حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
منفعتی که از دست می‌رود؛

سود طلای سبز دامغان در جیب دلالان

سود طلای سبز دامغان در جیب دلالان

متأسفانه سود حاصل از فروش پسته دامغان به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی و عدم امکان صادرات به جیب تجار و دلالان می‌رود و این موضوع کام پسته‌کاران دامغانی را تلخ کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ پسته محصولی است که اگر به‌درستی برندسازی شده و به جایگاه واقعی خودش برسد، می‌تواند به‌عنوان ظرفیت عظیم اقتصادی برای استان گردش مالی مناسبی ایجاد کرده و بسیاری از مشکلات را در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی رفع کند.

اما مشکل اینجاست که برای معرفی و برندسازی این محصول استراتژیک و راه‌اندازی صنایع تبدیلی آن هیچ اقدام سازنده‌ای صورت نگرفته و سهم دامغانی‌ها از پسته‌کاری بسیار ناچیز است؛ زیرا تجار پسته را به قیمت ناچیز از باغ‌داران خریداری کرده و در استان‌های دیگر با فراوری روی این محصول و یا صادرات از مبادی استان‌های خود سود اصلی را کسب می‌کنند.

از سوی دیگر بحران خشک‌سالی و کم‌آبی نیز در کل استان سمنان سایه شوم خود را افکنده و به‌واسطه آن متأسفانه در میزان تولید محصولات باغی بحران جدی ایجاد کرده است.

کم‌آبی مهم‌ترین معضل پسته‌کاران دامغانی

حسن صرفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه 16 هزار و 900 هکتار پسته‌کاری در دامغان وجود دارد، گفت: بیش‌ترین ارقام کشت شده متناسب با شرایط آب و هوایی دامغان شاه‌پسند، اکبری و خنجری است.

 رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان افزود: حدود یک‌هزار و 400 هکتار از باغات پسته دامغان غیرمثمر و مابقی مثمر است که طی سال‌های اخیر به‌دلیل کم‌آبی امکان توسعه باغات پسته در دامغان وجود نداشته است.

وی معضل کم‌آبی را مهم‌ترین دغدغه پسته‌کاران دامغانی دانست و ابراز کرد: با وجود آنکه پسته درختی کم‌آب‌بر است؛ اما با این وجود همین اندک نیاز به آب نیز به‌دلیل کم‌آبی چاه‌های آب و ناترازی برق، کشاورزان را با بحران مواجه کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود 10 هزار هکتار از باغات پسته دامغان تحت آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار هستند، ابراز کرد: برای حل بحران کم‌آبی در تلاش هستیم با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری و ایجاد آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار این مسئله را مدیریت کنیم. 

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان با ابراز تأسف از عدم توسعه صنایع تبدیلی پسته دامغان ابراز کرد: در حال حاضر فراوری این محصول در حد پوست‌گیری و خشک‌کردن انجام می‌شود و فراوری‌های تخصصی روی این محصول انجام نمی‌گیرد که نیاز است سرمایه‌گذاران در این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه با همکاری دانشگاه دامغان و شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش هستیم صادرات این محصول را به‌طور جدی در دستور کار قرار دهیم، ابراز کرد: در حال حاضر 4 هزار تن پسته خشک دامغان از طریق گمرکات استان‌های دیگر به خارج از کشور صادر می‌شود.

صرفی با بیان اینکه پسته دامغان بالاترین کیفیت و طعم را  نسبت به پسته سایر شهرهای ایران به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بر اساس آزمایش‌های انجام‌گرفته اسید چرب غیراشباع پسته دامغان از انواع دیگر پسته در سایر نقاط ایران بیش‌تر است و این موضوع در ژنوتیپ‌های بومی ارقام پسته دامغان بیش‌تر دیده می‌شود.

ایران جایگاه نخست تولید پسته را از دست داد

محمدحسن هراتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» گفت: دامغان مهد و خاستگاه پسته در استان سمنان است و به‌ جرأت می‌توان گفت باکیفیت‌ترین پسته کشور را در این شهرستان می‌توان یافت.

این باغ‌دار نمونه افزود: پسته یک درخت استثنایی است که حتی در سخت‌ترین شرایط تنش آبی هم زنده می‌ماند و با توجه به بحران کم‌آبی در استان سمنان درخت بسیار مفیدی برای کاشت و توسعه نسبت به سایر محصولات کشاورزی است.

وی پسیل را مهم‌ترین آفت درختان پسته عنوان کرد و افزود: برای رفع این آفت خوشبختانه در سال‌های اخیر به‌جای استفاده از سموم شیمیایی از محلول آب و صابون استفاده می‌شود که توانسته طغیان این آفت را کاهش دهد.

هراتی، کاهش دبی پروانه چاه‌ها را معضل جدی پسته‌کاران دامغانی دانست و ابراز کرد: این موضوع باعث شده مدیریت باغ برای کشاورزان با تنش آبی موجود بسیار دشوار شود و معیشت 15 هزار خانواده که مستقیم و یا غیرمستقیم به پسته‌کاری گره‌ خورده است با بحران مواجه شود.

بنا به گفته هراتی جایگاه تولید پسته ایران در دنیا تنزل پیدا کرده است و کشوری مانند آمریکا به‌دلیل بسته‌بندی و ظاهری شکیل در رقابت با پسته ایران توانسته جایگاه نخست را از آن خود کند.

این پسته‌کار دامغانی حضور دلالان و واسطه‌گران را معضلی برای صنعت پسته دانست و ابراز کرد: متأسفانه باغ‌داران به‌دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی مجبور هستند دسترنج خود را با قیمت بسیار پایین به فروش برسانند و سود اصلی در این بین عاید سوداگران و واسطه‌ها می‌شود و نیاز است مسئولان برای این موضوع تدبیری بیندیشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از