حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
فرماندار شهرستان سرخه:

مشکل آب شرب سرخه مرتفع می‌شود

مشکل آب شرب سرخه مرتفع می‌شود

فرماندار شهرستان سرخه گفت: مشکل آب شرب شهرستان سرخه با احداث 4 چاه در منطقه فیروزکوه و 4 ایستگاه پمپاژ برای همیشه مرتفع خواهد شد.

 حجت‌الله کرمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مشکلات آب شرب شهر سرخه و روستاهای اطراف، گفت: آبرسانی به شهرستان سرخه با ۸۱ کیلومتر خط انتقال از شهرستان فیروزکوه استان تهران انجام شده است.

 وی با اشاره به اینکه قرار است چهار چاه در منطقه فیروزکوه و چهار ایستگاه پمپاژ، ۵۰ لیتر آب را به مخزن گردنه بشم پمپاژ کرده و از آنجا آب وارد شهرستان شود، افزود: محدوده‌های مربوط به ایستگاه‌ها و مخزن گردنه در اوایل سال ۱۴۰۱ مورد بازدید قرار گرفت که در چاه اول فقط یک خط لوله در مدار بود که با درنظرگرفتن ابنیه، موتور، تراس و برق چاه، ۲۵ درصد از کار چاه اول انجام شده بود، چاه دوم وجود داشت و هیچ کاری برای آن انجام نشده بود و چاه سوم و چهارم هم که زمین خالی بود.

فرماندار شهرستان سرخه همچنین تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر، اعتباراتی در بخش چاه‌ها دریافت شد که چاه اول کامل و تنها 5 درصد از کار باقی‌مانده، عملیات عمرانی در چاه دوم و سوم انجام شده اما در مدار نیستند و اقداماتی در چاه چهارم نیز در حال انجام است؛ ولی هنوز در مدار قرار نگرفته است.

کرمانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور از محل طرح مهاباد دو برای این خط اعتبار تعیین کرده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۷۵ میلیارد تومان برای این خط هزینه شده که با تلاش‌های استاندار فعلی، نماینده مجلس و امام جمعه بخشی از هزینه‌ها تأمین شده و همچنین ۳۵۰ میلیارد ریال نیز از دستگاه‌های موردنظر در تهران اعتبار جذب شده است.

وی در خصوص وضعیت ایستگاه‌های پمپاژ آب، گفت: طی بازدیدهای انجام شده در سال ۱۴۰۱، تغییری در ایستگاه اول به وجود نیامده بود و ایستگاه دوم هم که وجود خارجی نداشت و زمین خالی بود و فقط ایستگاه سوم و ایستگاه چهارم پیشرفت ۷۰ و ۸۰ درصدی داشته است.

 این مقام مسئول در ادامه افزود: در بازدید تیرماه ۱۴۰۳، ایستگاه اول به دلیل نیمه کارگذاشتن پیمانکار قبلی طبق ماده ۴۸ نمی‌شد کار را به انجام رساند که وزارت نیرو پیش از سال ۱۴۰۲ او را از قاعده پیمان خارج کرد و مناقصه احداث ایستگاه اول در حال انجام است و ایستگاه دوم از صفر به ۸۵ درصد، ایستگاه سوم به ۹۰ درصد و ایستگاه چهارم نیز ۱۰۰ درصد رسیده که محوطه‌سازی و برق‌کشی انجام و نگهبان دارد.

 به گفته کرمانی؛ به استثنا ایستگاه اول که ایستگاه مهمی نیز است، بقیه پروژه طبق قول مسئول آب و فاضلاب شرق تهران، تا پایان شهریورماه، پیمانکاران چاه‌ها و ایستگاه پمپاژ را به طور کامل تحویل خواهند داد.

وی در خصوص میزان آب ورودی به گردنه بشم، اظهار کرد: طی دو سال اخیر میزان آب ورودی از ۱۲ لیتر در ثانیه به ۳۲.۵ لیتر در ثانیه رسیده است.

 کرمانی با بیان اینکه ۹ روستای واقع در محدوده فیروزکوه تا گردنه بشم باید از این خط آب که مربوط به استان تهران است، بهره‌مند شوند، گفت: تخصیصی که به شهر سرخه داده شده حدود ۵۰ لیتر در ثانیه است که با تکمیل خط، تا پایان سال جاری به این مقدار خواهد رسید.

فرماندار شهرستان سرخه با بیان اینکه برق ایستگاه اول پمپاژ متصل به برق شهرک صنعتی فیروزکوه است، عنوان کرد: به دنبال قطعی برق و قطع ایستگاه پمپاژ، امکان پمپاژ آب باکیفیت وجود ندارد، در نتیجه آب به سمت ایستگاه دوم، سوم و چهارم حرکت می‌کند و در نهایت وارد گردنه بشم می‌شود.

 وی با بیان اینکه در پی مصارف مخزن آب تخلیه می‌شود، اظهار کرد: باهدف مدیریت جریان آب و جهت جلوگیری از قطع کامل، آبی باکیفیت پایین‌تر وارد شبکه شرب شده تا مردم استفاده کنند و البته این آب کاملاً بهداشتی بوده و از نظر شرب مشکلی ندارد.

کرمانی افزود: طبق برآورد اداره برق شهرستان فیروزکوه با مبلغ ۴ میلیارد ریال، برق ایستگاه اول از برق شهرک صنعتی جدا و به برق شبکه سراسری مصارف خانگی متصل خواهد شد و در آن صورت دیگر شاهد قطعی برق نخواهیم بود و پمپاژ آب به‌صورت مداوم در ایستگاه انجام و در نهایت آب نامطبوع نیز وارد لوله‌ها نخواهد شد.

وی یادآور شد: طبق آخرین مذاکرات انجام شده با آب و فاضلاب شرق تهران، در نظر داریم این مبلغ از محل منابع جاری استان تهران تأمین شود تا بتوانیم تحویل کامل خط انتقال آب شرب شهر سرخه از شهرستان فیروزکوه را در سال ۱۴۰۳ جشن بگیریم.

فرماندار شهرستان سرخه با بیان اینکه در حال حاضر شهر سرخه و پنج روستای هم‌جوار از آب بهره‌مند می‌شوند، گفت: به علت فرسودگی شبکه آب شرب در داخل سرخه و بیابانک و بعضاً مصرف بی‌رویه در روستاها، شاهد کم‌آبی هستیم.

 به گفته کرمانی، پیک مصرف شهرستان سرخه در سال ۱۴۰۱، ۴۷ لیتر در ثانیه بوده و در حال حاضر پیک مصرف به علت افزایش جمعیت و ساخت‌وساز انجام شده در شهر و روستا به ۷۶ لیتر در ثانیه رسیده است که این مقدار آب، از فیروزکوه، چلیم و چاشم تأمین می‌شود.

وی با اشاره به جریان انتقال آب در زمان بحران، گفت: چاه‌ها باید وارد مدار تصفیه‌خانه شده و سپس به شبکه شرب وارد شود، هنگامی که دچار بحران آب می‌شویم، آب وارد تصفیه‌خانه نشده و به‌صورت مستقیم به شبکه شرب وارد می‌شود، البته از نظر بهداشتی مصرف این آب مشکلی ندارد.

کرمانی ابراز امیدواری کرد: با مدیریتی که در فیروزکوه انجام‌گرفته و پیگیری‌های انجام شده در جهت بازگرداندن چاه‌هایی که از مدار خارج شده‌اند در حال دریافت ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از وزارت نیرو در جهت ورود مجدد آن‌ها به مدار تصفیه‌خانه سرخه هستیم که با این اقدامات مشکل آب شرب شهرستان برای همیشه مرتفع خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از