حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سمنان:

هتک حیثیت نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب می‌شود

هتک حیثیت نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب می‌شود

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سمنان گفت: نامزدها و طرف‌داران به‌هیچ‌وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و هر گونه هتک حرمت حیثیت نامزدهای انتخاباتی ممنوع و متخلفین طبق قانون مجازات خواهند شد.

مهدی سعدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در خصوص  قوانین لازم‌الاجرا قابل‌توجه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: مطابق ماده ۷۰ قانون تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی هشت روز قبل از شروع فرایندرای گیری تبلیغات کاندیداها آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی‌ ادامه خواهد داشت؛ بنابراین فعالیت‌های میدانی نامزدها خارج از زمان اعلام شده در صورت اثبات جرم محسوب خواهد شد.

بنا به گفته مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سمنان براساس ماده ۷۶ قانون تبلیغات انتخاباتی، نصب اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی، تابلوهای بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های وابسته به دولت و خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی و تأسیسات عمومی و دولتی، صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی در سراسر کشور ممنوع است و در صورت اثبات جرم به مجازات درجه هفت موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به‌استثنای حبس محکوم می‌شود.

وی ضمن اشاره به ماده ۷۸ قوانین ستاد انتخابات در ادامه تصریح کرد: مطابق این ماده ستادی به عنوان ستاد مرکزی محسوب می شود که فعالیت انتخاباتی تبلیغاتی نامزدها و طرف‌داران در آن ساماندهی و انجام می‌شود و عناوین مشابهی نظیر ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، ستاد بانوان و... ستاد تبلیغاتی محسوب نمی‌شود.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابی خود را دارا باشد و در هر شهر و روستا و در هر منطقه شهرداری، حوزه انتخابی یک ستاد انتخاباتی فرعی نیز می‌تواند داشته باشد.

سعدی در ادامه خاطرنشان کرد: نامزدها موظف هستند نشانی و مسئول ستادهای اصلی و فرعی مربوطه را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام کنند و هر نامزد می‌تواند علاوه بر ستاد انتخاباتی حقیقی یک ستاد انتخاباتی مجازی داشته و نام مسئول و نشانی دقیق درگاه اینترنتی را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانه اعلام شده از وزارت کشور ثبت کند.

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سمنان تصریح کرد: مطابق ماده ۷۹ انتخابات درج آگهی یا نشر محتوا علیه نامزدهای انتخاباتی یا احزاب و گروه‌های سیاسی و یا اعلام خبر خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه‌های همگانی ممنوع بوده و پلیس فتا و ضابطین قوه قضاییه موظف به رصد موارد یاد شده و برخورد با متخلفین هستند.

این کارشناس حقوقی در ادامه افزود: ضمن معرفی مرتکب جرم ماده ۷۹ به مراجع قضایی نامزد می‌تواند پاسخ خود را به رسانه‌های مربوطه اعلام کند و رسانه یاد شده طبق قوانین و مقررات موظف به چاپ یا نشر فوری آن حداکثر ظرف ۲۴ ساعت خواهد بود.

وی در ادامه نشر تخلف انجام شده ابراز داشت: درصورتی‌که امکان انتشار از طریق رسانه مرتکب وجود نداشته باشد مسئول می‌بایست با هزینه خود پاسخ نامزد را به رسانه مشابه دیگری ارسال کند و آن رسانه مکلف به انتشار مطالب در اولین نشر خواهد بود.

سعدی در ادامه جرم ماده ۷۹ خاطرنشان کرد: طبق قانون عدم رعایت مفاد ماده ۷۹ انتخابات جرم محسوب می‌شود و مرتکب به مجازات تبصره ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به‌استثنای حبس محکوم خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سمنان تصریح کرد: مطابق ماده ۸۰ داوطلبان نمایندگی و طرف‌داران آنان به‌هیچ‌وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود و یا داوطلب موردنظر را مطرح کنند و هر گونه هتک حرمت حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع است و متخلفین طبق قانون مجازات خواهند شد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از