حالت تاریک
  • شنبه, 1404/02/27 شمسی | 2025/05/17 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن مرآت نیوز | meraatnews.com هستید؟
روابط عمومی؛ آینده‌ای روشن با نوآوری
مرآت گزارش می‌دهد؛

روابط عمومی؛ آینده‌ای روشن با نوآوری

مدیران روابط عمومی استان سمنان معتقدند که فناوری‌های نوین، روابط عمومی را متحول می‌کنند و راهکارهای خلاقانه‌ای برای ارتباط با مخاطبان ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، روابط عمومی، صرفاً یک نام در تقویم نیست، بلکه نمایانگر اخلاق، علم، هنر و زیبایی است. در حقیقت، هر روزی از سال، روز روابط عمومی است؛ فعالیتی شبانه‌روزی که در هر برنامه‌ای پیشتاز است. از برنامه‌ریزی برای تولید محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اطلاع‌رسانی به مخاطبان و ارتقای نام و نشان سازمانی، روابط عمومی همواره در تلاش است تا تصویری مثبت و حرفه‌ای از سازمان خود به نمایش بگذارد و با مخاطبان ارتباط موثر برقرار کند.

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به‌مناسبت روز جهانی روابط عمومی با جمعی از فعالان این حوزه در دستگاه‌های اجرایی به گفتگو نشست.

 این مصاحبه‌ها با هدف بررسی چالش‌ها، مسائل و فرصت‌های پیش روی روابط عمومی در عصر حاضر انجام شد. در این گفتگوها مدیران روابط‌ عمومی‌ صنعت، معدن و تجارت استان، منابع طبیعی و آبخیزداری استان و آموزش و پرورش استان سمنان به تبادل نظر در خصوص نقش حیاتی روابط عمومی در ارتقاء شفافیت، اطلاع‌رسانی موثر و ایجاد ارتباط سازنده با مخاطبان پرداختند.

 

روابط عمومی الکترونیک، هنر هشتم در عصر ارتباطات است

مدیر روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات گفت: مدیران موفق در عرصه ارتباط با شهروندان، درک صحیحی از نقش روابط عمومی دارند. 

مجید محقق با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها به دلیل نزدیکی به هسته مدیریت، به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان عمل می‌کنند، افزود: هر سازمانی که خواهان ارتباط مؤثر و اطلاع‌رسانی شفاف باشد، باید برای روابط عمومی به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی ارزش قائل شود.

وی، انعکاس مطلوب اقدامات و فعالیت‌های اداره‌کل در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین تحقق شعار سال و جهش تولید را از جمله نتایج این تعامل سازنده دانست.

محقق به چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، انتقادهای تند، غیرکارشناسی و غیرمنطقی برخی رسانه‌ها، به‌ویژه در فضای مجازی است. رصد دائم این فضاها و پاسخگویی اصولی و منطقی به این انتقادها، از وظایف اصلی روابط عمومی است.

این مقام مسئول با قدردانی از انتقادات سازنده اصحاب رسانه، تعاملات مثبت و راهگشا با رسانه‌ها را در مسیر شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، بسیار ارزشمند توصیف کرد.

وی با تأکید بر اهمیت روابط عمومی الکترونیک و هوشمند، آن را هنر هشتم در عصر حاضر دانست.

محقق با اشاره به ورود هوش مصنوعی به عرصه ارتباطات بیان کرد: عصر حاضر، عصر ارتباطات، مهارت و الکترونیک است. مدیران موفق باید با نگاهی به روابط عمومی به‌عنوان روابط عمومی الکترونیک و هوشمند، از ابزارهای نوین و الکترونیک جدید در این عرصه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اداره‌کل صمت استان نیز در این راستا گام برداشته است، افزود: تولیداتی از قبیل عکس‌نوشت، فتوکلیپ، فتوتیتر، ماهنامه‌های فصلی الکترونیک و تولید محتوا با استفاده از ابزارهای نوین و هوش مصنوعی از جمله اقداماتی است که در این اداره‌کل انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، نبود بودجه، ردیف اعتبار مشخص و امکانات لازم را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این واحد برشمرد.

محقق همچنین به دیگر فعالیت‌های روابط عمومی اداره‌کل صمت استان اشاره کرد و گفت: برپایی میزهای خدمت در راستای پاسخگویی و شفاف‌سازی و ارتباط مستقیم با مردم، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه، برگزاری نشست‌های تبیینی و روشنگری با رسانه‌ها و موثرین و بازدید از دفاتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از جمله این فعالیت‌ها است.

وی با تأکید بر نقش روابط عمومی در ارتباطات درون سازمانی اظهار کرد: روابط عمومی علاوه بر ارتباطات برون سازمانی، وظایف درون سازمانی هم دارد که می‌تواند به بهبود رضایتمندی کارکنان و ارتقا فرهنگ سازمانی نقش بسزایی داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، روابط عمومی‌ها آئینه تمام نمای یک سازمان هستند و باید در بیان مسائل و مشکلات کارکنان به مدیران بالادستی دغدغه مند باشند.

محقق با تأکید بر اهمیت شفافیت، صداقت و امانت‌داری در عملکرد روابط عمومی، خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید بر مدار شفافیت، صداقت و امانت‌داری به بیان مسائل و مشکلات برون سازمانی و درون سازمانی پرداخته و به مانند پل ارتباطی بین مردم و مسئولین و کارکنان با مدیران در جهت تحقق اهداف عالیه سازمان و ارتقا فرهنگ سازمانی و بهبود رضایت‌مندی کارکنان عمل کند.

وی بر لزوم ارتقا جایگاه و تجهیز روابط عمومی‌ها به عنوان افسران خط مقدم جهاد تبیین تأکید کرد.

محقق با بیان اینکه مدیران و دستگاه‌هایی موفق هستند که به نقش و جایگاه روابط عمومی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، گفت: برای پیشرفت و بهبود عملکرد روابط عمومی باید ارتقا جایگاه روابط عمومی برای ما مهم باشد.

این مدیر روابط عمومی با اشاره به نقش روابط عمومی‌ها در امیدآفرینی، جهاد تبیین و ایجاد وفاق ملی، افزود: روابط عمومی‌ها افسران خط مقدم امیدآفرینی، جهاد تبیین و ایجاد وفاق ملی هستند و باید این افسران را مسلح کنیم.

وی، برگزاری دوره‌های آموزشی، اختصاص اعتبارات لازم جهت برون‌سپاری، ارتقاء جایگاه روابط عمومی و تجهیز امکانات سخت‌افزاری را از جمله عوامل موثر در بهبود و پیشرفت عملکرد روابط عمومی‌ها دانست.

محقق با تأکید بر لزوم حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک و هوشمند در عصر جدید، گفت: عصر جدید عصر ارتباطات و تکنولوژی و هوش مصنوعی است و روابط عمومی‌ها باید به سمت روابط عمومی الکترونیک و هوشمند حرکت کنند.

به گفته این مقام مسئول، الگوهای ارتباطی تغییر یافته و روابط عمومی باید با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف و تجهیز امکانات خود را بروز کند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها مأمور به ایجاد تحول بنیادین در سازمان‌ها هستند، تصریح کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های پیشران در دولت و دستگاه‌های اجرایی باید ایجاد یک تحول بنیادین در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی باشد.

محقق با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح، تأکید کرد: باید نگاه ما به روابط عمومی‌ها تغییر کند و روابط عمومی را به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی تقویت کنیم.

مدیر روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به تغییر نگرش‌ها نسبت به روابط عمومی در سال‌های اخیر، این واحد را رکنی مناسب در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک عنوان کرد.

وی با بیان اینکه امروزه روابط عمومی در کنار مدیریت و مسئولین نقش بسزایی در ارتقا خدمات و فرهنگ سازمانی دارد، گفت: روابط عمومی با ارائه مشاوره‌های اجرایی، رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی می‌تواند در بهبود عملکرد آن اداره نقش داشته باشد.

محقق با تأکید بر اهمیت دانش و علم لازم در زمینه ارتباطات و اطلاع‌رسانی، بیان کرد: فردی که در حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند باید از انگیزه و علاقه کافی، تجربه، علم و دانش در این عرصه برخوردار باشد.

وی، برخورداری از سواد رسانه‌ای و مهارت‌های ارتباطی بالا را از جمله عوامل موفقیت در عرصه ارتباطات و اطلاع‌رسانی دانست و بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه برای مدیران کل، مدیران میانی و مدیران روابط عمومی تأکید کرد.

این مقام مسئول، روز روابط عمومی را فرصتی مناسب برای پی بردن به اهمیت جایگاه این حرفه مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ریشه‌ای‌ترین جهاد که امیدآفرینی است، گفت: ما اگر بخواهیم بر مدار امید، روشنگری، تبیین و وفاق ملی حرکت کنیم راهی نداریم جز اینکه به مقوله اطلاع‌رسانی و ارتباطات اهمیت دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که روز به روز شاهد تغییر نگرش مدیران نسبت به روابط عمومی باشیم و افزود: نگرش مدیران باید از اجرایی محض به اجرایی رسانه‌ای تغییر یابد و نگاه ویژه‌ای به امر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی داشته باشند.

روابط عمومی در عصر دیجیتال؛ گامی بلند به سوی شفافیت

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، با اشاره به پیشتازی این استان در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های حوزه آبخیزداری در سطح کشور، از کسب رتبه اول در این زمینه خبر داد.

ابوالفضل صیادجو مهم‌ترین دستاوردهای این اداره‌کل در سال گذشته را تولید بیش از ۶ میلیون نهال در نهالستان‌های استان، اجرای عملیات آبخیزداری در قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، پایش مستمر مراتع استان، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان و... عنوان کرد که گزارشات و خبرهای متعددی در این زمینه از سوی روابط عمومی منتشر شده است.

وی با اشاره به این دستاوردها، کسب رتبه اول کشوری در راستای اهداف سازمان در زمینه تولید و نشر اخبار در رسانه‌ها را نشان‌دهنده تلاش‌های این اداره‌کل در زمینه اطلاع‌رسانی دانست. 

صیادجو همچنین از کسب رتبه سوم استان سمنان در بین ۱۵ شاخص ارزیابی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد و گفت: دیدارهای چهره به چهره مردم با مدیرکل و معاونین، دیدار با روسای ستادی و شهرستان‌های تابعه استان، ارتباط مستمر با رسانه‌ها (صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها)، پاسخگویی به موقع، شفاف و سریع به ارباب رجوع راهکارهای این اداره کل برای ارتباط مؤثر با شهروندان و اطلاع‌رسانی شفاف است.

این مقام مسئول با تأکید بر تعامل سازنده با رسانه‌ها و مخاطبان، اظهار کرد: با تعاملی که با رسانه‌ها و مخاطبان داریم، هیچ چالشی وجود ندارد و اگر چالشی بوجود آید، با گفتگو و پاسخ دادن به سؤالات آنها را برطرف می‌کنیم. ما در مقابله با رسانه‌ها جهت پاسخگویی هیچ مقابله‌ای نداریم و با تعامل، مسائل را برطرف می‌کنیم.

وی از به‌کارگیری ابزارها و فناوری‌های نوین ارتباطی و استقبال گسترده کارشناسان این حوزه از این تحولات خبر داد و گفت: این اقدامات با هدف ارتقای شفافیت، پاسخگویی و افزایش رضایتمندی مخاطبان و کارکنان صورت گرفته است.

به گفته صیادجو، استفاده از فضای مجازی، وب‌سایت‌های اداری، تلفن گویا، پیام‌رسان‌های مستقل و کانال‌های تخصصی پرسش و پاسخ، از جمله اقدامات نوین این اداره کل در راستای ارتباط مؤثر با مردم و پاسخگویی به نیازهای آنان بوده است.

این مدیر روابط عمومی در این خصوص افزود: استفاده از این ابزارها، تأثیر بسزایی در بهبود ارتباطات و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات داشته است که همواره در تلاشیم تا با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، گامی بلند در جهت ارتقا شفافیت و پاسخگویی برداریم.

وی در ادامه به برنامه‌های این اداره‌کل در راستای ارتقا شفافیت و پاسخگویی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ فصلی به منظور پاسخگویی مستقیم به سوالات و ابهامات مردم و مخاطبان، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارکنان و مدیران با هدف ارتقای دانش و مهارت‌های ارتباطی و پاسخگویی، پاسخگویی سریع و شفاف به تمامی سؤالات با هدف اینکه هیچ سؤالی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند در راستای شفافیت‌سازی صورت می‌گیرد.

صیادجو به نقش مؤثر روابط عمومی در فرهنگ‌سازی سازمانی اشاره کرد و افزود: با برگزاری نشست‌های تخصصی با مدیران دستگاه، به دنبال بهبود رضایتمندی کارکنان و پاسخگویی به سوالات و نیازهای آنان در هر زمان هستیم.

این مقام مسئول از عزم این اداره‌کل برای پیشرفت و به‌کارگیری فناوری‌های جدید خبر داد و اظهار کرد: م با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و کارشناسان خبره، به دنبال جذب اعتبارات لازم برای توسعه و ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی خود هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت استفاده از ابزارهای نوین و الگوهای شناخته شده در حوزه روابط عمومی، از برنامه‌ریزی‌های گسترده برای ارتقا جایگاه این واحد در سازمان و جامعه خبر داد و گفت: با توجه به تحولات سریع در حوزه ارتباطات، ما از ابزارها و الگوهای نوین روابط عمومی استفاده می‌کنیم تا به فعالیت‌های خود نگاهی عملیاتی‌تر داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش حیاتی روابط عمومی در سازمان‌ها بیان کرد: مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید با نشان دادن جایگاه و اهمیت کار خود به جامعه، به این مسئولیت بها و شخصیت دهند که این امر، زمینه را برای انجام بهتر وظایف و جلوگیری از بی‌توجهی به فعالیت‌های روابط عمومی فراهم می‌آورد.

صیادجو با ابراز خرسندی از ارتقا جایگاه روابط عمومی در دستگاه متبوع خود، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، روابط عمومی در بین همکاران و مدیران شناخته شده و جایگاه آن مورد تقدیر قرار گرفته است. 

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: وظایف روابط عمومی با توجه به شرح وظایف مشخص، از سوی مدیران بالادست عملیاتی شده است و همکاران جایگاه خود را می‌شناسند و به آن عمل می‌کنند.

وی با تأکید بر اهمیت حمایت دولت از روابط عمومی، افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل برای رسیدن روابط عمومی به جایگاه واقعی خود، توجه و حمایت دولت است که ایجاد پست‌های سازمانی مناسب، می‌تواند انگیزه کارکنان را برای فعالیت در این حوزه افزایش دهد.

صیادجو با اشاره به پیشرفت‌های حاصله، تصریح کرد: اگرچه روابط عمومی در حال حاضر جایگاه خود را نسبت به سال‌های گذشته شناخته است، اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب، راه درازی در پیش داریم.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر نقش کلیدی روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی میان مدیران و مردم، اظهار کرد: روابط عمومی، پل ارتباطی میان مدیران دستگاه‌های اجرایی و مردم جامعه است که از همگان می‌خواهم تا این پل ارتباطی را تقویت کرده و به نقش و جایگاه روابط عمومی در جامعه، نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

روابط عمومی، پلی میان سازمان و جامعه برای ایجاد اعتماد

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اهمیت روز روابط عمومی، نقش حیاتی این حوزه را در ایجاد ارتباط موثر با جامعه عنوان کرد و گفت: روز روابط عمومی، فرصتی نمادین برای یادآوری اهمیت ارتباطات مؤثر در سازمان‌هاست. 

محمدرضا میثمی با بیان اینکه این روز، فرصتی برای فعالان روابط عمومی است تا به نقش حیاتی این حوزه توجه بیشتری داشته باشند و دستاوردها را بازتاب داده و به چالش‌ها بپردازند، افزود: این روز، زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد و بهبود شیوه‌های ارتباطی است، هرچند که وظیفه روابط عمومی، فراتر از یک روز خاص است.

وی همچنین تصریح کرد: روابط عمومی تنها یک ابزار اطلاع‌رسانی نیست، بلکه پل ارتباطی زنده‌ای است که باید میان سازمان و مخاطبانش اعتماد، شفافیت و هم‌افزایی ایجاد کند.  

این مقام مسئول با بیان اینکه ما نه تنها صدای سازمان، بلکه آینه‌ جامعه‌ایم، اظهار کرد: در دنیای پرشتاب امروز که ارتباطات نقش اساسی در توسعه و پیشرفت دارد، نقش روابط عمومی در آموزش و پرورش بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

میثمی با اشاره به اهمیت تحول در شیوه‌های اطلاع‌رسانی، بر ضرورت حرکت به سمت تولید محتوای چندرسانه‌ای و تقویت ارتباط با رسانه‌ها تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات کلیدی در این زمینه، حرکت به سمت محتوای چندرسانه‌ای است، افزود: باید به جای انتشار اخبار ساده و تکمیلی، محتوای بصری، ویدیویی، پادکست‌ها، اینفوگرافی و سایر فرمت‌های جذاب را تولید کنیم تا مخاطبان ارتباط بهتری برقرار کنند و اطلاعات به صورت جذاب‌تری به دست آن‌ها برسد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان با تأکید بر اهمیت تقویت ارتباط دوسویه با رسانه‌ها در هر شهرستان، بیان کرد: این امر نه تنها باعث انتشار دقیق‌تر و به موقع اخبار و اطلاعیه‌ها می‌شود، بلکه به اطلاع‌رسانی دقیق مراسمات و برنامه‌ها نیز کمک شایانی می‌کند.

میثمی همچنین بر لزوم پاسخگویی شبانه‌روزی به مخاطبان و حل مشکلات و ابهامات آنان تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا روابط عمومی به حوزه‌ای پویا و در دسترس تبدیل شود.

وی با اشاره به اهمیت توزیع محتوا در رسانه‌های مختلف، اظهار کرد: فعالیت روابط عمومی نباید تنها به خبر گذاشتن در کانال‌های دستگاه محدود شود که باید در شیوه توزیع محتوا در دیگر گروه‌ها و رسانه‌های پرمخاطب استانی نیز توجه ویژه‌ای داشت تا اخبار و اطلاعات به جامعه گسترده‌تری برسد و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های جدید این حوزه برای ارتقای ارتباطات و اطلاع‌رسانی، از بهبود سرعت انتشار اخبار، افزایش حجم و گستره فعالیت‌های چندرسانه‌ای و متنی، ارتقا کیفیت و زیبایی بصری و افزایش سطح نشر اخبار در رسانه‌های محلی، استانی و سطح وزارت خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد: این اقدامات با تعامل و همفکری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان صورت می‌گیرد و هدف ما ارتقای کیفیت و کارایی اطلاع‌رسانی در حوزه آموزش و پرورش است و همچنین، وب‌سایت semnan.medu.gov.ir به‌طور روزانه اخبار و مطالب مرتبط با حوزه آموزش و پرورش استان را منتشر می‌کند.

وی بر نقش محوری روابط عمومی در ارتقا فرهنگ سازمانی و بهبود رضایت کارکنان تأکید کرد و گفت: روابط عمومی از طریق ارتباطات داخلی مؤثر، رهبری و ابتکارات، نقش محوری در ارتقا فرهنگ سازمانی و بهبود رضایت کارکنان ایفا می‌کند.

به گفته میثمی، روابط عمومی با پرورش فرهنگ همکاری، تضمین ارتباطات شفاف و پرداختن به نیازهای نسلی، می‌تواند به طور قابل توجهی در ایجاد یک محیط کاری مثبت و رضایت بالاتر کارکنان نقش داشته باشد. ما در شبکه‌های اجتماعی پربازدید همچون تلگرام، اینستاگرام، ایتا، شاد و آپارات فعالیت مستمر داریم.

وی در ادامه افزود: توجه ویژه‌ای به استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای نوین برای ارتقا کیفیت محتوا و بهبود روند اطلاع‌رسانی داریم که این اقدامات باعث اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و جامع به مخاطبان می‌شود و تأثیر آن را می‌توان در افزایش آگاهی عمومی، تسهیل دسترسی به اطلاعات و ایجاد اعتماد بیشتر در بین شهروندان ارزیابی کرد.

مدیر روابط عمومی با بیان اشاره به اینکه مؤثرترین راهکار برای ارتباط موثر با شهروندان و اطلاع‌رسانی شفاف در اداره‌، ایجاد سیستم بازخورد برای دریافت نظرات و پیشنهادات مردم است، اظهار کرد: چندین سامانه برای این منظور وجود دارد که همکاران ما در حوزه‌های مرتبط رصد می‌کنند که این سیستم می‌تواند به ما در بهبود عملکرد و پاسخگویی به نیازهای شهروندان کمک شایانی کند.

وی، از تغییرات گسترده در عملکرد و وظایف این بخش در سال‌های اخیر خبر داد و بر تمرکز بر انتشار سریع‌تر اخبار و برگزاری مراسمات با کیفیت‌تر تأکید کرد.

میثمی با بیان اینکه انتشار به موقع و سریع اخبار و اطلاعیه‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی و پرتال، اولویت روابط عمومی قرار گرفته است، گفت: این رویکرد باعث شده تا اخبار و سیاست‌های مرتبط با آموزش و پرورش به‌سرعت و با دقت به دست مخاطبان برسد و اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و به‌موقع‌تری را تجربه کنیم.

مدیر روابط عمومی همچنین به طراحی و رعایت تشریفات در برگزاری مراسمات و جلسات استانی اشاره کرد و افزود: این اقدامات باعث شده است مراسم‌ها و رویدادهای مختلف آموزشی با کیفیت بالاتر و هماهنگی و نظم بیشتری برگزار شوند که در نتیجه تأثیرات مثبتی بر روند آموزشی خواهد داشت.

میثمی از تحولی اساسی در عملکرد این بخش خبر داد و گفت: روابط عمومی این اداره در سال‌های اخیر به جایگاه قدرتمندتری دست یافته و از یک ابزار صرف اطلاع‌رسانی به ابزاری برای ارتقای فرهنگ سازمانی، تعاملات مؤثرتر و تقویت ارتباط با رسانه‌ها تبدیل شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: این تحول به روابط عمومی کمک کرده تا به ابزاری مؤثر برای ایجاد اعتماد و شفافیت در آموزش و پرورش تبدیل شود و ما دیگر صرفا به اطلاع‌رسانی اکتفا نمی‌کنیم، بلکه بر تعامل، ارتقای فرهنگ سازمانی و تقویت ارتباط با رسانه‌ها نیز تمرکز داریم.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان با اشاره به توجه به مخاطبان جوان و نسل جدید، بیان کرد: در حال حاضر، تمرکز زیادی بر ارتقای کیفیت محتوای تصویری و چندرسانه‌ای داریم که با توجه به فراگیر شدن هوش مصنوعی، از این ابزار در حوزه‌های خبری، تصویرسازی و سایر اقدامات به‌عنوان یک ابزار مکمل بهره‌برداری می‌کنیم.  

وی با تأکید بر نقش کلیدی روابط عمومی در ایجاد ارتباط مؤثر با مردم و رسانه‌ها، تصریح کرد: روابط عمومی تنها به چسباندن بنرها یا عکاسی و تولید خبر محدود نمی‌شود، بلکه هدف‌های والاتری دارد که به‌طور مستقیم در بهبود ارتباطات سازمان با مردم و رسانه‌ها تأثیرگذار است.

میثمی با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط دوطرفه با مردم و کارکنان، گفت: برای بهبود عملکرد روابط عمومی در ادارات، ضروری است که به‌جای اطلاع‌رسانی یک‌طرفه، ارتباطی دوطرفه با مردم و کارکنان برقرار شود.

این مدیر روابط عمومی با تأکید بر اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های نوین، خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین، به ویژه توجه به رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی، می‌تواند در سرعت و دقت اطلاع‌رسانی کمک کند و محتوای جذاب و شفاف ارائه دهد که در نهایت اعتماد عمومی را جلب می‌کند.

وی همچنین به لزوم گسترش روابط با رسانه‌ها و ارتقای کیفیت محتوای بصری اشاره کرد و افزود: روابط عمومی باید به گسترش روابط با رسانه‌ها و ارتقای کیفیت محتوای بصری توجه ویژه‌ای داشته باشد تا اخبار و اطلاعات به بهترین شکل ممکن به جامعه منتقل شود.

میثمی بر آموزش مستمر کارکنان این حوزه و ایجاد ارتباط مداوم با مخاطبان تأکید کرد و گفت: روابط عمومی با این رویکردها نه تنها به مدیریت ارتباطات درون سازمانی و برون‌سازمانی کمک می‌کند، بلکه به‌عنوان پل ارتباطی میان سازمان و جامعه، ایجاد اعتماد و شفافیت را تسهیل می‌کند و باعث تقویت فرهنگ سازمانی و بهبود عملکرد عمومی می‌شود.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان در تشریح این برنامه‌ها، افزایش نیروی انسانی متخصص در این بخش را نخستین گام دانست و اظهار کرد: برای انجام مؤثرتر و گسترده‌تر وظایف، نیازمند افزایش نیروی انسانی متخصص در بخش روابط عمومی هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی استودیو تولید محتوا در ساختمان جدید اداره کل، افزود: با تکمیل ساختمان جدید اداره کل، استودیو ویژه‌ای برای تولید محتوا راه‌اندازی خواهیم کرد تا به‌طور منظم اخبار و اطلاعات را در قالب‌های مختلفی مانند رادیو معلم و بسته‌های خبری منتشر کنیم. این برنامه به ارائه اخبار هفتگی یا ماهیانه در خصوص فعالیت‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش کمک شایانی خواهد کرد.

میثمی همچنین از برگزاری مصاحبه‌های تخصصی و تبیینی آنلاین با معاونان و تأثیرگذاران آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در نظر داریم مصاحبه‌های تخصصی و تبیینی آنلاین با معاونان و تأثیرگذاران آموزش و پرورش برگزار کنیم تا دیدگاه‌ها و تحلیل‌های علمی و کاربردی در زمینه‌های مختلف آموزشی و پرورشی ارائه شود.

این مدیر روابط عمومی با تأکید بر نقش دانش‌آموزان خبرگزاری پانا در سطح مدارس، خاطرنشان کرد: توجه ویژه‌ای به ظرفیت دانش‌آموزان در حوزه خبرگزاری پانا به عنوان بازوان خبری خود در سطح مدارس داریم، چرا که این دانش‌آموزان می‌توانند روایت‌گر تلاش‌ها و اقدامات خوب دانش‌آموزان و معلمان از کانون مدارس به سطح جامعه باشند.

وی به راه‌اندازی ویژه‌نامه یا گاهنامه به منظور اطلاع‌رسانی بهتر و جامع‌تر اشاره کرد و گفت: به منظور اطلاع‌رسانی بهتر و جامع‌تر، برنامه داریم ویژه‌نامه یا گاه‌نامه‌ای راه‌اندازی کنیم که از طریق آن فرهنگیان و مردم استان در جریان مهم‌ترین اقدامات و تحولات در حوزه آموزش و پرورش قرار گیرند.

میثمی با بیان اینکه روابط عمومی نقش کلیدی در ارتقا فرهنگ سازمانی و رضایت کارکنان دارد، از اقدامات این اداره در این زمینه خبر داد.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباطات داخلی مؤثر، رهبری و ابتکارات در روابط عمومی، گفت: روابط عمومی با ایجاد فرهنگ همکاری، تضمین ارتباطات شفاف و توجه به نیازهای نسلی، می‌تواند به طور قابل‌توجهی در ایجاد محیط کاری مثبت و افزایش رضایت کارکنان نقش ایفا کند.

این مدیر روابط عمومی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، از افزایش تعداد کانال‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی خبر داد و افزود: افزایش دسترسی به اخبار و اطلاعات از طریق کانال‌های متنوع مجازی، موجب سهولت در اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم می‌شود.

وی با تاکید بر نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در ارتباط با مخاطبان گسترده، گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین رسانه در اختیار نظام است و هیچ دستگاهی با این حجم از مخاطبان و قدرت ارتباطی روزانه مواجه نیست.

میثمی به برگزاری نشست‌های خبری و سایر اقدامات ارتباطی اشاره کرد و بر اهمیت این فعالیت‌ها در ارتقا شفافیت و پاسخگویی به جامعه تأکید کرد.

وی با اعلام برنامه‌ای ابتکاری برای حل مشکلات و پاسخگویی به دغدغه‌های فرهنگیان، کارکنان اداری و اولیای دانش‌آموزان، از برگزاری فرصت گفتگو با حضور مدیرکل و معاونین و همچنین به صورت تلفنی خبر داد و گفت: این برنامه در دو قالب اجرا می‌شود. 

میثمی همچنین تصریح کرد: در قالب اول، فرصت گفتگو بصورت حضوری با حضور مدیرکل و معاونین آموزش و پرورش، برگزار شده و در آن، مسئولان به صورت چهره به چهره با مردم دیدار می‌کنند. 

به گفته این مقام مسئول، هدف از این دیدارها، رسیدگی به چالش‌ها و دغدغه‌های فرهنگیان، کارکنان اداری و اولیای دانش‌آموزان و پاسخگویی مستقیم به درخواست‌ها و اتخاذ راهکارهای عملیاتی و فوری برای رفع مشکلات است.

وی در ادامه عنوان کرد: در قالب دوم، برنامه فرصت گفتگو به صورت تلفنی و بدون اطلاع قبلی با مدیران مدارس استان سمنان اجرا می‌شود. این ابتکار که از بهمن ۱۴۰۳ با هدف شناسایی مشکلات و چالش‌های روزمره و برجسته‌سازی دستاوردهای آموزشی و پرورشی آغاز شده است، توسط مدیرکل آموزش و پرورش سمنان انجام می‌شود. 

میثمی تصریح کرد: در این تماس‌ها، مدیرکل با مدیران مدارس گفت‌وگو می‌کند تا به چالش‌های موجود در سیستم آموزشی پی برده و نقاط قوت و رویدادهای مثبت را تقویت کند. این برنامه به‌صورت منظم و بر اساس موضوعات پیش‌بینی شده با مدیران، معلمان، فعالان حوزه رسانه، پیشکسوتان و مدیران کل اسبق انجام شده و ادامه خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم با مردم، ارتقای کیفیت ارائه خدمات و رسیدگی سریع به درخواست‌ها را در پی خواهد داشت و حضور بی‌واسطه مسئولان در ملاقات و ارتباطات مردمی، فرصت مغتنمی بود تا مردم بتوانند مطالبات خود را عنوان کرده و برای رفع نیازهای خود از مسئولان ذی‌ربط چاره‌اندیشی کنند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!