حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

سگ‌گزیدگی در استان سمنان روند صعودی دارد

سگ‌گزیدگی در استان سمنان روند صعودی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان گفت: در سال جاری 63 درصد حمله و گازگرفتگی سگ به افراد در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان گزارش شده است.

سعید کسائیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مخاطرات حمله سگ‌های ولگرد گفت: در سال گذشته از 2 هزار و 100 مورد حیوان‌گزیدگی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، 63 درصد حمله و گازگرفتگی سگ به افراد بوده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه طبق آمار موجود حیوان گزیدگی در چهار سال اخیر در مناطق تحت پوشش دانشگاه روند صعودی داشته است، افزود:  بر اساس آمار موجود حیوان‌گزیدگی در سال ۱۳۹۹ یک هزار و ۳۷۰ مورد، در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۷۷۰ مورد  و در سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۹۹۶ مورد و در سال 1402 به 2 هزار و 100 مورد در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان افزود: نکته قابل‌ توجه این است که از 63 درصد حمله و حیوان‌گزیدگی  سگ‌ها به افراد، 83 درصد حمله سگ‌های صاحب‌دار و 17 درصد توسط سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بوده است.

وی درباره انتقال بیماری از سگ به انسان، گفت: در کنار خطر حمله سگ‌ها به افراد مختلف و ایجاد جراحت و حتی مرگ‌ و میر، بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های انگلی و قارچی به انسان منتقل می‌شود. 

کسائیان افزود: بیماری هاری، یکی از بیماری‌های کشنده است که بیشتر از طریق سگ و گربه به انسان منتقل شده و در صورت تزریق‌نکردن واکسن، منجر به مرگ مبتلایان می‌شود. 

بنا به گفته وی، دراین زمینه، فرد جراحت‌دیده باید بلافاصله پس از جراحت برای دریافت خدمات شستشو و ضدعفونی زخم و محل جراحت و تزریق سرم و واکسن ضد هاری به مراکز درمان پیشگیری هاری مستقر در مراکز بهداشت شهرستان محل حادثه مراجعه کند.

این مقام مسئول در نهایت بیان کرد: سال‌هاست که اطلاع‌رسانی عمومی در این زمینه، توضیحات بیماری هاری، ضرورت دریافت خدمات فوری، مراکز ارائه خدمات درمان پیشگیری و... در مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و درگاه‌های فضای مجازی مرتبط با دانشگاه با همکاری مدیریت روابط‌عمومی دانشگاه صورت انجام می‌شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از