حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
امید آفرینی با طعم کتاب؛

وقتی دیار فرهیختگان مأمن کتاب دوستان می‌شود

وقتی دیار فرهیختگان مأمن کتاب دوستان می‌شود

عنوان پایتختی کتاب برای سمنانی‌ها به‌راحتی به دست نیامده و هفت‌خوان رستمی برای رسیدن به آن طی شده که مردم سمنان از آن بی‌خبر هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» این روزها قطعاً نام سمنان را به‌عنوان پایتخت کتاب ایران به‌کرات شنیده و ممکن است بنرهای تبلیغاتی دراین‌خصوص را نیز در سطح شهر دیده باشید، اما باید بدانیم این عنوان به‌راحتی که ما شنیده‌ایم به دست نیامده و هفت‌خوان رستمی برای رسیدن به این عنوان طی شده که قطعاً مردم سمنان از آن بی‌خبر هستند.

همه ما می‌دانیم که سمنان دیار فرهیختگان است و امر باسوادی در آن از میانگین کشوری بالاتر است و در هر گوشه از این استان پهناور به وجود عالمان و دانشمندان و فرهیختگان مزین شده و عنوان پایتختی کتاب فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این بزرگان تاریخ است که شاید کمتر کسی به آنها پرداخته است.

اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» مسیر انتخاب سمنان به‌عنوان پایتختی کتاب را از سیر تا پیاز آن به طور کامل توضیح داد.

فرشید فلاح لاله زاری ابتدا به شهرهای نامزد شده در این مسیر اشاره کرد و گفت: در ابتدای امر شهرهای زیادی علاقه‌مند به حضور در این رویداد بودند؛ اما در مرحله بارگذاری آثار 104 شهر ورود جدی داشتند و از بین این تعداد شهرهای ثبت‌نام‌شده شهر سمنان، پس از طی مراحل دشوار ارزیابی توانست نظر داوران را جلب کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در ادامه افزود: پایتخت کتاب یک رویداد انگیزشی برای اعتلای فرهنگ کتاب‌خوانی است و  این دوره شامل چندین مرحله داوری بوده است

وی در مورد گام‌های داوری انجام شده دراین‌خصوص نیز اذعان کرد: ابتدا در بین 104 شهری که اثرشان را جهت ارزیابی ارسال کردند، 12 شهر به عنوان شهر خلاق و دوستدار کتاب معرفی شدند که هیئتی 3 نفره متشکل از سه نهاد کتابخانه‌ها، وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صحت سنجی اطلاعات به این شهرها سفر کردند و اطلاعات آنها را مورد ارزیابی قرار دادند.

این مقام مسئول توضیح داد که بعد از حضور سمنان در بین این 12 شهر و پس از ارزیابی داوران 5 شهر (سبزوار، سمنان، کرج، اوز و ارومیه ) مجددا برگزیده و به مرحله نهایی راه یافتند و در فینال نهایی بازهم مورد ارزیابی 5 داور دیگر قرار گرفتند و نهایتا سمنان توانست این عنوان را در بین تمامی شهرهای کشور از آن خود کند.

در ارزیابی داوران از استان سمنان چه گذشت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان دررابطه ‌با چرایی انتخاب سمنان و شاخصه‌های آن نیز توضیح داد: یکی از علت‌های انتخاب سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در مقایسه با سایر شهرهای راه‌یافته به مرحله فینال غنای فرهنگی و تاریخی و ادبی در استان سمنان بود که شهرهای نوساز مانند اوز و کرج از این نعمت محروم بودند.

موقوفات کتاب‌خوانی

وی همچنین به وجود موقوفات کتاب‌خوانی در شهر سمنان  نیز اشاره کرد و افزود: کتابخانه برادران شهید علومی از خلاقیت‌های حوزه کتاب‌خوانی در شهر سمنان محسوب می‌شود که خود به‌تنهایی یک رویداد فرهنگی محسوب شده و برنامه‌های متعددی را در این عرصه برگزار می‌کند.

بنا به گفته فلاح این کتابخانه در یک اقدام ابتکاری کتاب‌های اضافی شهروندان را جمع‌آوری و بازسازی کرده و بین کتابخانه‌های سطح شهر مجدداً توزیع می‌کند و همچنین در راستای حفظ و صیانت از زبان بومی و مادری نیز کتب به زبان سمنانی در این کتابخانه خیر محور منتشر می‌شود.

طرح ملی "ایده تا عمل"

این مقام مسئول همچنین از ایده ابتکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سمنان نیز یادی کرد و افزود: علاوه بر طرح‌هایی که در همه جای کشور موجود است در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان سمنان در اقدامی ابتکاری مسابقه‌ای متکی بر اقتصاد با نام  از "ایده تا عمل" با همراهی ناشران کتاب‌های کودکان  طراحی شده و افراد برتر هدایایی از طرف ناشران در یافت می‌کنند که این ایده در حال حاضر ملی شده است.

حضور اتباع کتاب‌خوان در سمنان

وی به حضور اتباع مهاجر و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در بین آنها نیز گریزی زد و افزود: مهمان شهر سمنان حدود 5 هزار ساکن اتباع دارد که از این تعداد حدود هزار نفر عضو کتابخانه هستند و علاوه برمطالعه کتاب، اقدامات فرهنگی از جمله تهیه کلیپ و سرود در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز انجام می دهند.

اما فلاح لاله زاری  در بخش دیگری از مصاحبه خود به بازدید داوران از کتابخانه شهید سلیمانی دانشگاه سمنان که مرکز و ظرفیتی برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی است نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه دانشگاه سمنان علاوه بر طراحی بی‌نظیر و متناسب با آب‌وهوای سمنان که چندین جایزه بین‌المللی دریافت کرده فرصتی برای جذب نسخ خطی کتب نیز است.

بنا به گفته این مقام مسئول در طرح آرامش ماندگار که به همت دارالقرآن شهرستان مهدی‌شهر و همراهی آموزش‌وپرورش انجام‌گرفته یک شخص علاقه‌مند به حوزه کتاب سالانه با کارشناسی انجام شده در کمیته علمی خود کتاب‌های متناسب با هر پایه تحصیلی را برای دانش‌آموزان تهیه و در یک زنگی با عنوان زنگ کتاب جهت مطالعه به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد که در این طرح دانش‌آموزان حداقل 30 کتاب در سال مطالعه می‌کنند.

امانت کتاب با پیک موتوری

بنا به گفته فلاح لاله زاری شهرداری سمنان نیز در کنار سایر نهادهای فرهنگی اقدامات قابل‌توجهی را در راستای اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی به انجام رسانده که در کشور بی‌نظیر و منحصربه‌فرد بوده و در انتخاب این عنوان برای سمنانی‌ها بسیار مؤثر واقع شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ابراز کرد: شهرداری سمنان با دو کتابخانه باران و رنگین‌کمان در طرحی ابتکاری با پیک موتوری به خوانندگان خود کتاب امانت می‌دهد و افراد علاقه‌مند با نصب اپلیکیشن مربوطه می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

شاه‌بیت آخر

این مقام مسئول از همکاری یک مؤسسه دانش‌بنیان به‌عنوان دبیر اجرایی توسعه و ترویج کتاب‌خوانی و پیگیری امور پایتختی کتاب نیز خبر داد و افزود: این شرکت دانش‌بنیان توانسته با اقدامات توسعه فناوری به پایتختی کتاب سمنان کمک شایانی کند.

بنا به گفته این مقام مسئول متاسفانه ظلم‌های بی‌شماری به کتاب کاغذی شده و در این عرصه تکنولوژی تاکنون نتوانسته به کتاب کمک چندانی کند و درحالی‌که برای نوشابه قفسه مخصوص وجود دارد؛ اما برای کتاب هیچ کارتن مخصوصی وجود ندارد و مؤسسه دانش‌بنیان با بهره‌گیری از تکنولوژی اقدامات جال توجهی را در این حوزه به انجام رسانده است.

فلاح لاله زاری به برخی اقدامات شرکت آرمان روشن اشاره کرده و افزود: یکی از اختراعات این شرکت دانش‌بنیان نصب قفسه الکترونیک در مکان‌هایی مانند فرودگاه و یا راه‌آهن است که با اپلیکیشن قابلیت امانت کتاب و یا حتی باز پس‌دادن آن در شهر دیگری وجود دارد.

ربات کتابدار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین ابراز کرد: شاهکار بی‌نظیر دیگر دانشمندان استان سمنان ربات کتابدار است و این آدم‌آهنی راهنمای خیلی جذابی به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه است که توانایی سخن‌گفتن و بیان تاریخچه فرد در کتابخانه  را دارد و می‌تواند در انتخاب کتاب افراد را راهنمایی کند.

این مقام مسئول در سخن پایانی خود انتخاب سمنان به‌عنوان پایتختی کتاب را نقطه آغاز راه دانست و افزود: در این مسیر 25 طرح در نظر گرفته شده و یکی از این موارد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید حداکثری اختراعات است.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از