حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس‌ارشد تربیت‌‌بدنی:

مصرف استروئیدها اعتیادآور است

مصرف استروئیدها اعتیادآور است

کارشناس‌ارشد تربیت‌‌بدنی گفت: پس از هربار مصرف استروئیدها نیاز به استفاد مجدد از آن‌ها افزایش یافته و می‌بایست دوز مصرف بالاتر برود.

مائده توانگر در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مسئله دوپینگ در بین ورزشکاران گفت: دوپینگ هنگام ورزش به معنای نقض مقررات آژانس جهانی ضد دوپینگ بوده و در گذشته ورزشکاران زیادی از استروئیدها استفاده می‌کردند.

کارشناس ارشد تربیت‌ بدنی در ادامه افزود: ورزشکارانی که از استروئید استفاده می‌کنند زندگی و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند؛ زیرا سبب بروز آسیب‌های بدنی می‌شوند و فرد به‌مرور در روزمرگی خود تمایل به احساس اثرات این داروها دارد و نمی‌تواند بدون مصرف آن‌ها به زندگی بپردازد.

توانگر عنوان کرد: داروهای استروئیدی سبب بروز طیف گسترده‌ای از احساسات منفی در انسان شده و شایع‌ترین عارضه مصرف استروئید افسردگی است که باعث می‌شود بسیاری از مصرف‌کنندگان دست به خودکشی بزنند.

وی با بیان اینکه مصرف استروئیدها به‌شدت اعتیادآوراست، گفت: تصوراینکه می‌توان به‌صورت کنترل شده از این داروها برای افزایش عملکرد استفاده کرد یک اشتباه محض بوده؛ زیرا پس از هربار مصرف استروئید احساس نیاز در افراد به‌شدت افزایش می‌یابد و میزان دُز مصرف در دفعات بعد بالاتر می‌رود.

توانگر خاطرنشان کرد: استروئید‌ها به‌مرور زمان سبب اُفت فشارخون، قند خون و کاهش ضربان قلب شده و به‌نوعی سبب پیرشدن قلب می‌شود، به دلیل کاهش قند خون فرد در صورت عدم مصرف دچار ضعف جسمانی می‌شود.

وی بیان کرد: استفاده استروئید‌ها در مقادیر بزرگ‌تر از توان متابولیک سبب سمی شدن خون شده و با اعتیاد شدید و مصرف مداوم  پس از گذشت یک هفته فرد را دچار مرگ می‌کند.

توانگر‌ ابراز کرد: استفاده از استروئیدها نوعی مرگ خاموش را برای مصرف‌کنندگان رقم زده و همچنین سبب مشکلات روان‌شناختی در افراد می‌شود، به‌نوعی که مردان با اندام بزرگ و ماهیچه‌ای فکر می‌کنند لاغر و ضعیف هستند و زنان با اندام لاغر احساس چاقی می‌کنند بنابراین مصرف استروئید‌ها یک معضل اخلاقی پدید ‌می‌آورد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از