حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس و مربی علوم ورزشی:

روستاهای دامغان امکانات ورزشی مناسبی ندارند

روستاهای دامغان امکانات ورزشی مناسبی ندارند

کارشناس و مربی علوم ورزشی گفت: متأسفانه توزیع امکانات ورزشی عادلانه نیست و در برخی روستاها نبود امکانات سبب شده جوانان زیادی از ورزش فاصله بگیرند.

الهام عالمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در توضیح عدم ثبات جوانان و نوجوانان در ورزش گفت: ورزش یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای بهبود سلامت جسمی و روانی جوانان و نوجوانان است؛ اما با این حال بسیاری از افراد در طول زمان نسبت به ادامه فعالیت‌های ورزشی عدم ثبات دارند.

مربی و کارشناس علوم ورزشی در ادامه افزود: یکی از دلایل اصلی عدم ثبات در ورزش، تغییرات سریع در علایق و اولویت‌های جوانان است؛ زیرا در این سن نوجوانان به‌دنبال هویت‌سازی و تجربه‌های جدید هستند و این امر سبب شده که آن‌ها به‌راحتی از یک رشته ورزشی به رشته‌ای دیگر یا حتی به فعالیت‌های غیرورزشی روی آورند.

وی عنوان کرد: فشارهای اجتماعی و تمایل به جلب توجه نیز می‌تواند بر انتخاب‌های ورزشی آن‌ها تأثیر بگذارد.

عالمی با بیان اینکه در دامغان از برخی رشته‌های ورزشی استقبال بسیاری صورت گرفته است، بیان کرد: رشته‌هایی مانند فوتبال، والیبال و تکواندو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بیش‌ترین تعداد ورزشکاران در این سه رشته حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: فوتبال به‌دلیل جذابیت و فضای اجتماعی‌اش، به‌سرعت در میان نوجوانان رواج یافته و والیبال به‌عنوان یک ورزش گروهی، فرصت‌های خوبی برای تعامل اجتماعی فراهم می‌کند، ورزش تکواندو نیز به‌عنوان یک ورزش رزمی در این منطقه مورد توجه قرار گرفته و هنرجوهای بسیاری را به خود اختصاص داده است.

مربی و کارشناس علوم ورزشی استقبال ورزشکاران را در هر دوره مقطعی عنوان کرد و افزود: استقبال از ورزش‌های مختلف مقطعی بوده و ثبات ندارد، هنگام تعطیلات تابستان تعداد هنرجوها در همه رشته‌ها افزایش پیدا می‌کند و مجدد با شروع فصل پاییز از تعداد هنرجو‌ها کاسته می‌شود.

وی بیان کرد: در مقایسه با گذشته رشته‌های ورزشی متنوعی در دامغان وجود دارد؛ اما با این حال، در سال‌های اخیر استقبال چشمگیری از ورزش صورت نگرفته و هنوز شاهد بی‌میلی افراد به‌خصوص جوانان و نوجوانان به ورزش هستیم.

عالمی یکی از دلایل بی‌میلی افراد نسبت به ورزش را افزایش استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی دانست و افزود: با گسترش بازی‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی، زمان کم‌تری برای فعالیت‌های بدنی باقی می‌ماند، همچنین فشارهای تحصیلی و نیاز به موفقیت در زمینه‌های دیگر زندگی سبب شده که جوانان اولویت کم‌تری برای ورزش قائل شوند.

وی تأکید کرد: عدم وجود امکانات ورزشی مطلوب نیز مانع از جذب بیش‌تر جوانان به ورزش شده و در برخی مناطق مانند روستاها عدم دسترسی به فضاهای ورزشی باعث شده که نوجوانان نتوانند به‌راحتی به فعالیت‌های ورزشی بپردازند. 

مربی و کارشناس علوم ورزشی ابراز کرد: برای افزایش میل جوانان به ورزش، باید برنامه‌های جامع و جذابی طراحی شود و ترویج فرهنگ ورزش در خانواده‌ها و مدارس باید شکل بگیرد تا بتوان میل جوانان و نوجوانان را به ورزش افزایش داد و از بروز مشکلات جسمانی و روانی ناشی از کم‌تحرکی جلوگیری کرد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از