و یا یک پايگاه ثابت موقتی در نقاط شلوغ و مناطق آسیب‌زای شهر اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. 

وی عنوان کرد: گروه‌ هدفی که با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند موضوعاتی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، موارد افکار و اقدام به خودکشی را به کارشناسان مربوطه گزارش می‌دهند.

امیرجان با بیان اینکه در حال حاضر خط تلفن ۱۲۳ به‌صورت متمرکز استانی فعال است، بیان کرد: خدمات سیار در چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار برقرار است و مركز مداخله در بحران فردي، خانوادگي و اجتماعي  به‌صورت شبانه‌روزی در مرکز استان فعالیت داشته و در شهرستان شاهرود، دامغان و گرمسار به‌صورت سرپایی به ارائه خدمات لازم به گروه‌های هدف می‌پردازد.

وی با اشاره به اهداف اورژانس اجتماعی در سطح استان گفت: اهداف اورژانس اجتماعی در سطح استان به دو نوع کلی و اختصاصی تقسیم می‌شود.

امیرجان با بیان اهداف کلی اورژانس اجتماعی اظهار کرد: اهداف کلی اورژانس اجتماعی شامل كنترل و كاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و افزايش دسترسی گروه‌های هدف به خدمات تخصصی اورژانس اجتماعی به‌صورت فوری است. 

وی همچنین در مورد اهداف اختصاصی اورژانس اجتماعی توضیح داد: ارتقای توانمندي‌های افراد در معرض آسـیب و آسیب‌دیده اجتماعی جهت مقابله با مسـائل فردی و اجتماعي در شرايط بحراني از طريق ارائه خدمات تخصصي به‌موقع و ارتقاء سطح دانش و آگاهي افراد در معرض بحران برای اورژانس اجتماعی حائز اهمیت است‌.

امیرجان در ادامه افزود: به‌کارگیری شیوه‌های پیشگیرانه در خصوص مسائل اجتماعی، ارتقاء سطح مداخلات مؤثر و به‌موقع به‌منظور كنترل بحران و پیشگیری از تشديد آن و ارتقاء آگاهی‌ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به‌منظور تسهیل فرايند حل مسئله در شرايط بحرانی از اهداف اختصاصی اورژانس اجتماعی است. 

وی در خصوص اهداف دیگر اورژانس اجتماعی استان در خصوص بحران‌زدایی توضیح داد: شناسائي مناطق و كانون‌های آسیب‌زا و انجام اقدامات تخصصي در بحران‌زدایی به‌منظور دسترسي برابر به خدمات اجتماعي و همچنین تشخیص مؤثر و ارجاع به‌موقع به‌منظور جلوگیری از تشديد بحران و آسیب‌های اجتماعي و كاهش صدمات بر گروه‌های هدف از دیگر اهداف اختصاصی اورژانس اجتماعی در سطح استان است.

این مقام مسئول ابراز کرد: بیش‌ترین موضوعات ارجاعی به اورژانس اجتماعی در استان سمنان موارد اقدام و افکار خودکشی، کودک‌آزاری و اختلافات خانوادگی بوده و بیشترین گروه‌های هدف متقاضی دریافت خدمات تخصصی در این گروه‌ها هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از