حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

وزیر شهید؛ دیپلمات تراز انقلاب اسلامی بود

وزیر شهید؛ دیپلمات تراز انقلاب اسلامی بود

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: شهید امیرعبداللهیان توانست با دیپلماسی فعال خود و پیروی از منویات رهبری بسیاری از گره‌های سیاسی کشور در تعاملات جهانی را باز کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، حادثه روز یکشنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه و ازدست ‌دادن جمعی از مسئولان دلسوز و خدمتگزار، واقعه‌ای دردناک بود که قلب ملت ایران را متأثر کرد.

حادثه‌ای که در آن رئیس‌جمهور محبوب و مردمی دولت سیزدهم و در کنار آن وزیر شهید امیرعبداللهیان، دیپلمات و چهره سیاسی برجسته کشور در عرصه روابط بین‌الملل را از دست دادیم.

شهید امیرعبداللهیان در دوران تصدی پست وزارت امور خارجه توانست تحولات عظیمی را در روابط  دیپلماتیک ایران با سایر کشورهای جهان رقم بزند و کشور را از انزوای سیاسی که در دولت قبل برایش ایجاد شده بود، خارج کند.

سید محمدحسن موسویان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با اشاره به کارنامه درخشان شهید امیر عبداللهیان در عرصه سیاسی و دیپلماسی و میدان گفت: اولین شاخصه این شهید در نگرش و راهبرد سیاسی‌اش مطیع محض ولایت بودن و مقابله با سیاست‌های استکبار جهانی در عرصه روابط بین‌الملل را می‌توان ذکر کرد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان در یک برهه به‌عنوان دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین نقش مؤثری در حمایت از این جریان داشت، افزود: اولین وزیر امور خارجه شهید کشورمان در حمایت از جبهه مقاومت  اهتمام جدی داشت و بعد از حوادث «طوفان الاقصی» در محافل و کنفرانس‌های بین‌المللی دنیا حامی و پشتیبان این کشور بود.

موسویان همچنین به دستاوردهای این شهید در عرصه اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: همان‌طور که معظم له بر ایجاد بازارهایی در منطقه برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها اشاره داشتند این شهید راه خدمت با درنظرگرفتن منویات رهبری و دیپلماسی فعال خود توانست 18 مرکز تجاری را در بین همسایگان فعال کرده که در نتیجه آن رشد اقتصادی کشور از 80 میلیارد دلار درامد ارزی به 114 میلیارد دلار در سال 1401 بوده است.

وی  با بیان اینکه سیاست‌های نگاه به شرق در فعالیت‌های دیپلماتیک این شهید سبب رشد ارتباطی ایران با کشورهای بلوک شرق شد، افزود: عضویت در بریکس و شانگهای  نتیجه این نگاه بود؛ اما این موضوع به منزله قطع ارتباط با کشورهای اروپایی نبود و در عین تعامل با شرق ارتباطات خوبی با کشورهای امریکایی جنوبی،5+1 و افریقایی در دولت سیزدهم شکل گرفت.

بنا به گفته موسویان، حذف دلار از تعاملات اقتصادی جزو راهبردهای کلان کشور است که وزیر شهید در این مسیر نیز توانست با ارتباط‌گیری مؤثر با کشورهای عراق و روسیه و برقراری ارتباط ارزی با این کشورها گام‌های مؤثری در این راستا بردارد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: ارتباط با برخی کشورها که در گذشته با ما قطع رابطه بوده و در برخی مواقع حتی ما را تهدید به جنگ می‌کردند؛ مانند عربستان نیز در نتیجه دیپلماسی فعال این شهید مجدد تعاملات از سر گرفته شد و البته این به معنای تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نبوده؛ بلکه نتیجه عمق بخشیدن به اهداف جمهوری اسلامی در تفکرات رهبران منطقه است.

وی در نهایت بیان کرد: این وزیر شهید توانست در دوران فعالیت و حضور خود در امور خارجه فروش نفت کشور را از 300 هزار بشکه به بیش از 1/5 میلیون بشکه در روز  برساند که این دستاورد در برابر کسانی که ادعا می کردند زبان تعامل با دنیا را بلد هستند نکته قابل تاملی است که نباید از آن غفلت کرد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از