حالت تاریک
  • شنبه, 1403/10/08 شمسی | 2024/12/28 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن مرآت نیوز | meraatnews.com هستید؟
هم‌زمان با آزادسازی نرخ بلیت؛

ناوگان هوایی کشور جوان می‌شود

ناوگان هوایی کشور جوان می‌شود

هم‌زمان با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تأمین مالی، شرکت‌های هواپیمایی از افزایش عرضه صندلی و ورود ۱۱۳ ناوگان هوایی زمین‌گیر به کشور خبر داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، بخش هوایی کشور یکی از مهم‌ترین شقوق حمل‌ و نقلی در کشور به شمار می‌رود که نوسازی و جوان‌سازی این ناوگان یکی از اقداماتی بوده که در چند سال گذشته دولت‌های مختلف برای اجرایی‌شدن آن گام‌های بزرگی برداشته است به‌طوری‌که در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی کشور طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشور به ۲۶ سال رسیده است و از سوی دیگر دولت هم در تلاش است که با ورود ناوگان هوایی کشور بتواند بخشی از نیاز و تقاضای بازار را پاسخگو باشد.

 میانگین سن ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال رسید

 محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه تلویزیونی گفته بود: در شهریور ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می‌رسید و ناوگانی بسیار شکننده در کشور فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد: با این‌ وجود، تمهیدات متعددی برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از راهکارهای متنوع، تعداد ناوگان به بیش از ۲۰۰ فروند رسید.

 محمدی‌بخش افزود: این در شرایطی است که عمر ناوگان هواپیمایی نیز با اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی به ۲۶ سال رسیده است.

 ۱۱۳ هواپیمای زمین‌گیر با آزادسازی نرخ بلیت وارد ناوگان هوایی می‌کند

 بر اساس این گزارش از ماه گذشته هم‌زمان با اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری و بارگذاری سقف قیمت بلیت در سایت شرکت‌های هواپیمایی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ورود تجهیزات و ناوگان هوایی کشور در آینده نزدیک از طریق تأمین مالی شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت: با اجرایی‌شدن این طرح سود واقعی از فروش بلیت هواپیما به جیب شرکت‌های هواپیمایی می‌رود و دست دلالان و سوداگران این کوتاه می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه هم‌زمان با آزادسازی قیمت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی نیز به‌طورقطع تلاش خواهند کرد تا تعداد ناوگان خود را افزایش دهند، گفت: در حال حاضر ۱۱۳ فروند هواپیمای یا به دلیل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین‌گیر هستند و برای اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.

 سامانی با بیان اینکه نیاز ارزی شرکت‌های هواپیمایی در سال حدود یک میلیارد لار است که تنها بخشی از آنها از طریق مرکز مبادله ارز تأمین می‌شود؛ اما هزینه سایر بخش‌ها آزاد خریداری می‌شود.

سامانی اضافه کرد: در سال‌های اخیر به دلیل اعمال نرخ‌های دستوری شاهد شکل‌گیری بازار سیاه بودیم، به‌طوری‌که یک عده دلال و واسطه وارد این بازار شده بودند و نرخ‌هایی که عرضه می‌شد نیز مورد تأیید شرکت‌های هواپیمایی نبود.

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به‌طورقطع در آینده نزدیک میزان عرضه صندلی به بخش هوایی کشور افزایش خواهد یافت، گفت: تجربه سال ۹۴ و آزادسازی قیمت‌ها نشان داد با افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها مواجه شدیم و حتی می‌توان امیدوار بود شرکت‌ها با درآمدهای کسب شده بتوانند هواپیماهای زمین‌گیر خود را سر خط آورده و امکان گذاشتن پروازهای بیشتر را خواهند داشت.

 وی افزود: به‌طورقطع با اجرای رأی دیوان، به‌تدریج شاهد منظم‌تر شدن بازار و تعادل در آن خواهیم بود.

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه اعمال قیمت‌های دستوری سبب شده بود تا شاهد قیمت‌های کمتر از نرخ تمام شده هر صندلی باشیم، گفت: این مسئله اختلال در بازار را به دنبال داشت.

 وی تصریح کرد: در سال ۹۴ و با اجرای قانون، در مقطعی شرکت‌ها در کف قیمت با هم رقابت می‌کردند و نرخ‌ها به کمتر از قیمت تمام شده رسیده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شاهد رشد ۲۰ درصدی سالیانه مسافران پروازی بودیم که بالاتر از پیش‌بینی قانون برنامه توسعه بود گفت: هم نفع مردم و نفع شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال داشت.

افزایش عرضه بلیت هواپیما در آینده نزدیک

 موضوع نوسازی ناوگان هوایی کشور از طریق آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را شرکت‌های هواپیمایی تأیید کرده‌اند به‌طوری‌که مرضیه جعفرزاده  با بیان اینکه هم‌زمان با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که طبق قانون برنامه پنجم توسعه و با رأی دیوان عدالت اداری اجرا شده است به‌طورقطع نرخ‌های بلیت هواپیما تعدیل شده و با رقابتی‌شدن این قیمت‌ها به‌زودی حتی شاهد کاهش قیمت بلیت‌ها در برخی از ایام خواهیم بود.

 وی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در آینده نزدیک نقش مؤثری در افزایش عرضه صندلی دارد و هم‌زمان با تأمین مالی و تقویت شرکت‌های هواپیمایی نوسازی و اورهال شدن هواپیما در دستور کار قرار گرفته و تعداد ناوگان هوایی شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

 سخنگوی شرکت هواپیمایی تابان تأکید کرد: اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما زمینه‌ساز قطع‌شدن دست دلالان و سوداگران از این بازار شده و سود واقعی نرخ بلیت هواپیما وارد شرکت‌های هواپیمایی شده و از این طریق شرکت‌های هواپیمایی برای بهبود وضعیت ناوگانی خود اقدام خواهند کرد.

 رشد ۸۵درصدی پروازهای عبوری کشور

 بر اساس این گزارش طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی حدود طی سه سال گذشته ۱۰۵ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هوایی کشور شده است و ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین‌المللی در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ۳.۵۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸.۵۹ میلیون نفر افزایش‌یافته است که بیانگر رشد ۲.۵ میلیون‌نفری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین‌المللی است.

 همچنین متوسط ماهانه پروازهای عبوری در یک سال اخیر نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۰ نیز رشد ۸۵ درصدی داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، از سال ۱۴۰۰ تا به امروز میزان جابه‌جایی مسافر بین‌المللی ۹.۲ میلیون نفر افزایش‌یافته که حاکی از رشد ۷۶۷ درصدی است.

 بر اساس این گزارش حال با اجرایی‌شدن این طرح و برگزاری سقف قیمت بلیت هواپیما بر روسایت‌هایای شرکت‌های هواپیمایی و کوتاه‌شدن دست دلالان و سوداگران و تأمین مالی شرکت‌های هواپیمایی امیدواریم در روزهای پیک سفرها شاهد عرضه بیشتر صندلی هواپیماها در این بخش باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از