حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان:

انقلاب ایران، نظریه‌پردازان دنیا را متحیر ساخت

انقلاب ایران، نظریه‌پردازان دنیا را متحیر ساخت

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: تقریباً هیچ سیاست‌مدار و یا جامعه‌شناس سیاسی پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن سال ۵۷ را پیش‌بینی نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس عبداللهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ضمن تبریک پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال 57 در حقیقت یک واقعه سیاسی‌، اجتماعی  ودارای ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی بود که تمام سیاست‌مداران و متفکرین حوزه اندیشه سیاسی دنیا را شگفت‌زده و متعجب ساخت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: تقریباً هیچ سیاست‌مدار و یا جامعه‌شناس سیاسی پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن سال ۵۷ را پیش‌بینی نمی‌کرد، چرا که نظام سلطه امریکا و انگلیس با برقرارکردن ساواک به‌عنوان قوی‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی در ایران تمام تحرکات مبارزین را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در رژیم پهلوی را شناسایی می‌کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ساواک تمام رهبران و لیدرهای جریان انقلابی را در تمام نقاط کشور شناسایی، دستگیر و مورد بازجویی قرار می‌داد به‌نحوی‌که این عملکرد ساواک به‌قدری در دهه ۵۰ جاافتاده بود که برخی امروز این شبهه را مطرح می‌کنند که سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت امریکایی‌ها در ایران صورت‌گرفته بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: باوجود دستگاه اطلاعاتی امنیتی ساواک و استبداد شدید پهلوی دوم در دهه ۴۰ و ۵۰ هیچ کس احتمال پیروزی انقلاب شکوهمند مردم را در سال 57 پیش‌بینی نمی‌کرد.

انقلاب اسلامی ایران تمام نظریه‌های علمی را متحول ساخت

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان اظهار کرد: برخی از متفکرین سیاست‌پژوه و جامعه‌شناس در دنیا، پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 کشور ایران را به‌عنوان یک استثنا در میان انقلاب‌های اخیر قرن جهان دانستند انقلابی که بر اساس پایه ایدئولوژی تشیع، اسلام انقلابی و رهبری نهاد مرجعیت دینی، حوزه‌های علمیه و نقش‌آفرینی اجتماعی مردم به‌عنوان کنش گران اصلی پیروزی انقلاب به وقوع پیوست و نظریه‌های علمی در حوزه تحلیل انقلاب‌ها را در جهان قرن ۲۰ متحول ساخت.

وی در ادامه افزود: در نظریه‌های موج سوم تحلیل انقلاب‌ها در دنیا گفته می‌شود که انقلاب‌ها به وجود آورده نمی‌شوند؛ بلکه انقلاب‌ها به وجود می‌آیند بدین معنا که ساختارها، طبقات و اقشار مختلف اجتماعی در پی بروز استبداد، عدم آزادی، فشارهای اقتصادی، شکاف طبقاتی و عوامل دیگر به‌صورت طبیعی به اعتراض روی می‌آورند و بدون برنامه‌ریزی منسجم ملی ممکن است این اعتراض‌ها با گسترده شدن به سقوط رژیم سیاسی موجود و وقوع یک انقلابی سیاسی‌اجتماعی منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی خاطرنشان کرد: طبق تحلیل جامعه‌شناسان سیاسی افرادی همچون شک هوگوی فرانسوی و یا اسکاچ پل که انقلابی اسلامی دهه ۵۰ ایران را موردمطالعه قرار داده‌اند، انقلاب اسلامی ایران به وجود آورده شد؛ یعنی بنیان‌گذار قوی انقلاب اسلامی از پایگاه نهاد مرجعیت دینی با کمک شبکه شاگردان و نهاد روحانیت انقلابی توانست بر پایه خودآگاهی تاریخی در حوزه استبداد داخلی و استعمار خارجی و تمرکز بر آرمان‌گرایی ملی و مذهبی با ایدئولوژی قیام خون بر شمشیر در نهضت تشیع یک بسیج ملی آگاهانه در مردم ایران ایجاد کند و درپی همراه شدن بدنه حاکمیتی با مردم خصوصاً نیروهای نظامی کشور این انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی برسد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان اظهار کرد: این انقلاب مردمی و ایدئولوژیک بر اساس همان خودآگاهی تاریخی سه هدف عمده را در پیش گرفته بود، اولین هدف رفتن استبداد پهلوی و تحقق آزادی و اراده ملی در مدیریت و پیشرفت کشور و هدف دوم کوتاه‌کردن دست استعمارگران کهن ایران اسلامی به‌خصوص انگلستان و امریکا و روسیه از غارت منابع ملی، ایجاد و احیای استقلال ملی در کشور و سومین هدف رفع عقب‌ماندگی‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی و فرهنگی بود.

وی در ادامه افزود: براین‌اساس در یک ارزیابی واقع‌بینانه از یک حرکت جامعه اسلامی و نظام سیاسی یعنی جمهوری اسلامی ایران باید بگوییم اگر اولاً نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام مردم‌سالاری دینی توانسته است اهداف مردم ایران در نهضت انقلابی دهه ۴۰ و دهه ۵۰ را محقق سازد؛ یعنی در هر سه محور مذکور به‌عنوان اهداف و آرمان‌های اصلی مردم ایران در قیام انقلاب اسلامی در این 40 سال پیشرفت‌های چشمگیری ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی در ادامه بیان پیشرفت‌ها ابراز داشت: این پیشرفت‌ها شامل ایجاد فضای آزادی اجتماعی و تحقق اراده مردم در مدیریت کشور، کوتاه‌کردن دست استعمارگران ۲۰۰ساله حاکم بر ایران و سرمایه‌های ملی و هم در تحقق پیشرفت‌های مادی و رفاهی برای مردم و کاهش فقر، فساد و تبعیض می‌توان عنوان کرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: بدون نگاه جانب‌دارانه و تعصب‌های غیرعلمی با مرور دستاوردهای مختلف کشور در این ۴۴ سال می‌توانیم از کارنامه این نظام سیاسی با درنظرگرفتن امکانات و استعدادها و موانع بسیاری که برای حرکت آن توسط نظام سلطه و استعمارگران ایجاد شده بود از عملکرد این نظام سیاسی دفاع کنیم و موفقیت نسبی آن را در تحقق اهداف انقلاب اسلامی به مردم گوشزد کنیم.

برخی مسئولان از فحوای انقلاب فاصله گرفته‌اند

وی خاطرنشان کرد: اگر در برخی آرمان‌ها مانند عدالت اقتصادی، اجتماعی و رفع کامل فقر و تبعیض کشور در نقطه ایده‌آل و مطلوب قرار ندارد می‌بایست شناسایی ریشه‌های اصلی این معضل را موردتوجه خاص قرار دهیم که آیا جریان‌های سیاسی قدرت گرفته در اداره کشور که توسط مردم انتخاب شده‌اند بر اساس همان مؤلفه‌های اصلی پیروزی انقلاب عمل کرده‌اند و یا در حوزه مدیریت کشور از مولفه‌های فحوای انقلاب اسلامی ۵۷ مانند ایدئولوژیک اسلام و محوریت راهبری نهاد ولایت‌فقیه در برخی عملکردها دچار انحراف شده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی اذعان داشت: به نظر می‌رسد دلیل اصلی برخی ضعف‌ها و نقص‌ها در عملکرد مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی به عدم تطابق چگونگی حکمرانی و مدیریت کشور با عملکرد مسئولین در قوای سه‌گانه و یا ساختارهای حاکمیتی بر اساس اندیشه اسلام انقلابی و منویات امامین انقلاب اسلامی بازمی‌گردد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: ملت سرافراز ایران در شرایط امروزه باید قدر سرمایه ملی کشور یعنی نظام سیاسی عزتمند مردم‌سالار را بدانند و بر پایه یک خودآگاهی تاریخی و تحلیل درست از ضعف‌ها و نقص‌ها ضعف‌های حاکمیت اراده ملی خود را که در قالب انتخابات در حوزه قوه مجریه و مقننه با نظارت بر عملکرد مسئولین ورود می‌کند به سمت آرمان‌گرایی اسلامی و انقلابی و ورود جوانان متخصص و متعهد به آن آرمان‌ها در عرصه مدیریت کشور سوق دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باتوجه‌به وجود بیش از یک‌هزارسال استبداد شدید پادشاهی و سلطنتی در ایران ملت شریف ایران عقده‌های زیادی در جان رنج‌دیده خودشان نسبت به مسئله آزادی و حق مشروع آزاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشتند.

باستان‌گرایی باهدف کم‌رنگ کردن اعتقادات مذهبی بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی اظهار کرد: یکی از سیاه‌ترین دوره‌های استبداد در رژیم حاکم بر کشور دوره منحوس پهلوی اول و دوم محسوب می‌شود، رضاخان میرپنج که به دلیل شخصیت دیکتاتور و مستبد در کشور به رضا قلدر معروف شده بود یکی از مستبدترین حکومت‌ها را در ابتدای دهه ۱۳۰۰ در ایران بر جای گذاشت و داستان‌ها و وقایع زیادی از او در زمینه استبداد و دیکتاتوری شدید در اعمال قدرت سیاسی در قالب پادشاهی و سلطنتی برجای‌مانده است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان افزود: فاجعه حمله به متحصنین معترض به دستور کشف حجاب در مشهد مقدس یکی از برگ‌های سیاه دیکتاتوری و استبداد داخلی ایران در دوره رضاخان است در همان دوره رضاخان به تبعه سیاست‌های استعمارگران در ایران به‌ویژه انگلستان خبیث سیاست اسلام‌ستیزی و اسلام زدایی به فرهنگ ایران اسلامی آغاز کرد و با فشار نظامی و سرکوبگری به دنبال حذف تمام نمادهای دینی و مذهبی در ایران و جایگزین‌کردن نمادهای ملی و باستانی به‌جای آنها شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از محققین معتقدند که پهلوی اول و دوم برای کم‌رنگ کردن ریشه‌های مذهبی مردم ایران در مناسبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با مشورت انگلستان و بعد آمریکا سیاست باستان‌گرایی و یا باستان پرستی را در پیش گرفتند تا جایی که حتی نسبت به لغات و واژه‌های عربی و دینی در ادبیات فارسی هم حساسیت نشان دادند و درپی حذف این لغات از فرهنگ‌نامه‌های ادبیات فارسی بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: در ابتدای سلطنت پهلوی دوم که با طراحی انگلستان جایگزین پدر شد کشور با واقعه کودتای ۲۸ مرداد مواجه شد در این کودتا که با طراحی‌های آمریکا و انگلستان در ایران رخ داد در برابر نهضت ملی صنعت نفت و دولت ملی مذهبی مصدق با حمایت‌های مرحوم آیت‌الله کاشانی یکی از سیاه‌ترین برگ‌های استبداد پهلوی دوم در ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: قبل از کودتا انتخابات شورا مطرح بود که با یک نقض آشکار آزادی‌های سیاسی و مدنی در ایران تمام افرادی که در انتخابات رأی آوردند به دلیل گرایش‌های مذهبی و یا عضویت در برخی از گروه‌ها و نهضت‌های آزادی‌خواه مانند فداییان اسلام از طرف رژیم پهلوی تحت‌فشار قرار گرفتند و در یک عملیات سیاسی انتخابات ابطال شد و با یک مهندسی آشکار با انتخابات نمادین گزینه‌های دیکتاتور حاکم پهلوی دوم به مجلس راه یافتند.

وی اظهار کرد: با ادامه سیاست باستان‌گرایی در برابر اعتقادات و فرهنگ دینی مذهبی مردم شریف ایران در زمان پهلوی دوم به نقطه اوج خود رسید تاحدی‌که در شهرهای مذهبی نهاد روحانیت به‌شدت تحت‌فشار قرار گرفت و بسیاری از آزادی‌های اجتماعی مردم در حوزه مناسک دینی با محدودیت‌های بسیاری مواجه شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی در ادامه تصریح کرد: ترویج فرهنگ ضد دینی، بی‌بندوباری اخلاقی توسط نظام حاکم در کشور و به‌صورت رسمی مورد ترویج و تبلیغات وسیع قرار گرفت و شهرهای بزرگ کشور همچون تهران و شیراز مملو از فضاهای ضد اخلاق شد و میلیاردها تومان به روایت اطرافیان شاه از جمله اسدالله اعلم، فرح پهلوی، خواهران شاه حسین فردوس و دیگر اعضای دربار خرج این ولنگاری‌ها و توسعه ضد اخلاق در ایران می‌شد که نمونه بارز آن می‌توان به جشن‌های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی در شیراز اشاره کرد این جشن‌ها با هزینه‌های بسیار گزافی توسط پهلوی دوم در ایران راه‌اندازی می‌شد و بیش از هزاران کاباره و مرکز بی‌اخلاقی و فساد شهوانی در شهرهای بزرگ کشور راه‌اندازی شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان اظهار کرد: در زمان پهلوی دوم فروش مشروبات الکلی به طور رسمی توسعه یافت و تقریباً تمام مولفه‌های اصیل ایرانی مورد هجمه و تغییروتحول قرار گرفت و در زمینه آزادی‌های سیاسی‌اجتماعی هم پر واضح است که در دوره پهلوی دوم با شکل‌گیری سازمان اطلاعات و امنیت ساواک به طراحی آمریکا و اسرائیل تمام حرکت‌های آزادی‌خواه و شخصیت‌هایی که رهبری این حرکت‌ها را به عهده داشتند تحت شناسایی، دستگیر و یا شکنجه و یا کشتار قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: تقریباً هیچ حرکت کوچک و بزرگی در جای‌جای ایران نبود مگر اینکه توسط ساواک شناسایی می‌شد و سرکردگان و رهبران این حرکت‌ها دستگیر و یا به شهادت رسیدند به‌این‌ترتیب بود که نهضت انقلاب اسلامی در ۱۳۴۲ بر ضد فضای دیکتاتوری و استبداد داخلی و فضای استعمار خارجی و عدم استقلال ملی کشور و آزادی‌های مشروع توسط بنیان‌گذار انقلاب اسلامی توسط امام خمینی طراحی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی اذعان داشت: مردم ایران پای آرمان‌ها و شعارهای آزادی، استقلال و مردم‌سالاری بر پایه دین مبین اسلام و مذهب تشیع بسیج شدند و با وجود سال‌ها کشت‌وکشتار توسط دیکتاتوری حاکم یعنی پهلوی دوم و استبداد و خفقان شدید سیاسی‌اجتماعی مردم در ایران ماندند و به مبارزه و خون دادن‌ها ادامه دادند تا اینکه در بهمن ۱۳۵۷ موفق شدند بعد از قرن‌ها از شر رژیم‌های استبدادی، دیکتاتوری و پادشاهی در کشور تمدن‌خیز ایران رها شوند و یک الگوی ویژه و بی‌نظیر را در تاریخ معاصر از مردم‌سالاری دین بنیان و خدا محور در پیش چشم جهانیان به ظهور برسانند.


انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از