حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
کارشناس فضای مجازی:

وابستگی به اینترنت جهانی تهدیدی جدی است

وابستگی به اینترنت جهانی تهدیدی جدی است

کارشناس فضای مجازی با اشاره به مصون ماندن ایران از اختلال جهانی اینترنت گفت: وجود شبکه ملی اطلاعات موجب شده کشور از بحران و تهدید خسارت‌های ناشی از قطع اینترنت جهانی در امان باشد.

زینب زارعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با اشاره به اختلال گسترده جهانی صورت‌گرفته در روز گذشته که باعث خسارات و آسیب‌های زیادی در سطح بین‌المللی شد؛ گفت:  تحریم ایران از سوی شرکت‌های آمریکایی که مسئولیت ارائه و به‌روزرسانی برنامه‌های امنیتی را برعهده داشته و از  سوی دیگر استفاده از بستر و شبکه ملی اطلاعات سبب شد ایران نیز همانند بسیاری دیگر از کشورها دچار خسارت ناشی از اختلال نشود. 

وی افزود: ازآنجا که بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور به خدمات ابری، از طریق فراهم‌کنندگان داخلی تأمین می‌شود؛ در زمانی که بروز چنین اختلال کم‌سابقه‌ای عملکرد بسیاری از کشورها را فلج کرد؛ ایران توانست این بحران را دور بزند. 

زارعی با بیان اینکه راه‌اندازی صد در صدی شبکه ملی اطلاعات و مجهز شدن کشور به سیستم‌عاملی ملی، می‌تواند از صرف هزینه‌های گزاف این‌چنینی پیشگیری کند؛ خاطرنشان کرد: گرچه اکنون بروز این مسئله در دنیا بیشتر به یک بازی رسانه‌ای شباهت دارد، اما وابستگی به اینترنت جهانی و نرم‌افزارهای امنیتی خارجی هر لحظه، می‌تواند یک تهدید جدی به شمار آید. 

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه حفظ پایداری شبکه و امنیت اطلاعات همچنین محافظت از منابع ملی و مردم تنها از طریق ایجاد شبکه ملی اطلاعات ممکن است؛ ابراز داشت: بروز اتفاقاتی از این دست  باعث به‌وجودآمدن نگرانی‌های اقتصادی و به‌ خطرافتادن داده‌ها و اطلاعات شخصی می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: هنگامی که صحبت از شبکه ملی اطلاعات به میان می‌آید و با نگاه به عبور و دورماندن ایران از این حادثه کم‌سابقه و پیچیده بین‌المللی، نتیجه می‌گیریم بخش بزرگی از شبکه کشور به استقلال رسیده است.

زارعی اذعان داشت: این مسئله از سویی دیگر بیانگر لزوم تکمیل، اجرایی‌شدن و دستیابی صددرصدی به استقلال در حوزه شبکه ملی اطلاعات است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از