حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
پالس ناامیدکننده معاون اول دولت؛

فصل جدید ناترازی‌ها در راه است

فصل جدید ناترازی‌ها در راه است

ارسال پالس ناامیدی به کشور از سوی معاون اول دولت در زمینه ناترازی‌های انرژی در حالی رخ می‌دهد که در دولت سیزدهم ناترازی‌های انرژی باقی‌مانده از هشت سال مدیریتی برجام برطرف شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به نقل از خبرگزاری «راه دانا»؛ در حالی عمر دولت چهاردهم به حدود یک ماه می‌رسد که در همین ابتدای مسیر، زمزمه ناترازی‌ها در آینده‌ای نزدیک از سوی معاون اول دولت، زمینه بروز نگرانی‌ها برای فصل سرما را افزایش داده است.

محمدرضا عارف در تازه‌ترین اظهارات خود درباره شرایط کشور گفته است از الان مشخص است که ‎زمستان با ناترازی ‎گاز روبه‌رو خواهیم شد! او این را هم گفته که بعد از آن هم در تابستان ناترازی ‎برق خواهیم داشت، این شرایط قابل دوام نیست و باید اصلاح شود!

این اظهارات معاون اول دولت بیش از هر چیز نگرانی از شرایط آتی کشور را برای مردم افزایش می‌دهد موضوعی که دست‌کم رأی‌دهندگان به پزشکیان با هدف کاهش آن یعنی بهبود معیشت، کاهش نگرانی‌ها و مشکلات کشور و اصلاح وضع اقتصاد انتظارش را داشتند حالا اما معاون اول دولت در کم‌تر از یک ماه قبول مسئولیت، در شرایطی که هنوز هیچ نویدی از بهبود وضع اقتصادی و معیشت مردم نداده است در گام نخست از اخبار ناامیدکننده شروع کرده است.

این در حالی است که عمر سه‌ساله دولت سیزدهم در حالی سپری شد که ناترازی‌های انرژی که محصول مدیریت هشت‌ساله دولت تدبیر و امید بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شد تا دست‌کم بر نگرانی مردم از ایجاد ناآرامی دامن زده نشود.

برنامه ششم توسعه، دولت روحانی را مکلف کرده بود طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور در این مدت ۱۱ هزار مگاوات افزایش یافت؛ یعنی 14 هزار مگاوات کمتر! 

افزایش ظرفیت تولید برق در دوره روحانی فقط ۲۳ درصد بود، در حالی که در دولت‌های نهم و دهم، ۸۵ درصد رشد داشت. این یعنی عملکرد دولت روحانی، بدترین عملکرد دولت‌ها در حوزه تولید برق ظرف چند دهه گذشته بوده است. «رضا اردکانیان» وزیر نیرو دولت روحانی گفته بود که ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف، توجیه اقتصادی ندارد و اینکه فقط نیروگاه بسازیم تا جوابگوی ۲۰۰ ساعت مصرف برق باشیم توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد!

همین امر موجب شد که ناترازی برق گریبان بنگاه‌های تولیدی و کارخانجات را گرفته و مسیری سخت را برای تولید و صنعت کشور ایجاد کند.

روی کار آمدن دولت سیزدهم در چنین شرایطی توانست در مدت زمانی کوتاه یعنی عمری سه‌ساله دولت ورق را عوض کرده و ناترازی برق را جبران کند.

دولت سیزدهم در حالی ویرانه‌ای از مدیریت در حوزه انرژی برق را از دولت قبل تحویل گرفته بود که با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور را که در سال ۸۹ به ثبت رسیده بود، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد؛ تا این‌گونه ناترازی برق جبران شود.

ناترازی گاز در زمستان پیش رو اما موضوعی است که معاون اول دولت آن را نوید داده است موضوعی که‌ می‌توان گفت در دولت سیزدهم با چند رویکرد از سوی دولت شهید رئیسی جبران شده بود و برخلاف ویرانه‌ای که از دولت حسن روحانی برای کشور ماند، مسعود پزشکیان با میراث بحران‌زده از دولت قبل مواجه نبود.

یکی از راهکارهای حل ناترازی گاز ذخیره آن در فصول گرم سال برای بهره‌برداری در فصول سرد است، موضوعی که‌ در دولت هشت‌ساله روحانی مغفول ماند؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه به جریان افتاد و دولت تلاش کرد با اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی گاز مشکل ناترازی را جبران کند. از سوی دیگر افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و سوآپ گازی با ترکمنستان گام مهمی دیگر برای اجرای مدیریت رو به جلو و کاهش معضلات کشور برداشته شد.

این اقدامات در حالی انجام می‌شد که بارقه‌های امید برای حل معضلات در کشور در حال شکل‌گیری بود؛ اما اظهارات عارف در شرایطی که جامعه به دنبال رفع مشکلات است نه‌تنها رویکرد حل معضلات را دنبال نمی‌کند؛ بلکه ناامیدی و رویکرد نمی‌شود و نمی‌توانیم را به جامعه پمپاژ می‌کند.

 راهکار دولت سیزدهم برای جبران مشکلات برجامانده از دولت قبل!

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این‌باره گفت: مهم‌ترین ویژگی دولت شهید رئیسی این بود که همواره بر می‌توانیم و حل مشکلات امری شدنی است، تأکید داشت و همین باعث شد در طول سه سال بسیاری از مشکلات باقی‌مانده از دولت قبل را حل کند.

وی افزود: از عارف هم این انتظار می‌رود که پیش از طرح مسائلی که موجب نگرانی مردم از زمستان پیش رو شود به اراده دولت برای حل مشکلات و ایجاد امید و انگیزه می‌توانیم در جامعه تأکید داشته باشد.

حالا اما باید دید دولت چه برنامه‌ای برای رفع ناترازی‌ها خواهد داشت آیا افزایش قیمت‌های نگران‌کننده یا همدلی با مردم برای حل معضلات.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از