حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیرکل ثبت‌ احوال استان سمنان:

5 درصد سمنانی‌ها کارت ملی ندارند

5 درصد سمنانی‌ها کارت ملی ندارند

مدیرکل ثبت‌ احوال استان سمنان گفت: ۵ درصد از مردم استان سمنان هنوز برای تعویض کارت هوشمند ملی اقدامی نکرده‌اند.

عباس قندالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به اینکه ۱۱ اداره و یک نمایندگی خدمات‌رسانی به شهروندان در زمینه ثبت‌احوال در استان سمنان فعال است، گفت: کمبود نیروی انسانی در سطح ادارات ثبت‌احوال وجود دارد.

مدیرکل ثبت‌ احوال استان سمنان با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی طی سال گذشته، افزود: قرار بر جذب هفت نفر در ادارات ثبت احوال بود که متأسفانه فقط چهار نفر جذب شدند و مابقی سهمیه‌ها سوخت.

وی با اشاره به تعویض شناسنامه‌های قدیمی در استان سمنان، اظهار کرد: تاکنون ۶۵ درصد از مردم استان سمنان شناسنامه خود را تعویض کرده‌اند.

قندالی با بیان اینکه تعویض شناسنامه الزامی نیست، تصریح کرد: برای گرفتن گذرنامه، داشتن شناسنامه با عکس جدید الزامی است که به همین خاطر افراد دارای شناسنامه قدیمی مجبور به تعویض آن می‌شوند.

این مقام مسئول در خصوص آخرین وضعیت کارت هوشمند ملی در سطح استان، اظهار کرد: عقب‌ماندگی در صدور و چاپ کارت ملی هوشمند در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد از مردم استان کارت هوشمند ملی دریافت کرده‌اند، گفت: ۵ درصد از مردم استان سمنان هنوز برای تعویض کارت هوشمند ملی اقدامی نکرده‌اند.

قندالی با انتقاد از عدم دریافت کارت ملی هوشمند توسط ۶ هزار شهروند علی‌رغم چاپ آن، افزود: چندین نوبت پیامک برای این افراد ارسال شده که کارت خود را دریافت کنند؛ اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: کارت هوشمند ملی تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده و نیازی به اعتبار آن نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، یک‌هزار و ۶۰۰ تولد در استان سمنان ثبت شد، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته 0.2 درصد کاهش ولادت در استان داشته‌ایم.

قندالی با اشاره به فراوانی نام‌های دختر و پسر در استان سمنان، گفت: امیرعلی ۲۹ مورد، آیهان ۲۵ مورد، امیرحسین ۲۰ مورد و علی ۲۰ مورد و محمد ۱۷ مورد در بین نام‌های پسرانه و فاطمه ۳۲ مورد، هانا ۲۰ مورد، ماهلین ۲۰ مورد، زهرا ۱۷ مورد، فاطمه زهرا ۱۷ مورد در بین نام‌های دخترانه، پرطرف‌دارترین نام‌های انتخابی برای نوزادان متولدشده طی سال جاری در استان بود.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن گواهی ولادت در سطح استان، بیان کرد: به‌صورت پایلوت این طرح اجرا شد که به علت کاستی‌های موجود متوقف و در صورت رفع آن ادامه می‌یابد.

این مقام مسئول افزود: الکترونیکی شدن گواهی ولادت از سوی بیمارستان صورت می‌گیرد و والدین فقط برای نام‌گذاری فرزند خود باید به ثبت‌ احوال مراجعه کنند.

قندالی از رشد 3.2 درصدی وفات در این استان خبر داد و گفت:۹۸۰ فوتی طی سال جاری در این استان ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری ۳۱۱ مورد طلاق در استان سمنان ثبت شد، ابراز کرد: سال گذشته در این بازه زمانی ۳۰۵ مورد طلاق به ثبت رسیده بود.

به گفته این مقام مسئول، آمار طلاق در این خطه طی سه‌ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته است.

وی از رشد 0.1 درصدی ازدواج در این استان خبر داد و افزود: ۷۶۹ ازدواج در این استان طی سال جاری به ثبت رسیده است.

قندالی با اشاره به راه‌اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیت در سمنان گفت: وضعیت شاخص‌های جمعیتی از جمله ولادت و همچنین ازدواج و طلاق در این اتاق بررسی و رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه با نرم‌افزاری ثبت وقایع حیاتی درج خواهد شد که بتوان روی آن تحلیل کرد، اظهار کرد: آمارهای احصاء شده در اختیار پژوهشگران، محققان، کارشناسان علوم اجتماعی قرار خواهد گرفت.

قندالی با اشاره به رونمایی از سامانه «هُدا»، بیان کرد: سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان راه‌اندازی شده که ثبت ولادت و صدور هوشمند شناسنامه نوزاد و طرح متمرکزسازی چاپ و صدور شناسنامه سریع‌تر صورت می‌گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از