حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
نماینده مردم دامغان در مجلس عنوان کرد:

طلای سبز دامغان نیازمند صنایع تبدیلی

طلای سبز دامغان نیازمند صنایع تبدیلی

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب در شهرستان دامغان پسته‌کاران این محصول را خام‌فروشی می‌کنند.

علی‌اکبر علیزاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به وجود 20 هزار هکتار پسته‌کاری در شهرستان دامغان گفت: پسته برای این شهرستان یک محصول استراتژیک قلمداد شده و می‌توان با توجه به توسعه ظرفیت کمی و کیفی آن زمینه رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را برای این شهرستان رقم زد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: پسته دامغان بر اساس گفته مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی از مرغوب‌ترین نوع پسته در ایران است که متأسفانه برندسازی و صادرات این محصول در سایه نبود صنایع تبدیلی و غفلت مسئولان همچنان ناممکن است.

وی با انتقاد از خام‌فروشی پسته دامغان ابراز کرد: متأسفانه به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب امکان صادرات مستقیم محصول پسته برای باغداران بومی این شهرستان وجود ندارد و تجار پسته را با قیمت پایین از باغداران خریداری و در نقاط دیگر کشور فراوری کرده و صادر می‌کنند.

علیزاده همچنین تصریح کرد که البته خوشبختانه در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای این محصول از جمله  اصلاح نژاد  نهال‌های تولیدی، ایجاد آبیاری تحت‌فشار و راه‌اندازی صنایع سورتینگ و بسته‌بندی و یک سردخانه مناسب انجام ‌گرفته است.

این عضو خانه ملت همچنین بیان کرد: متأسفانه به دلیل تگرگ اخیر بسیاری از باغات پسته دچار آسیب شدند که  مسئولان وقت به دلیل شرایط خاص تغییر دولت و یا کم‌توجهی خسارت این باغداران را پرداخت نکرده‌اند.

بنا به گفته علیزاده با وجود تمام مشکلات اما خوشبختانه به دلیل بارندگی‌های مناسب محصول پسته دامغان به نسبت سال‌های قبل از رشد کمی مناسب برخوردار شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از