حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
یادداشت/

حمایت مردمی سبب حفظ دستاوردها می‌شود

حمایت مردمی سبب حفظ دستاوردها می‌شود

زمانی که دستاوردها به مرحله عافیت می‌رسد این نیروی مردمی است که باید نسبت به تمام دستاوردها و داشته‌های موجود چنگ زده و برای حفظ آن با جدیت تمام پایداری ورزد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ سال‌هاست تمام چالش‌های ذهنی حول واژه‌های؛ امنیت، امید، عافیت می‌چرخد، این واژه‌ها برایتان چگونه معنا می‌شوند؟ 

 امنیت " به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد یا جامعه از هرگونه تهدید، خطر یا آسیب محافظت شده و احساس آرامش و امان دارد.

 به‌طورکلی، امنیت شامل امنیت فیزیکی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی و امنیت سایبری می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها امنیت روانی است که مقدمه امنیت روانی " امید" است برای رسیدن به " عافیت " عافیت فردی و اجتماعی؛ امید، ابزار و امکان و عافیت تلاش و پایداری می‌خواهد.

اما جوانه انقلاب از همان روزهای آغازین تا به امروز آماج طوفان‌های ناعادلانه و سهمگین بوده و نیاز به برقراری و پایداری قدرت دفاعی و امنیتی داشته است؛ زیرا وضوح و قاطعیت در اهداف نیازمند یک ساختار و سیستمی داشت که امنیت و استقلال انقلاب را تضمین کرده و جامعه را به عافیت برساند.

 اینجا ارتباط بین امنیت، امیدافزایی و رسیدن به عافیت معنا می‌یابد. بهبود امنیت و ساختارها و تجهیزات دفاعی می‌تواند افراد را از بیم خطرات آزاد کند تا به اهداف شخصی و اجتماعی خود بپردازند و درنتیجه بهبود عامل امید افزا و رسیدن به عافیت وجود دارد.

فلذا در این زمینه می‌توان به توسعه فناوری‌های نوین، بهبود ساختار و زیرساخت‌های صنعتی، ارتقای توانمندی و کیفیت تجهیزات و سامانه‌ها، تولید محصولات با کارایی و قابلیت عملکرد بالا، ارتقای دانش فنی و کسب‌وکارهای مرتبط، تقویت نظام پشتیبانی و خدمات پس از فروش و همچنین ارتقای ظرفیت تولید و صادرات اشاره کرد.

به همین خاطر پیشرفت و دستاوردها منجر به عافیت جامعه از طریق ایجاد شغل، توسعه فناوری و اقتصادی، امنیت ملی و تحقق پیشرفت علمی و فنی خواهد شد و بر اساس همین مبنا توسعه صنعت دفاعی باعث ایجاد اشتغال در بخش‌های تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، نگهداری و تعمیرات، فروش و خدمات پس از فروش می‌شود، این اشتغالات می‌توانند به کاهش بیکاری و افزایش سطح درآمد جامعه کمک کنند.

 از سوی دیگر توسعه فناوری به سمت صنعت دفاعی تمایل دارد تا فناوری‌های پیشرفته را ایجاد و توسعه دهد تا از تهدیدات امنیتی پیشگیری کند. این توسعه فناوری می‌تواند به توسعه فناوری‌های دیگر نیز کمک کند و به ارتقای زندگی افراد در زمینه‌هایی مانند بهداشت و درمان، انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات کمک کند.

همچنین صنعت دفاعی می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا کند، زیرا توانایی تولید محصولات و خدمات فنی باارزش افزوده بالا را دارد. توسعه این صنایع می‌تواند به افزایش صادرات و کسب درآمدهای ملی کمک کند.

صنعت دفاعی می‌تواند در تقویت امنیت ملی نقش داشته باشد، زیرا تولید و استفاده از تجهیزات نظامی باعث افزایش توان طرف‌داران راهبُردی کشور می‌شود، این تجهیزات می‌توانند در مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی مؤثر باشند و امنیت مردم را تأمین کنند.

صنعت دفاعی می‌تواند در تحقق پیشرفت علمی و فنی کشور نقش مهمی داشته باشد، توسعه فناوری‌های نوین و پیشرفته در این صنعت می‌تواند کشور را به‌عنوان یک پیشرو در زمینه فنّاوری و دانش بین‌المللی معرفی کند.

 پس در نهایت با توسعه صنعت دفاعی و بهره‌گیری از پیشرفت‌ها و دستاوردهای آن، می‌توان به تقویت امنیت ملی، توسعه اقتصادی، تحقق پیشرفت علمی و فنی و بهبود کیفیت زندگی افراد در جامعه دست پیدا کرد که این امر مصداق عملی امید افزایی و عافیت اجتماعی است.

زمانی که دستاوردها به مرحله عافیت می‌رسد این نیروی مردمی است که باید نسبت به تمام دستاوردها و داشته‌های موجود چنگ زده و برای حفظ آن با جدیت تمام پایداری ورزند و عافیت روانی و فردی را در بستری که آماده شده نگهداری کند. 

یادداشت: زهرا صفا محقق و پژوهشگر

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از