حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
دبیر برگزاری مجامع سلامت کشور:

جوان‌سازی جمعیت نیازمند جامعه سالم است

جوان‌سازی جمعیت نیازمند جامعه سالم است

دبیر برگزاری مجامع سلامت کشور گفت:جوانی جمعیت یکی از اجزای مهم و تأثیرگذار در پیشرفت جامعه است و انجام این مهم نیازمند توجه به شاخصه‌های سلامت در کشور است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ چهارمین مجمع سلامت استان و شهرستان سمنان با شعار «جان پایتخت راه ابریشم، با جوانی جمعیت، آب سالم و نان کامل» با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و دانشگاهی و گروه‌های مردمی صبح امروز در سالن رازی دانشکده دندانپزشکی سمنان برگزار شد.

سلامت جامعه در راستای جوانی جمعیت است

حمید اخوان در این مراسم با اشاره به برگزاری مجامع سلامت در سطح استان‌ها گفت: با برگزاری مجامع سلامت در سطح محلات، شهرستان و استان مشکلات جامعه از کف استان شناسایی می‌شود.

 دبیر برگزاری مجامع سلامت کشور با اشاره به تأکیدات شهید جمهور درخصوص رسیدگی به کیفیت نان بر سر سفره‌های مردم، افزود: نان از ضروریات جامعه است که باید با بهترین کیفیت به دست مردم برسد.

 وی با اشاره به اهمیت سلامت در جامعه، بیان کرد: باید تلاش شود تا جامعه‌ای سلامت داشته باشیم که به‌دنبال آن جمعیت هم جوان بماند.

 وضعیت خوبی در حوزه جمعیت نداریم 

 فرج‌الله شوشتری در این مراسم سلامت را از مسائل اساسی هر جامعه عنوان کرد و گفت: هیچ جامعه‌ای به رشد نخواهد رسید مگر آنکه از همه جهات دارای سلامت کامل باشد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به اینکه سمنان گلوگاه عبوری مسافران است، افزود: سالانه میلیون‌ها مسافر از استان سمنان عبور می‌کنند که جان مردم محلی به‌علت ارتباط با مسافران در معرض خطر است.

 وی با اشاره به اینکه در حوزه جمعیت وضعیت خوبی نداریم، بیان کرد: اگر به حوزه سلامت توجه بیشتری داشته باشیم معضل بحران جمعیتی هم حل خواهد شد.

 شوشتری اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم در دولت چهاردهم هم در این حوزه باقدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

مصرف نان کامل باید به یک فرهنگ تبدیل شود

 سعید کسائیان در این مراسم با اشاره به اینکه  امروز حوزه سلامت گسترده‌تر شده است، گفت: تغییر گفتمان جمعیت از سال ۱۴۰۰ با همکاری و تلاش بهداشت و درمان رخ‌ داده است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اهمیت استفاده از نان کامل، اظهار کرد: استفاده از نان کامل کم است؛ اما نان سنگک و بربری از تمامی نان‌ها بهتر است.

 وی با بیان اینکه باید استفاده از نان کامل فرهنگ‌سازی شود، افزود: تعداد محدودی در استان سمنان به پخت نان کامل می‌پردازند که می طلبد تعداد این افراد بیش‌تر شود.

 کسائیان وضعیت حوزه آب را بحرانی عنوان کرد و گفت: در استان سمنان بالای ۹۹ درصد نمونه‌های میکروبی از آب آشامیدنی منفی است و روزانه ۶۵ هزار مترمکعب کلرسنجی صورت می‌گیرد.

 این مقام مسئول با انتقاد از استفاده آب شرب در کشاورزی، بیان کرد: اگر آب در سطح کشور کم شود روزی ۲ میلیون مرگ ناشی از بی‌آبی خواهیم داشت.

 وی با بیان اینکه بیماری سالک به یک بحران در استان تبدیل شده بود، اظهار کرد: سالانه یک هزار هم استانی به این بیماری دچار می‌شدند که با همکاری دستگاه‌های اجرایی طی سال ۱۴۰۲ فقط شاهد ۹ مورد ابتلا به این بیماری بودیم.

 کسائیان در خصوص وضعیت تب دنگی در سطح استان، گفت: تاکنون هیچ موردی از پشه آئدس در استان سمنان نداشته‌ایم.

بحران آبی وجود دارد؛ اما تأمین سلامت جدی‌تر است

 محمد بهرامی نیز در این مراسم با بیان اینکه سلامت مفهوم عام دارد، گفت: مراکز بهداشت در حوزه پیشگیری و درمان فعالیت می‌کنند.

 فرماندار سمنان در ادامه افزود: سلامت جامعه زمانی شرایط خوبی دارد که تمامی دستگاه‌های اجرایی در این حوزه دخیل باشند تا اقدامات مؤثری صورت گیرد.

 وی با بیان اینکه پزشک خانواده در خیلی از دولت‌ها اجرایی نمی‌شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم در این حوزه ورود جدی پیدا کرد و در نتیجه آن در حال حاضر در مرکز استان طرح پزشک خانواده در حال اجراشدن است.

 بهرامی با اشاره به اینکه بحران آبی وجود دارد؛ اما تأمین سلامت جدی‌تر است، بیان کرد: تنش آبی را با افزایش منابع  به حداقل رسانده‌ایم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از