حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان سمنان:

زنانِ کربلا اولین راویان واقعه عاشورا بودند

زنانِ کربلا اولین راویان واقعه عاشورا بودند

مسئول امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات استان سمنان گفت: نقش زنان در واقعه عاشورا بی‌بدیل بود و اولین روایت را آن‌ها برعهده داشتند.

زهرا همتی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به جایگاه و نقش زنان در انقلاب عاشورایی امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) هنگام عزیمت به کربلا همسران و فرزندانش را همراه خود به کربلا برد؛ زیرا آن‌ها برای به ‌ثمررسیدن نهضت حسینی نقش حائز اهمیت داشتند.

مسئول امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات استان سمنان تصریح کرد: نقش بانوان در نهضت عاشورا از این جهت دارای اهمیت است؛ که آن‌ها در تشویق رزمندگان، تهییج آنان و سایر اقدامات پشتیبانى نقش ایفا کردند و مهم‌ترین وظیفه آنان بعد از عاشورا پیام‌رسانى بود.

همتی خاطرنشان کرد: پیام‌رسانی و حراست از خون شهدا به دست بانوانی همچون حضرت زینب (س) صورت گرفت و نهضت عاشورا از عصر عاشورا به بعد تجلّى پیدا کرد.

وی عنوان کرد: بعد از قیام، رشادت و شهادت امام حسین (ع) و یارانش ادامه نهضت عاشورا به بانوان واگذار شد و حضرت زینب (س)  با وجود مصائب بسیار در مقابل پیکر مطهر امام، کارى کرد که دوست و دشمن به گریه درآمدند و به نوعی اولین مجلس عزادارى امام حسین (ع) برپا شد.

همتی تأکید کرد: حضرت زینب (س) با خطبه‌های خود، شجاعت امام علی (ع) و حیاء حضرت زهرا (س) را درهم‌آمیخته و خطابه‌هاى علوى را بازگو کرد و به یاد مردم ‌آورد.

 وی به نتیجه نقش بانوان پس از عاشورا اشاره کرد و گفت: بانوان پس از قیام امام حسین‌ (ع) مردم کوفه را نسبت به کارى که انجام داده بودند، متنبه کردند و به‌نوعی بانوانی که پس از کربلا نقش تعیین‌کننده ایفا کردند اسوه همان بانویی هستند که اسلام مى‌خواهد یک شخصیت رشدیافته در اجتماع که در عین حیاء و عفت و رعایت حریم به روشنگری می‌پردازد.

این مقام مسئول همچنین اذعان کرد: از کربلا تا به امروز مقاومت اسم رمز مشترک همه مظلومان جهان است، نهضت عاشورا ادامه دارد و بانوان نیز باید دنباله ‌روی مکتب مقاومت محور حضرت زینب (س) باشند.

همتی ابراز کرد: در حماسه اربعین زنان پرچم‌دار هستند و یک اربعین فرصت تاریخی بزرگ است تا شأن و جایگاه واقعی زنان و تأثیرگذاری عظیمشان در حرکت‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شود.

وی در نهایت افزود: با یاری خداوند امسال نیز موکب‌های فرهنگی بانوان همچون سال گذشته در مسیر اربعین توسط خادم‌یاران برپا شده و فعالیت می‌کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از