حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس اقتصادی:

مردم موظف به پرداخت مالیات هستند

مردم موظف به پرداخت مالیات هستند

کارشناس اقتصادی گفت: تمامی افراد در جامعه یا به طور مستقیم و یا به شکل غیرمستقیم موظف به پرداخت مالیات هستند.

ناصر امن‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به پرداخت مالیات توسط مودیان مالیاتی، گفت: مالیات یک هزینه اجتماعی است که همه مردم در جامعه، مؤسسات، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و تمامی مراکز تجاری جهت بهره‌برداری از امکانات و منابع داخل کشور موظف به پرداخت هستند.
 
کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: پرداخت همه نوع مالیات به این منظور صورت می‌پذیرد که توانایی جایگزین‌کردن امکانات و منابع فراهم شود تا زیر ساخت‌ها توسعه یابد.
 
وی با بیان اینکه در کل کشورهای جهان مالیات یک مبحث مهم اقتصادی محسوب می‌شود، تصریح کرد: قانون مشخصی برای پرداخت مالیات وضع شده که همچنین در کشور ما نیز در ماده ۵۱ قانون اساسی کشور به بحث مالیات اشاره شده است.

به گفته امن‌زاده؛ بر اساس قانون مالیاتی کشور ایران مالیات به صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت می‌شود.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات مستقیم مالیاتی است که به درآمد و دارایی‌های افراد تعلق می‌گیرد، گفت: همه افرادی که تبعه و ساکن در ایران هستند، باید مالیات مستقیم را پرداخت کنند و این مالیات شامل افرادی است که در ایران اموال یا درآمد دارند؛ اما در ایران ساکن نیستند می‌شود که موظف به پرداخت هستند.
 
امن‌زاده با بیان اینکه مالیات غیرمستقیم به مبلغی اتخاذ می‌شود که کاملاً به‌صورت غیرمستقیم از افراد دریافت می‌کنند، اظهار کرد: درج یک مبلغ بر کالاهای مصرفی که خریداران هنگام خرید کالا و محصول، آن مبلغ درج شده را به‌عنوان مالیات به دولت می‌پردازد.
 
وی، مالیات بر درآمد، مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف درآمدی، مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث و مالیات بر حق تمبر  را از انواع مالیات مستقیم برشمرد.
 
امن‌زاده اذعان کرد: همچنین مالیات غیرمستقیم نیز به شاخه‌های مختلف مالیات حقوق و عوارض گمرکی، مالیات غیرمستقیم بر مصرف و مالیات بر ارزش‌افزود ه تقسیم می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه مالیات حقوق و عوارض گمرکی به شکل‌های مختلفی دریافت می‌شود، گفت:  مالیات بر حقوق گمرکی، مالیات سود بازرگانی، مالیات واردات اتومبیل، مالیات حق ثبت سفارش کالا و مالیات حق ثبت از افراد دریافت می‌شود.
 
امن‌زاده با اشاره به اینکه  در همه نقاط جهان مردم موظف به پرداخت مالیات هستند، افزود: میزان و نوع مالیات طبق دستورات دولت‌ها به دست سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود،

وی خاطرنشان کرد: در سراسر جهان افرادی که از پرداخت مالیات امتناع می‌ورزند توسط دولت مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند همچنین در کشور ما علی‌رغم سایر کشورها از کشاورزان و دامداران مالیات گرفته نمی‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از