حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

مصرف دخانیات در ایران نگران‌کننده است

مصرف دخانیات در ایران نگران‌کننده است

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: میزان مصرف دخانیات در ایران رو به افزایش است و تا 40 سال آینده جزو سه کشور پرمصرف در جهان خواهد بود.

حمیده پرچ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به شیوع گسترده مصرف دخانیات در جهان گفت: در حال حاضر یک میلیارد و 300 میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند که ۸۴ درصد آن‌ها در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند. 

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ادامه افزود: مصرف دخانیات توسط این تعداد از جمعیت جهان با ضرر اقتصادی بیش از یک تریلیون و 400 میلیارد دلاری برای کشورهای جهان و مرگ 8 میلیون نفر همراه است.  

پرچ با بیان اینکه مصرف دخانیات برای اطرافیان فرد مصرف‌کننده نیز بسیار مضر است، افزود: مصرف دخانیات سالیانه موجب مرگ 8 میلیون نفر در جهان می‌شود که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها به دلیل مواجه با دود دست دوم که از سوی فرد مصرف کننده به سایر اطرافیان انتقال داده می‌شود جان خود را از دست می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش مصرف دخانیات در جهان ابراز کرد: اگر پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات در جهان انجام نشود تا پایان قرن حاضر یک میلیارد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در جهان رقم می‌خورد و کشورهای ایران و مصر و پاکستان تا 40 سال آینده بیشترین مصرف را خواهند داشت.

پرچ در مورد مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان در کنترل استعمال دخانیات توضیح داد: ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و همچنین ممنوعیت تبلیغ دخانیات و مصادیق آن مانند، قلیان و سیگارهای الکترونیک جزو برنامه‌های پیشگیری از مصرف دخانیات است.

وی در مورد سایر برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان ابراز کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص مضرات استعمال دخانیات و کنترل ساماندهی عرضه محصولات دخانی در مراکز عرضه غیرمجاز و اجرای برنامه شهر و روستای سالم بدون دخانیات با تمرکز بر حذف پایدار دخانیات شامل برنامه‌های این دانشگاه است. 

پرچ اشاره‌ای به قانون جامع کنترل دخانیات کرد و گفت: از سال ۱۳۸۵ بر طبق قانون، مصرف دخانیات در مکان‌هایی نظیر اماكن متبركه و مقدسه، مصلي ها، بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سالن‌هاي نمايش، سينماها، موزه‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ، اماكن فرهنگي و فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومي، ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي، وسايل نقليه عمومي، مؤسسات و سازمان‌های دولتي ممنوع است.

بنا به گفته این مقام مسئول، یکی از وظایف دانشگاه جمع‌آوری کامل استندها و قفسه‌های فروش مواد دخانی در معرض دید عموم است. مراکز عرضه دخانیات اگر پروانه عاملیت فروش مواد دخانی را دارا باشند باز هم اجازه به تبلیغ و نمایش آن ندارند.

وی همچنین تصریح کرد: نظارت بر ممنوعیت فروش مواد دخانی تا شعاع 100 متری مراکز آموزشی و تحصیلی، اماکن متبرکه و مساجد، مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود و پروانه عاملیت فروش تعلق نخواهد گرفت.

پرچ به بیان نظارت‌ها و وظایف پرداخت و افزود: یکی دیگر از وظایف دانشگاه علوم پزشکی سمنان نظارت بر مراکزی است که پروانه عاملیت فروش را ندارند، همچنین نظارت بر ممنوعیت فروش سیگار به‌صورت دانه‌ای و باز در مراکز فروش مواد دخانی انجام شده و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

وی همچنین ابراز کرد: نظارت بر ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال انجام شده و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول از اجرای برنامه شهر و روستای سالم و بدون دخانیات خبر داد و افزود: این برنامه در شهرهای دامغان، امیرآباد و روستای قدرت‌آباد و صیدآباد با رسالت حذف سیگار و قلیان در حال اجرا است.

وی به نرخ پایین مالیات بر دخانیات اشاره کرد و افزود: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ بر اساس بند ت ماده ۲۶، انواع سیگار و محصولات دخانی شامل مالیات هستند و هرساله این مالیات ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما بازهم بازدارنده نیست.

 بنا به گفته این مقام مسئول  برطبق مصوبه اجرا شده در سال ۱۴۰۲ برای محصولات سیگار، توتون، پیپ و تنباکو تولید داخلی با نشان ایرانی ۱۵ درصد افزایش مالیات انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای محصولات سیگار، توتون، پیپ و تنباکو با نشان بین‌المللی ۲۵ درصد مالیات و برای سیگارهای وارداتی با هر نشانی ۵۰ درصد و هر بسته تنباکوی ۵۰ گرمی تولید داخلی و نشان ایرانی ۲۰ درصد و همچنین تنباکوی ۵۰ گرمی وارداتی ۵۵ درصد مالیات تعیین شده است.

وی همچنین ابراز کرد: بر طبق آخرین مطالعات انجام شده وزارت بهداشت در سال ۹۵، حدود ۱۰/۶ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند، از این میزان ۱۳/۶ درصد پسران و ۷/۹ درصد دختران هستند.

پرچ همچنین از تولید 70 میلیارد نخ سیگار طی یک سال در کشور خبر داد و افزود: از این تعداد سیگار تولید شده 11 میلیارد آن داخلی و مابقی آن وارداتی است.

بنا به گفته این مقام مسئول در سطح مجموعه علوم پزشکی استان سمنان یک هزار و 408 مکان دارای مجوز فروش دخانیات وجود دارد که  طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از